ReclameReview: Van Lanschot

10 december 2008, 08:18

Van Lanschot komt met een bloederige commercial.

Credits:

Bureau: Etcetera

Productie: Caviar

Postproductie: The Ambassadors

Beeldbewerking: Halbo van der Klaauw

Creatie: Raymond van Schaik, Edward Bardoul

Editor: Dieter Diependaele

Geluid: Kees Kroot

Klant: Regina van Hoof

Muziek: Ramon Tiernagan

Producer: Monique van Beckhoven

Regie: Bram van Riet

RTV: Joze Rikken

Strategie: Olaf Arkauer

De doelstelling:

Duidelijk maken dat de private bankers van Van Lanschot private bankers pur sang zijn.

De uitwerking:

Met deze commercials zitten we letterlijk op of in de huid van een Private Banker van Van Lanschot. We tonen van zeer dichtbij het scherpe oog van de bankier, we stromen mee met zijn passioneel bloed en zien zijn oor de geluidstrillingen opvangen. Niets ontgaat hem. Kortom, we suggereren de passie, de eigenzinnigheid, de vastberadenheid en de authenticiteit voor Private Banking die bij Van Lanschot leeft, door middel van een anatomie van de bankier. In deze commercials wordt het wetenschappelijke met het poëtische verbonden.

Het oordeel:

Michael van Os van Reclamewereld vroeg me wat ik van deze commercial vond. Vervolgens heb ik het bovenstaande Youtube-filmpje heel vaak bekeken. En daarna nog een paar keer. De makers van de commercial hebben namelijk heel wat mooie dingen op hun naam staan, dus ik dacht dat ik misschien iets geniaals over het hoofd zag. Maar het kwartje viel niet. De beelden zijn mooi, de stem van Kitty Courbois is goed gekozen en zelfs de boodschap van de door Kitty gesproken tekst klopt. Waar ik mee zit is de poëtische insteek. Voor mijn gevoel willen potentiële klanten juist in deze roerige economische tijden duidelijkheid. En als ik naar deze bijna spiritueel uitgewerkte commercial kijk, krijg ik niet het overweldigende gevoel dat Van Lanschot de stabiele rots in de branding is die ik nodig heb in deze tijd. Terwijl dat wél de boodschap is. Waar gaat het mis? Ik denk bij de iets te zweverige beelden. Wat denken jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kilian

    Het is duidelijk dat er over de boodschap nagedacht is. De teksten en beelden zijn inderdaad poetisch, maar misschien ook een klein beetje dramatisch. Ik had het gevoel dat ik naar iets heel ergs zat te kijken, terwijl dat volgens mij niet de bedoeling was. Tuurlijk, we zitten in crisis-tijden, maar een beetje optimisme kan geen kwaad. Toch?


    10 december 2008 om 10:06
    Arnoud Rademaker

    In mijn optiek gaat het er niet om hoe ik hierover denk, maar veel meer hoe de cliënten van Van Lanschot de beleggingsresultaten, op basis van het advies van het laatste jaar, hebben beoordeeld.

    Vermogensbeheer kan wel in het bloed zitten, maar heeft men ook de vermogende klanten ook geadviseerd om tijdens de topfase (halverwege 2007) van de beurscyclus uit de aandelenmarkt te stappen? Zodat men de cliënten voor een bloedstollende periode heeft behoed.

    Zo ja, dan heeft men met dit filmpje recht van spreken. Zo nee, dan is dit filmpje een doekje voor het bloeden. Immers, vermogende cliënten zullen het hier met elkaar tijdens een borrel over hebben.

    De koers van Van Lanschot is praktisch gehalveerd. Op zich zegt dat niet zoveel, tenminste als dit niet gepaard gaat met een leegloop van ontevreden cliënten en men zodoende naarstig op zoek is naar nieuwe rijke cliënten.


    10 december 2008 om 21:59
    MvO

    ”Het bloed pulseert op het ritme van de voortdenderende economie, maar wordt aangedreven door uw belang.” Mooie woorden, maar dezer dagen heb ik liever klare taal. Eens met David, ik heb liever duidelijkheid en ik voel mee met wat Arnoud suggereert: als je bloed dan zo anders is, kom dan met bewijs dat je het beter doet dan andere private bankers. Opkomen voor ”ons” belang … dit soort claims moet op enigerlei manier hard gemaakt worden, juist in een periode dat je denkt dat ook banken nu voor hun eigen belang gaan. Gemiste kans.


    12 december 2008 om 16:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!