Mobiele telefoon in de buurt: 2002 vs 2008

1 december 2008, 06:45

{title}

Zestig procent van de mobiele telefoongebruikers heeft de telefoon letterlijk ALTIJD bij zich. Dat vind ik persoonlijk niet eens veel: dit betekent dat 40 procent van de mobiele telefoongebruikers zijn telefoon NIET altijd bij zich heeft: onvoorstelbaar. Ook binnenshuis blijft de telefoon vaker in de broekzak: buitenshuis gaat hij altijd mee. De cijfers zijn afkomstig van Knowledgenetworks, het onderzoek is al twee maanden oud (via: Marketingcharts).

Uit het persbericht: ‘Three in five (60%) mobile phone owners say they carry their phones at all times, even inside the home – up 50% since a 2002 KN analysis; and 32% say they call friends or family “all the time” or “often” when making shopping decisions, a figure that jumps to 45% among those ages 18 to 34. When asked an open-ended question about what they dislike about their cell phones, respondents most often (15%) said, “Nothing.”’

De ‘Gen-Y’ generatie (jongeren 13-29) is duidelijk enthousiaster over de verschillende mobiele applicaties voorhanden. ‘KN found that 61% of “Gen Y” consumers, or “Millennials,” say “the more features the better” on a cell phone, compared with 27% of Boomers.’

Uit het onderzoek blijkt verder, dat de groep van 13-29 jaar (wat is dat voor bizar ruime indeling?) gemiddeld 20 sms’jes per dag sturen, tegen 2 per dag voor Generatie X (30-43 jaar) en minder dan 1 per dag voor de Baby Boomers (44-64 jaar). Tieners zeggen vier keer vaker dan volwassenen televisie te hebben gekeken op hun mobiele telefoon (blijft kleine groep met 8 procent, tegen 2 procent).

‘Mobile phones are emerging as a powerful complement to the Web, in both entertainment and information seeking,” zegt David Tice, directeur en Group Account Director van Knowledge Networks. ‘Many people and businesses could not function without the Web today, and the “always-with-me” pervasiveness of cell phones expands the reach of Internet functionality. As standard phones get upgraded with Web connections and location-based-features, their utility and necessity will only increase. Consumers are also clearly open to mobile advertising concepts that provide them real value in exchange for their attention to a marketing message.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Peter Bonjernoor

    “dit betekent dat 40 procent van de mobiele telefoongebruikers zijn telefoon NIET altijd bij zich heeft: onvoorstelbaar. “

    Hoezo? Als ik van huis ben heb ik hem in mijn broekzak, en als ik thuis ben ligt hij op mijn buro of op tafel. Wat is daar onvoorstelbaar aan?


    1 december 2008 om 11:24
    mgvandenbroek

    Peter: Wat is in de buurt? 10 meter? 15 meter? 1 meter? Ik heb, als ik thuis ben, mijn telefoon of op de keukentafel of naast mijn toetsenbord liggen. Dat is redelijk in de buurt.


    1 december 2008 om 14:57
    Sander

    Ik ben wel benieuwd naar de cijfers in Nederland. De cijfers uit het onderzoek gaan alleen over de VS.

    Het onderzoek geeft overigens wel aan waarom Mobile Marketing in sommige gevallen zo succesvol kan zijn.


    1 december 2008 om 19:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!