Social sharing service Bemba stopt ermee

Social sharing service Bemba stopt ermee

{title}De Nederlandse startup Bemba stopt ermee. De “social sharing service” groeit onvoldoende snel waardoor er onvoldoende (toekomstige) inkomsten zijn om de service draaiende te houden. Vanaf acht februari gaat de site offline en kunnen gebruikers geen gebruik meer maken van de service. Dat maakte Bemba gisteren bekend op haar website. Daarmee gaat er opnieuw een innovatief Nederlands concept verloren.

Op haar site omschrijft Bemba de eigen dienst als volgt: Bemba is een nieuwe dienst waarmee internetten makkelijker en leuker wordt. De Bemba knop in je browser stelt je in staat om met 2 kliks alles te delen wat je op internet tegenkomt. Makkelijker kan niet. Je kunt delen met je vrienden op Hyves, Facebook, Twitter en je blog. Met de Bemba Statistieken kun je precies zien hoe vaak en wanneer er wordt geklikt op wat jij deelt. Lees ook: ‘Nederlandse social sharing site Bemba voegt statistieken toe’.

Het Bemba team ging in 2007 van start en ontving een bedrag van een informal investor. In maart 2008 ging de site officieel live. De oprichters zijn Aaron Peters en Arne Dibbits.  Op de site staat nu:

“We are sad to announce that Bemba is shutting down per February 8, 2009. The site will no longer be accepting new users.”

Er wordt wel eens gesteld dat het voor niet-Amerikaanse “web2.0” bedrijven enorm moeilijk is om internationaal door te breken. De twee belangrijkste oorzaken zijn het gemak waarmee Amerikaanse startups aan geld en mensen kunnen komen, en de voorliefde van Amerikaanse media om over “eigen” startups te schrijven. Of de beperkte groei van Bemba hieraan te wijten is, kunnen alleen de oprichters vertellen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Tja ik vind het niet zo verrassend. Websites als eKudos en nujij.nl floreren in Nederland, maar waarom heb ik nog nooit van deze dienst gehoord. Lijkt me dat ze ten eerste hier tekort zijn geschoten. Er is/was sowieso een overschot aan social bookmarking sites. Ten tweede hebben ze gewoon een goed business model moeten zoeken, wat ze blijkbaar niet op tijd hebben gevonden. Hyves, Facebook etc moeten het vooral hebben van advertentieinkomsten, kenniscafe.nl is b.v. weer een uithangbord voor de verkoop van het gehele pakket voor intern gebruik in organisaties en consulting. Maar wat is het business model van Bemba? Is het gebouwd om te worden overgenomen door Google?

    geplaatst op
  • Ik zie nu dat Bemba zelfs nu.nl gehaald heeft vorig jaar. Dat is knap en levert veel bezoek op. Wellicht is de service toch te ingewikkeld om een grote groep gebruikers te bereiken en vast te houden.

    geplaatst op
  • Met 1 keer nu.nl haal je het natuurlijk niet. Er is denk ik toch te weinig geld in de marketing gegaan en meer in techniek. Heb de tool zelf zeer regelmatig gebruikt. Vooral de browserplugin was heel handig om links te twitteren. Denk dat ze iets teveel verwachtte dat het viral zou aanwakkeren.
    Viel mij wel op dat ze een behoorlijk aantal niet nederlanders op Bemba hadden. Hoop dat de plugin om naar twitter, hyves en facebook te publishen het wel gewoon blijft doen.
    Hoop dat de mannen snel met een nieuw idee aan de slag kunnen. Aan de inzet heeft het niet gelegen.

    geplaatst op
  • @DirkII: het business model was geld verdienen met advertenties op de website, maar pas op termijn. Eerst een flink aantal mensen aan het delen krijgen, vervolgens de Bemba.com website maken tot een leuke content discovery site (zie wat anderen recentelijk deelden met hun vrienden).

    @Jeroen: Arne en ik delen jouw mening: onze dienst was te ingewikkeld, teveel toeters en bellen, waardoor het niet snel genoeg duidelijk is wat je er mee kunt. We hebben de regel Keep It Stupid Simple onvoldoende toegepast.

    @Olivier: de browser button zal niet blijven werken. Die knop doet een klein browservenster openen waarin een HTML pagina wordt geladen. Als de site het dadelijk niet doet, dan zal die HTML pagina ook niet meer verschijnen.
    We hebben zeker gedacht dat het viral effect groter zou zijn.
    Dat artikel op Nu.nl leverde - uit me hoofd - zo'n 100 nieuwe gebruikers op, een piekdag, maar onvoldoende om de groei echt in gang te zetten. Het klopt dat we meer tijd/geld in marketing hadden moeten stoppen. We zijn te productgeorienteerd geweest.
    Nieuwe plannen .... op dit moment niets concreets.

    geplaatst op
  • Zonde, ik vond het een goed ogend initiatief. En de Hyves/Twitter/Blog gadget vond ik ook interessant.
    Ik merk wel zelf dat ik ook gestopt ben met het gebruik van social bookmarking services. Eerst nog fervent gebruiker van delicious en furl, maar uiteindelijk blijkt het toch het makkelijkst om de linkjes gewoon per mail door te sturen (zowel naar mezelf als naar anderen). Wel 'blader' ik nog regelmatig door de links van anderen. Wellicht geldt dit voor meer mensen, en is het bladeren of 'lurken' interessanter dan het zelf bookmarken?

    Aaron ik ben wel benieuwd naar de aantallen gebruikers en de verdeling in actief/passief. Kun je daar achteraf iets over kwijt?

    geplaatst op
  • Bemba was een erg makkelijke tool om je logs op verschillende plaatsen te dumpen, de fout die ze maakte was dat je door de sharebutton in je browser nooit meer op de site kwam. Dus weinig social.

    geplaatst op
  • @Aaron Peters: Advertentieinkomsten is nogal een gewaagde onderneming al zeg ik het zelf. Jullie waren relatief laat bij de web 2.0 hype. (2007/2008) waardoor het lastig is om uberhaupt de juiste en grote! doelgroep te vinden. Sowieso verdienen alleen de grote websites iets terug met advertenties. Neem b.v. de site fok.nl, daar kunnen net aan de kosten van de server en het levensonderhoud van de eigenaar worden gedekt met deze inkomsten. En dan te bedenken dat ze daar tig pageviews hebben.

    De techniek is an sich mooi, maar was het geen idee geweest om b.v. enkele grote klanten aan te trekken. Ik noem maar wat, b.v. als 'discovery' van Albert Heijn producten & recepten op hun website o.i.d., als onderdeel op krantensites, als Nederlandse tegenhanger van salesforce.com of voor intern gebruik in organisaties. 'Web 2.0' zowel binnen de muren van organisaties als daarbuiten is heel hip de laatste tijd. Daarmee hadden jullie je kunnen positioneren als kennis(management) & innovatie -consulting o.i.d. ipv de zoveelste ad-based website.

    Gaat er nog iemand met de ontwikkelde techniek aan de haal?

    @Marketingfacts: Is het wellicht een idee om binnenkort wat te schrijven over inkomstenmodellen/business models van 'web 2.0'-ondernemingen? Ik zou wel iets meer inzicht willen in de levensvatbaarheid van dit soort projecten.

    geplaatst op
  • @DirkII, goed idee.

    Ik hoor net van mijn collega's dat een User Generated Content project is afgerond met 50+ Europese cases rond web 2.0 ondernemingen. Maar weet nog niet of we dit per case kunnen behandelen. Kom er nog even bij je op terug.

    geplaatst op
  • @DirkII: sure, het was een uitdaging en wellicht zelfs een long shot.
    Jouw idee voor 'enkele grote klanten' aantrekken .... wie weet had dat gewerkt, in de zin van omzet maken en je broek ophouden. We hebben die koers op een zeker moment wel overwogen en bewust gekozen die niet te volgen: wij wilden niet zo'n soort bedrijf zijn.

    Kan nu niets zinnigs zeggen over verkoop van de site/software.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.