• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (21): Stop met geschreven rapportages, gebruik screencasts!

Weekoverzicht Webanalisten.nl (21): Stop met geschreven rapportages, gebruik screencasts!

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Stop met geschreven rapportages, gebruik screencasts!
  • De homepage intropagina: waarom?
  • Tools, Tools, Tools ! (33 conversieverhogende tools én helemaal gratis)

Stop met geschreven rapportages, gebruik screencasts!
Hoe mooi en goed de webanalist een rapport ook maakt, hoe zeer de manager zijn best doet, als een rapport überhaupt gelezen wordt, dan blijft het vaak in samengevatte vorm een rapport met data en weinig inzichten. Er is geen overdracht anders dan persoon A die informatie dumpt en persoon B die informatie leest.

Een duidelijk kader in een rapport met actiepunten/to do’s door de inzichten uit de data is belangrijk, maar heeft het nadeel dat de manager dan nog vaak wil weten waarom het goed is om bepaalde actiepunten uit te voeren. Daarnaast is er geen gevoel en belevenis bij de websitestatistieken. Wat betekent het nu eigenlijk echt? Hoe dit op te lossen? Een wekelijkse meeting is leuk, maar zal nooit met iedereen kunnen plaatsvinden. Geen prioriteit, of gewoon te kostbaar met veel mensen.

De oplossing? Een screencast! Open je rapport en loop langs alle data en bevindingen terwijl je je muisbewegingen en selecties opneemt en vertelt wat er te zien valt, wat je er van vindt en waarom het belangrijk is om de genoemde acties uit te voeren. Ton Wesseling doet het voor.

De homepage intropagina: Waarom?
Regelmatig kom je ze nog tegen: de intropagina’s. Niet alleen de websites met flashintro’s, maar ook de websites met een grafische afbeelding en een “click to enter”. Het betreft hier de binnenkomst op de homepage en niet een binnenkomst op een sub of speciale landingspagina.

Waarom staat die “splash page” daar voorafgaand aan de daadwerkelijke homepage? Vaak is het een overweging vanuit branding oogpunt of anders een keuze omdat de daadwerkelijke homepage wat traag laadt. Dat laatste is m.i. een non issue. Een traag ladende website is een website die technsich verkeerd wordt opgebouwd. Er zijn genoeg tips and tricks om dat te verbeteren. Blijft over: de branding discussie. Waarom push je eerst een boodschap om daarna pas te laten zien wie je echt bent? Ton Wesseling laat aan de hand van enkele duidelijke afhaakpercentages zien waarom je vooral geen intropagina moet gebruiken.

Tools, Tools, Tools ! (33 conversieverhogende tools én helemaal gratis)
Webanalisten hebben de mogelijkheid om veel verschillende tools te gebruiken om hun website te optimaliseren. Heerlijk! Soms zijn er nog mensen die zoveel mogelijk functionaliteit in één pakket willen hebben, maar gelukkig zijn de meesten niet vies van het gebruik van veel tools. Neem Avinash Kaushik, hij bedacht er zelfs een term voor: Multiplicity.

Net als de tools in een gereedschapskist moeten ook de tools van een webanalist wel eens vervangen of aangevuld worden. Het liefst zou je dan één goed overzicht willen hebben van alle tools die voor handen zijn. En dan met name de gratis tools. Bryan Eisenberg heeft dit gedaan: hij heeft 33 gratis tools op een rij gezet, met uitleg, waarin je heerlijk kunt rondsnuffelen op zoek naar de voor jou meest geschikte tool. Succes!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.