Boekrecensie: Onbewust beïnvloed (Reus, Van der Land & Moorman)

15 december 2008, 12:05

{title}Of je ’t nu een landmark report noemt of een doorbraak, lyrisch zijn de auteurs van publicaties over nieuwe onderzoeksmethoden om het effect van reclame in de hersenen te meten. Zo ook de auteurs van deze uitgave van het Swocc. Er is een ware hausse aan vakliteratuur over neurowetenschap toegepast in marketing en communicatie. Hersenscanmethodes laten zien welke activiteit er is in welk deel van de hersenen bij de bewuste of onbewuste blootstelling aan reclameboodschappen. En dat is nieuw, want eerder werd dit onderzoek uitgevoerd met andere methodes.

De nieuwe mogelijkheden heten eyetracking (al kenden we die al), facial coding, fMRI, EEG en MEG en het bijzondere eraan is dat reclameonderzoek hiermee niet meer iets is van vragenlijsten, maar van hersenonderzoek. Andere neuropublicaties die op de redactie binnenkwamen zijn van Martin Lindstrom met de titel Buyology, jammerlijk in het Nederlands vertaald als Koop mij, en Het spiegelende brein van Marco Lacoboni.

Lindstrom vertelt onder meer over een onderzoek waarin de hersenscans van nonnen tijdens de beleving van religieuze gevoelens zijn vergeleken met de activiteit van hersenen bij de blootstelling aan bepaalde merkuitingen en Lacoboni gaat dieper in op imitatiegedrag. De boeken zijn interessant en als doorbraak in de wetenschap niet te missen voor iedereen die denkt synapsen en neurotransmitters met een filmpje op hol te kunnen krijgen.

Onbewust beïnvloed: Hoe reclame werkt zonder dat het weet én hoe je het meet

S. Reus, S. van der Land en M. Moorman

Swocc 2008

96 pagina’s

ISBN 9789076802459

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

2 Reacties

    Dennis Hoogervorst

    Hallo Mijke, in een “recensie” mag ik toch om z’n minst verwachten dat je een enigszins onderbouwde mening over het SWOCC-boek geeft. Toch? Waarom is ie interessant en wat voegt ie toe aan de andere literatuur? De publicatie ligt hier nog steeds op de te-lezen-stapel, dus ik ben benieuwd.


    15 december 2008 om 13:11
    kimwanten

    Daar ben ik het mee eens. Ik bedoel, ik heb al 2 jaar geleden de introductie gedaan van Facial Coding en er onderzoeksresultaten over gepubliceerd.

    Wat is er nu zo nieuw aan aan dit boek? Spiegelneuronen, de werking van het brein, neurotransmitters en het onbewuste beslissingsgedrag van het brein is al lang en breed eerder beschreven.


    16 december 2008 om 11:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!