STIR sites dalen in Multiscope ranglijst

STIR sites dalen in Multiscope ranglijst
, ANWB
@mdebruin

Is jouw site de laatste maanden gedaald in de bereikcijfers van Multiscope’s Visiscan? Na navraag bij Multiscope blijkt dat er een ongewenst effect zat in hun methodiek op het moment dat hun panelleden ook STIR panellid waren. Dit resulteerde in een te hoog bereik voor alle STIR leden omdat elk panellid bij het inloggen bij STIR door de software van Multiscope automatisch als bezoek aan de websites van alle leden werd geteld. Vanaf de metingen over de maand augustus 2008 is dit recht gezet.

Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor de jaarlijst die ieder jaar begin december verschijnt. In juni publiceerde Multiscope nog een tussenstand waar Hyves (STIR lid) en Buienradar fors stegen.


Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Mark, kun je iets meer zeggen over het effect? Praten we over significante verschillen? Is daar op eenvoudige manier voor te corrigeren?

    geplaatst op
  • Het bereik van mijn site in in dit onderzoek 7% gedaald in de onderzoeken van Multiscope (juli tov september). Bij STIR is mijn site 1,5 procent gestegen (juli tov september). Vorig rond die periode steeg ik nog.

    Ik heb niet alle STIR sites bekeken, maar er zijn er bij die ook fors zijn gedaald in de Multiscope lijsten. Meer dan de gemiddlede zomerdip zeg maar.

    geplaatst op
  • Dus als ik het goed begrijp conflicteert de software van STIR en Multiscope op het moment dat één panellid aan beide onderzoeken deelneemt. Klopt dat?

    geplaatst op
  • Zo lees ik het wel....

    geplaatst op
  • @Peter: Zo heb ik het wel begrepen ja.

    geplaatst op
  • Plugje - komt er nog een follow-up op dit verhaal? De nieuwe STIR-cijfers lijken er dan niet veel aanleiding toe te geven, maar De Grote Telegraaf-Truc toch wel...

    geplaatst op
  • @Stonehead: wat bedoel je met de grote telegraaf truc? Ik word nieuwsgierig....

    geplaatst op
  • Ah, ik zie het in de STIR cijfers van de telegraaf. Ze staan opeens op nummer 3 (achter hyves en marktplaats) met een bereik van 38,6 procent. De maand ervoor had de site nog een bereik van 21,4 procent. Dat is wel een ernstig grote stijging.....

    Volgens Google Trends is het bezoek hetzelfde gebleven....

    geplaatst op
  • Mmmh, dat is inderdaad wel heel erg raar ja, die bjina-verdubbeling van het bereik van de Telegraaf in STIR. Iemand enig idee waar dat aan ligt? Hebben ze STIR tags op hun site aangepast? Tellen ze Hyves verkeer mee?

    geplaatst op
  • Uiteraard is de sterke stijging van De Telegraaf niet onopgemerkt gebleven bij de totstandkoming van de data van oktober. Sterker nog, het heeft tot vertraging geleid bij de uitlevering van de desbetreffende dataset. De technische commissie van STIR heeft de providers gevraagd extra controles uit te voeren op de meetbestanden en hieruit bleek dat er geen onvolkomenheden aan te wijzen zijn die leiden tot een verklaring tot het gestegen bereik. Op zo'n moment kan STIR niet anders dan de data publiceren en af te gaan op het advies van de technische providers.

    geplaatst op
  • @Mark: ben je al aan het tikken? ;-)

    geplaatst op
  • Emerce heeft er vanmorgen zelfs een heel artikel aan gewijd:

    (...) De Stir-cijfers over oktober 2008 geven ten opzichte van die van september 2008 een ongekende toename van het bereik van Telegraaf.nl: met maar liefst ruim 80 procent.

    Dit geldt voor mannen en vrouwen, zakelijk en voor alle leeftijds- en sociale categorieën, zij het dat de 'lagere' sociale klasse 'B2CD' een iets grotere toename in bereik toont van omgerekend 82 procent.

    In aantallen bezoeken kende Telegraaf.nl
    volgens de Stir een toename van 47,5 miljoen over september 2008 tot bijna 64 miljoen over oktober 2008: een stijging met ruim 34,5 procent. Ook dat is fors.

    Concurrent Nu.nl, die zelf het bereik zag stijgen van 29,1 procent naar 31,2 procent, verloor in de Stir-cijfers de positie van de website met het beste bereik op slag als gevolg van de stijging van Telegraaf.nl. Met 82,5 miljoen bezoeken in oktober 2008 is Nu.nl volgens de Stir nog wel de meest bezochte nieuwssite.

    Nu-uitgever Ilse Media heeft de Stir om opheldering gevraagd, zegt de woordvoerster: "Ilse Media heeft zich ook verbaasd over de extreme stijging van De Telegraaf in de oktober data. We hebben een vraag hierover neergelegd bij de Technische Commissie van Stir en wachten momenteel op antwoord."

    Stir-directeur Peter Wiegman was ook zelf hoogst verbaasd over de uitkomsten voor Telegraaf.nl: "Ik heb Nedstat en Intomart beide gevraagd om nog eens heel kritisch naar hun metingen voor ons te kijken en ook onze Technische Commissie heeft de metingen extra onder de loep genomen. We konden geen onregelmatigheden vaststellen, dus zijn we tot publicatie overgegaan."

    Ilse Media gaat met deze verklaring vooralsnog niet akkoord, aldus de woordvoerster in tweede instantie: "De grootste schommelingen die wij in het nieuwssegment van de Stir-metingen zien bedragen maximaal 5 tot 6 procent. Ondanks het feit dat de Technische Commissie geen onrechtmatigheden heeft kunnen vinden, blijven wij er bij dat deze stijging nader onderzoek behoeft."

    Het woord 'onrechtmatigheden' impliceert malversaties, maar Ilse Media bedoelt 'onregelmatigheden': afwijkingen in het meten ten opzichte van vorige maanden.

    Telegraaf Media Nederland zegt dat het domein Telegraaf.nl niet is uitgebreid van september op oktober 2008. Nog gisteren heeft De Telegraaf wederom een uitgebreide analyse gemaakt, hoewel de uitgever ook vóór publicatie al door de Stir was benaderd en utleg verschafte.

    Uitgever online Lara Ankersmit: "We hebben in oktober natuurlijk een aanzienlijk toename gezien van het bereik van DFT.nl [Financiële Telegraaf, red] vanwege de kredietcrisis. Ook entertainment met Privé deed het wederom een stuk beter dan vorige maand. Maar dit verklaart bij ons het verschil niet."

    Ankersmit stelt wel vast dat de eigen cijfers van Telegraaf Media Nederland al veel langer afwijken van die van Stir, tot september in negatieve zin: "Wij hebben vanaf de introductie van ons nieuwe meetsysteem vorig jaar voortdurende toename van het bereik genoteerd, met misschien wel 30 procent in uniek bezoek. Maar bij Stir was het een procentje erbij en soms er weer af."

    Maar, zo geeft Ankersmit toe, de positieve afwijking van oktober 2008, is exorbitant in vergelijking met de eigen cijfers. Details wil ze niet geven, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen: "Wij hebben hier ook vraagtekens bij gezet. Dit is niet te verklaren..." (...)

    geplaatst op
  • Vandaag is de lijst van top 20 sites gepubliceerd. Je kunt ze lezen op
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081211_top_20_nl_websites_van_multiscope/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.