ICT-branche blijft groeien in 2009, echt waar

ICT-branche blijft groeien in 2009, echt waar

{title}Hier en daar hoor je wel eens, dat de kredietcrisis nu toch echt vat lijkt te gaan krijgen op het economisch en maatschappelijk klimaat. Als ik denk aan sectoren waar de klappen mogelijk zouden vallen, dan staat ICT toch zeker wel ergens op mijn lijstje. Zou je denken. Toch blijkt anders uit recente cijfers van Heliview. Uit een persbericht van ICT~Office van gisteren: ‘De totale bestedingen aan informatie- en communicatietechnologie (ICT) groeien in 2009 naar verwachting met 1,1 procent. Met name software en services groeien met respectievelijk 5 procent en 4 procent. De bestedingen aan hardware stabiliseren zich’ (zie ook: FD).

Tegelijkertijd krimpt de telecom/internetsector naar verwachting met 0,2 procent in 2009. De totale ICT-branche groeit vrolijk door, meer dan de economie als geheel (die krimpt met 0,75 procent). De totale marktomvang voor de ICT-bestedingen groeit naar verwachting tot € 31 miljard.

Uit het persbericht: ‘Het softwaresegment is de grootste groeier binnen de IT-sector met een verwachte groei van 5 procent in 2009. Investeringen in software worden door veel organisaties noodzakelijk geacht om hun kritische bedrijfsprocessen te stroomlijnen, efficiënter te werken, kosten te reduceren en om meer toegevoegde waarde te realiseren door innovaties. Ook willen leveranciers meer gemak bieden aan hun klanten door softwarepakketten gecombineerd aan te bieden en is er een toenemende aandacht voor informatiebeveiliging.’

Onderhoudscontracten lopen door, de bestedingen aan software zorgen voor een groei in het segment services. Ook de hierbij behorende advisering, implementatie en adviestrajecten zorgen gezamenlijk voor groei.

Dit zijn redelijk positieve geluiden, die ik (géén expert) niet direct zou verwachten (lees ook: Delta Lloyd en IBM verbreken miljoenencontract). Zie voor een mooi verhaal over ICT in 2009 dit artikel op Webwereld.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • @Matthijs

    Aan het aantal doorkliks is wel duidelijk, dat men op M! nauwelijks geïntereseerd is in de IT-branche, hoewel die zich juist enorm uitbreidt naar communicatie, collaboratie enzovoort. Zo komt Cisco met Eos (voorheen the Human Network):

    "On Wednesday, Cisco will kick off the Consumer Electronics Show here by announcing Eos, a hosted software platform that allows media and entertainment companies to create, manage and grow online communities. Through Eos Cisco has compiled technology tools and slapped on an easy to use interface to make building and customizing Web sites easy. But most importantly, it's bundled into the software, technology that will allow media companies to build interactive Web sites so that fans can connect with musicians, TV shows, movies, or whatever brand a media company wants to promote."

    Ook erg leuk is het voorstel van IBM aan Obama om 900K+ IT-gerelateerde banen te creëren:

    "International Business Machines Corp.'s chief executive, Samuel Palmisano, advised the Obama transition team last month that $30 billion in government investments in expanding broadband access, computerizing health-care records and improving the electrical grid could create more than 900,000 U.S. jobs."

    Zo, nu is M! ook weer bij. Portee: zorg dat je de zich snel transformerende en expanderende IT-sector blijft volgen.

    geplaatst op
  • Kijk, eindelijk weer een positieve berichtgeving! (see previous post)

    geplaatst op
  • Deze post heeft er een tijdje uitgelegen, vandaar de lage aantal doorkliks...

    geplaatst op
  • @Erwin: Dat klopt, komt door een koppelteken-in-de-url-BUG die nu gefixt is. Balen.

    @Jaap: Ik geloof wel dat men hier op M! wel degelijk geinteresseerd is in de IT-branche. Het aantal doorkllicks is in deze hopelijk misleidend. ;-)

    geplaatst op
  • @ Matthijs,

    ‘Hier en daar hoor je wel eens, dat de kredietcrisis nu toch echt vat lijkt te gaan krijgen op het economisch en maatschappelijk klimaat.’ Geen sterke openingszin. Immers, de gevolgen van de kredietcrisis zijn al weken lang echt voelbaar en worden sterk gevisualiseerd in de media.

    Hoewel ik blij ben dat er ook weer eens een positief geluid te horen is, wil ik hier enkele kanttekeningen bij plaatsen. Ik heb een groot vertrouwen in de ICT-branche. Laat ik dat voorop stellen. Ik betwijfel of de branche dit jaar zal groeien.

    1. De koersen van aandelen, gerelateerd aan de ICT-branche, hebben het afgelopen jaar ook forse klappen opgelopen. Bijvoorbeeld: - Logica;- Ordina; - ICT Automatisering;- Unit4Agresso; - Exact en Qurius.

    2. Analisten (Het Financieele Dagblad, 5/1/2009) verwachten voor de meeste bedrijven die ik hierboven heb genoemd, een lagere winst per aandeel over het lopende jaar. Hoewel analisten er vaak naast zitten, meestal zijn ze te optimistisch, kun je hun visie niet zomaar achteloos naast je neerleggen.

    3. Het aantal faillissementen neemt toe. Hierdoor zal er minder worden geïnvesteerd in ICT-producten.

    4. Veel bedrijven zijn hun balansen aan het versterken, zeker omdat er bij sommige bedrijven (bijvoorbeeld OCE) extra kosten zijn te verwachten omdat de pensioenpot moet worden aangevuld en of omdat de bedrijfsfinanciering geherfinancierd moet worden. Verschillende bedrijven, zullen naar mijn verwachting, om deze redenen hun investeringen op een lager pitje zetten.

    Er zijn ook een aantal redenen op te noemen die in de toekomst heel gunstig uitpakken voor de ICT-branche. Deze zijn: - een aantrekkende economie; - investeringen in het bankwezen (al is het alleen maar om de fusies of ontmanteling van bijvoorbeeld ABN/Fortis te stroomlijnen); - vermoedelijk loopt men ook weer tegen een vervangingscyclus aan omdat de massale investeringen die eind jaren negentig hebben plaatsgevonden, vanwege het millennium, op gang komt.

    Ten aanzien van dit laatste punt, het millennium, kunnen misschien de meer ingewijden (Jaap Bloem ?) misschien hun licht over laten schijnen. Al met al verwacht ik wel een gouden toekomst, alleen later dan jij stelt.

    geplaatst op
  • @Arnoud: Ik heb gezondigd, tegen een regel die wederom blijkt te kloppen. De combinatie van "wel eens", "nu toch echt" en "lijkt" in één zin heeft geen belletje van sarcasme of cynisme bij je doen rinkelen. Zonde, mijn fout.

    Thanks voor de inhoudelijke bijdrage aan het stuk!

    geplaatst op
  • Onderstaande n.a.v. Arnouds analyse, die ik im groszen Ganzen van harte onderschrijf. Een paar kanttekeningen:

    IT en de IT-sector zijn beide erg breed, maar dienen in de eerste plaats een vliegend tapijt te zijn voor elk bedrijf. Nieuwe (!) hard- en software-investeringen worden nu natuurlijk teruggeschroefd. Maar updaten, koppelen, onderhouden, stapsgewijs innoveren, niet te vergeten "compliant" zijn, enfin noem het maar -- dat M-O-E-T je gewoon blijven doen. E.e.a. niet alleen defensief, maar eigenlijk liefst uit concurrentie-overwegingen: kralen rijgen en doorgaan dus.

    Ik verwacht, dat JUIST de IT-proces- & communicatie-support en -integratie in de huidige krimp relatief gouden tijden gaan beleven. Want we M-O-E-T-E-N economisch dynamisch bezig blijven, plus zoveel mogelijk "menselijke tussenkomst" vermijden. Handjes in het eigen bedrijf zijn we in de huidige tijd liever kwijt dan rijk, en daar komt vanzelfsprekend "automatisering" om de hoek. In dit verband is opmerkelijk, dat zelfs grote IT-hardware- & infra-boeren als Cisco en Intel zich tegenwoordig nadrukkelijk op social software richten, met respectievelijk Eos en SuiteTwo.

    Voor bedrijven als Sogeti, die van bovenstaande diensten in goede samenspraak met klanten, met gedegen expertise op de verschillende IT-domeinen, en met gepassioneerde mensen al sinds jaar en dag hun gewaardeerde en zelfs meermaals gelauwerde core-business hebben gemaakt, is er dus momenteel geen probleem. Wel moet je in dit tijdsgewricht nog scherper in de gaten houden waar bij welke klanten behoefte aan is, maar dat lijkt me helder.

    Beste Arnoud, beste Matthijs, eigenlijk is het allemaal wederom eens heel bijzonder simpel: automatisering, of IT, moet vooral autoMEERing zijn. Wie als IT-speler een kwantificeerbare meerwaarde biedt op de burning issues bij de klant, kan het o-n-m-o-g-e-l-i-j-k fout doen. Crisis of niet, adequate dienstverlening door de hele informatievoorziening heen is gewoon een no-brainer. Dat vloeit direct voort uit mijn vliegende-tapijtmetafoor.

    Bedrijven waar "IT" niet de status heeft van "elegant vliegend tapijt", moeten hoognodig naar de dokter voor een scan en waarschijnlijk een acute dotteroperatie plus een paar omleidingen.

    Tot zover dit eigenlijk "Koperen" Economisch weerbericht, want numero twaalfeneenhalf ;) Tot kijk op vrijdag: dan doen we nummer Dertien.

    geplaatst op
  • @Matthijs, het is weer helemaal in orde zo ;-)

    @ Jaap, mooi verslag en mee eens. Eén opmerking. Ik vermoed dat Sogeti zich op dit gebied anders opstelt dan anderen, omdat ik enkele jaren geleden in Het Financieele Dagblad had gelezen dat er zoveel ontevredenheid heerste bij ondernemers die mede op advies van ICT-specialisten nieuwe producten wilde implementeren. Het resultaat erg viel regelmatig erg tegen, en soms kwam de implementatie zo moeizaam tot stand, dat in sommige gevallen de samenwerking werd stopgezet. Heeft de sector hier iets van geleerd? Hierbij denk ik ook even aan de schermutselingen tussen Ordina en Robeco.

    geplaatst op
  • @Arnoud

    Bekend is, dat er doorlopend veel fout gaat in met name de communicatie rondom IT-trajecten: met name de pretentieuze. Een goed inzicht - zij het uit een hoek met specifieke uitdagingen, wat geldt voor elke "hoek" - geven de Rekenkamer-rapporten "Lessen uit ICT-projecten bij de
    overheid", Deel A en Deel B. Toen Deel B naar de Kamer ging, is de publicatie "Focus op IT-bestuur" van de NAF-werkgroep IT-governance, waar ik deel van uitmaak, met dank in ontvangst genomen door onze ICT-verantwoordelijke minister van BZK.

    geplaatst op
  • @ Jaap, toch nog wat twijfel. Je schrijft:

    ‘Want we M-O-E-T-E-N economisch dynamisch bezig blijven, plus zoveel mogelijk "menselijke tussenkomst" vermijden.’

    Volgens mij zijn, onder andere, verschillende Hedgefunds, ten gronde gegaan of in de problemen gekomen omdat ze volledig vertrouwd hebben op hun volledig geautomatiseerde rekenmodellen. Ofwel, zelf blijven nadenken behoort ook tot een economisch dynamische bezigheid ;-) .

    Wet leuk dat jullie inspanningen door de minister met dank in ontvangst zijn genomen. Arbeidsvreugde en waardering blijken altijd goed samen te gaan. Tenminste, ik kan me voorstellen dat je veel plezier aan dat project hebt gewerkt.

    geplaatst op
  • Wis en drie Arnoud! Breek me . . . enfin. In het algemeen geldt, dat je dingen NOOIT onder de grond moet automatiseren: in een black box. Dan creëer je een legacy-problematiek, die altijd de oorzaak is van heul veul onvoorziene uitgaven. Transparantie en traceability zijn erg belangrijk, maar in de complexiteit, die we vaak met IT ongemerkt over ons hebben afgeroepen en nog steeds afroepen, zijn beide lastig te optimaliseren. Je kunt er dan een wet tegenaan gooien, zoals Clinger-Cohen en Sarbanes-Oxley. Die worden dan vervolgens niet nageleefd of kunnen naar de geest niet worden uitgevoerd, omdat het een Sisyfus-arbeid blijkt te zijn, en omdat niemand precies weet hoe de boel in elkaar steekt en waarom wat moet worden gedaan. Dat leidt tot een afvinkcultuur en een mentaliteit van "doe maar, dan zal het wel goed zijn". Tabaksblat heeft hiervoor gewaarschuwd, toen hij zijn code publiceerde. E.e.a. betekent echter vooral NIET, dat je dit niet moet doen. Wel, dat je complexiteit moet vermijden en de juiste indicatoren moet pakken. Dat is een enorm leerproces, omdat geautomatiseerde informatievoorziening (van welke aard dan ook) zo enorm grensverleggend is en in retrospect altijd zo enorm veel meer implicaties blijkt te hebben.

    geplaatst op
  • Vergeet outsourcing niet, in India is het ook crisis, dus ze zullen weer goedkoper worden.
    Dat maakt de kans op groei hier in NL minder.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.