• Mobile
    wordt gesponsord door

Concept voor MarketingfactsTV: Woord van de Week

Concept voor MarketingfactsTV: Woord van de Week
,

Deze week wordt er elke dag een videoconcept aan jullie gepresenteerd. Deze concepten zijn bedoeld voor Marketingfacts TV en worden onder begeleiding van Gijsbregt Brouwer en Matthijs van den Broek ontwikkeld door studenten van de HvA. De definitieve oplevering van de videoconcepten zal plaatsvinden in januari. Graag ontvangen wij jullie feedback op de concepten.

Vandaag is het de beurt aan Woord van de Week. Je kent die woorden wel die het digitaal tijdperk opleveren. Woorden zoals “Web 2.0” en “E-bizz”. Met dit concept worden jullie uitgedaagd je eigen definitie aan een woord te geven. De leukste inzendingen worden verzamelt en behandeld in een filmpje. Ook komt er een overzicht van de woorden. Na een tijdje heb je dus je eigen Marketingfacts woordenboek of M!Pedia.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Rustig adem blijven halen Christopher...Ik werd er een beetje benauwd van aan het einde ;)

    Leuk concept, wel echt voer voor Paarsebroeken-bashing op GeenStijl! Maar dat is misschien ook wel leuk ;)
    Vooral handig als eigen woordenboek idd, zit verder niet veel nieuwswaarde aan.

    geplaatst op
  • *Adem haalt*

    NIET!
    TEGEN!
    HET!
    LICHT!
    IN!
    FILMEN!

    geplaatst op
  • @ karlijn

    Dankje voor de reactie. We gaan binnenkort beginnen met het uitwerken van deze concepten. Tips en opbouwende kritiek is ook van harte welkom. Daar kunnen de concepten alleen maar op vooruit van gaan.

    Ook bedankt voor alle tips op het gebied van de presentatie van deze filmpjes, ook op de vorige videos!

    geplaatst op
  • @Bert: Je hebt gelijk, ik doe het zelf ook vaak fout. Geef trouwens even je broekmaat door. Regel ik ook een paarse voor jou.

    geplaatst op
  • Ik zie dit inderdaad ook als een soort online-marketing-woordenboek. Verder heeft het (nog) niet veel om het lijf. Nieuwswaarde: Nee. Handig: zou zomaar kunnen.

    geplaatst op
  • Ik zeg, bullshitbingo of buzzword bingo. Prachtig!

    geplaatst op
  • @Marco

    Alle ideeen zijn welkom.
    Misschien dan maar meteen een schoolversie voor die lange tussenuren.

    geplaatst op
  • Geen onbelangrijke vraag: waarom zou je dit via video doen? Zelf zie ik voor dit onderwerp weinig voordelen (behalve wat generieke zaken als 'verfrissend', 'verandering van medium doet eten' en 'the medium is the message', wat 5 bonuspunten oplevert als iemand dat met een stalen gezicht kan zeggen in deze discussie).

    geplaatst op
  • Marshall Mcluhan, nostalgie, heerlijk :)

    @inge, wel een goed punt. Wat maakt dit concept via video/tv juist zo aantrekkelijk. Want op dit moment kan een wekelijkse column op een blog (bijna) hetzelfde resultaat behalen.

    geplaatst op
  • @Inge

    Goed punt.
    Daar hebben we ook mee gezeten.
    Hoe ga je dit vertalen naar video.

    Dit concept zag er in het begin anders uit. Daar gingen we uit van een filmpje aan het begin van de week die het woord introduceert en dan aan het einde een compilatievideo.

    Dat hebben we aangepast door in een post dat woord te introduceren. De reacties kunnen ook gewoon in tekst, verder geen gedoe.

    We vonden het leuk om dan de leukste reacties eruit te halen en die in een compilatievideo te laten zien. Die worden dan aan elkaar gepraat door een presentator.
    Zelf zou ik dan een leuke reactie plaatsen zodat het in dat filmpje komt.

    Misschien kunnen we iets met een beloning doen voor de leukste reactie, maar andere ideeen zijn ook welkom.

    geplaatst op
  • @ DannyK22: ik denk niet dat je moet kijken hoe je dit gaat vertalen naar video, maar dat je moet kijken wat de meest optimale communicatievorm is voor het doel dat je voor ogen hebt.

    Video leent zich (kort door de bocht) voor emotie, dialoog, meerwaarde via non-verbale communicatie, beelden gebruiken om informatie te verduidelijken. Van wat ik begrijp uit je uitleg, is je doel om feedback te krijgen op een term via een collectief proces. Ik denk níet dat video daarvoor het beste middel is.

    Wat ik me wél kan voorstellen, is dat je de week opent met een videobetoog van iemand die zíjn mening over de betekenis van een woord geeft. Via video kan hij proberen de kijker te overtuigen via eerdergenoemde eigenschappen van dit medium. Juist omdat de videomaker het voordeel van al deze eigenschappen heeft om zijn punt over te brengen, zullen mensen die reageren ook het liefst via video willen reageren, want daarmee maken ze het meeste kans om hun punt duidelijk en overtuigend uit de doeken te doen. De week sluit je dan af met een compilatie van de leukste reacties, en een conclusie over de betekenis door de persoon die de week gestart was.

    geplaatst op
  • Geinig idee. Ook zeer handig. Het is soms niet meer te volgen wat men bedoelt met bepaalde termen.

    @ Studenten
    Bij een mediumshot minder ruimte boven het hoofd en armen/handen graag helemaal in beeld.
    De overgangen zijn verder nog steeds erg hard. Waarom niet zoomen, of twee camera's?
    En die achtergrond is niet ideaal. Al die lijnen leiden af en gaan al snel 'door het lichaam lopen'.
    Verder eens met Bert;-)

    geplaatst op
  • Je start met definitie van Wikipedia die (als het goed is) gewoon correct en volledig is. Is dan deel van je munitie al niet geschoten?

    Zou het niet aardig zijn om naast al die 'paarse broeken' ook eens gewoon de straat op te gaan en aldaar paar mensen een uitleg te vragen over dat woord? Benieuwd welk beeld zijn hebben bij bepaalde zaken en waar zij (vermoedelijk) niet gehinderd door enige kennis op dat vlak aan denken. Geef ze aan einde van dat gesprekje definitie uit Wikipedia en kijk hoe ze reageren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.