• Usability & design
    wordt gesponsord door

Flash toch nog niet dood?

Flash toch nog niet dood?
, Yoast
@yoast

{title}Elke online marketeer heeft het mee gemaakt, en menig marketeer heeft er op gevloekt: een site volledig in Flash. Dramatisch voor zoekmachines en slecht meetbaar werd er altijd geroepen. Hoewel ik nog steeds geen voorstander ben van sites volledig in Flash, is er wel het een en ander veranderd de afgelopen tijd. Het leek me goed om die veranderingen even in kaart te brengen. In het kort: flash is voortaan nog beter meetbaar met Google Analytics, het is enigszins doorzoekbaar en video meta data gaat met sprongen vooruit.

Flash doormeten was altijd lastig, hoewel het mogelijk was in Google Analytics moest elke implementatie specifiek gemaakt worden en was het niet makkelijk. Vandaag kondigde het Analytics team op hun blog aan dat dat vanaf nu anders wordt. In samenwerking met Adobe is de Google Analytics tracking code omgeschreven naar Flash ActionScript, waardoor het nu mogelijk is om in Flash de campagne, pageview en event tracking methodes te gebruiken die ook op “gewone” web pagina’s altijd al gebruikt konden worden.

Op 30 juni van dit jaar kondigde Google al aan dat ze voortaan Flash konden doorzoeken. Dat werd ook al eerder op MarketingFacts besproken. De combinatie van het beter indexeerbaar maken met het beter meetbaar maken is echter wel een grote stap, op deze wijze kan men straks “landingspagina’s” gaan onderscheiden binnen een volledig in Flash gebouwde site.

Enkele weken geleden kondigde Adobe hun Creative Suite 4 aan. Een van de nieuwe features daarin is dat tekst in ondersteunde talen automatisch herkend wordt, zodat je automatisch een transcriptie krijgt van de hele tekst. Deze meta data wordt meegestuurd met alle filmpjes die je maakt in dit pakket, en Google en andere zoekmachines kunnen er mee omgaan! Gevolg: fatsoenlijk doorzoekbare film. Google doet hetzelfde met het eveneens al eerder besproken GAUDI, Google Audio Search.

De vraag is natuurlijk: waarom zou je dit allemaal willen?

Hoewel ik absoluut niet ineens een Flash fan ben geworden, is er 1 ding aan Flash en FLEX, het ontwikkel platform voor veel Flash applicaties, waar een hoop voor te zeggen valt: het ontwikkelen van ontzettend mooie Rich Internet Applications is hierin vaak een stuk simpeler dan met andere technieken. Door al deze ontwikkelingen wordt Flash langzamerhand ook vanuit de meet en zoekmachine kant weer een optie.


Delen

0
0


Er zijn 34 reacties op dit artikel

  • Dan kan nu iedereen doe ooit flash heeft laten liggen (waaronder ik) vanwege deze perikelen alsnog de draad weer oppakken... ik hou het toch maar bij af en toe een kleine animatie.

    geplaatst op
  • Ook zie je nieuwe varainten van online magazines die via Flash worden aangeboden. Hierbij is zelfs een CMS aan gekoppeld om de Flash te kunnen 'opmaken'.
    Zie bijv: BOmvoL

    geplaatst op
  • Flash voor als extra design element op een pagina kan van zeer grote waarde zijn. Een mooie animatie kan conversies verhogen. Flash kan de aandacht van een bezoeker in één klap vangen en vasthouden. Maar om nou je hele website in flash te maken, dat kan echt niet meer.

    Al met al toch goed nieuws dat het steeds beter wordt, het heeft lang geduurd maar het wordt nog wel eens wat :-)

    geplaatst op
  • Nou, dat indexeren doet het bij BOmvoL nog niet zo goed: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=site:http://www.bomvol.com/&btnG=Google+zoeken&meta;=

    geplaatst op
  • @ Erwin

    Klopt inderdaad; ook Hi! is fanatiek bezig met een (overigens erg mooi) digitaal magazine voor haar klanten. Zie onder meer Paars! Magazine. Voorbeeld van een goed product dat in flash gemaakt is, zonder dat het daardoor "onbruikbaar" of "onhandelbaar" wordt.

    geplaatst op
  • @ Joost
    "De vraag is: waarom zou je dit (sites in Flash) allemaal willen?"

    Het antwoord: om online experience te kunnen creëren, zodat je klanten een emotionele band kunnen opbouwen met je merk.

    geplaatst op
  • @Serge: eens maar dat kan ook met andere technieken. Het grootste voordeel van flash is mijns inziens de consistentie in alle browsers en de ontwikkel snelheid.

    geplaatst op
  • @Serde helemaal mee eens. Denk dat we steeds meer flash-elementen gaan zien door toenemende belangstelling voor digital branding. Dat is uiteindelijk ook goed voor de conversie.

    @Joost heb je voorbeelden die een serieuze bedreiging vormen voor Flash?

    geplaatst op
  • Inderdaad een mooie ontwikkeling dat Flash steeds minder slecht meetbaar en vindbaar wordt, maar het is naar mijn mening nog verre van ideaal.

    Ik sluit me aan bij Thomas en Thijs dat je zeker niet een hele website in Flash moet bouwen. Maar voor actie/campagne websites is het natuurlijk mooi dat dit steeds meer gemeten kan worden.

    Wat zoekmachines betreft, gaan Flash & zoekmachine optimalisatie (SEO) tot op zekere hoogte goed samen. Maar daarbij ontbreekt de context en de structuur van de content, wat juist belangrijk is voor zoekmachines.

    Mijn vuistregel voor SEO voor Flash websites is: vermijd het (onnodig) gebruik van Flash. Met ‘onnodig’ bedoel ik dat je Flash in termen van SEO niet moet toepassen voor de belangrijk(st)e content, navigatie en links. Gebruik Flash dus aanvullend en niet vervangend voor een goede HTML website.

    Ik heb onlangs nog een uitgebreide handleiding over SEO voor Flash geschreven:
    http://www.edwords.nl/handleidingen/zoekmachine-optimalisatie-seo-voor-flash/

    geplaatst op
  • @Floris: in wat voor opzicht?

    geplaatst op
  • Flash/Adobe is visueel erg sterk en, zoals je zelf al aangeeft, heeft het een hoge ontwikkel snelheid plus consistentie. Daarom is het gebruik ervan ook zo wijd verspreid, denk ik.

    Zie jij andere spelers die voor het visuele aspect een alternatief bieden voor Flash?

    (Ik probeer een ideale Digital Branding toolbox samen te stellen)

    geplaatst op
  • Prachtig, lange reactie getikt over de nadelen van flash, maar de catpcha werd niet gepakt. Terug naar een maagdelijk leeg veld. Helaas, die wijsheid typ ik niet nog eens in.

    geplaatst op
  • @Lars; Jammer dat niemand nu kennis kan nemen van jouw prachtige wijsheid. De volgende keer toch maar een <markeer> en Ctrl/C voordat je [verzenden] drukt?

    geplaatst op
  • @Rolf; Paars! Magazine is inderdaad een schitterend voorbeeld van een Flash site. Ik had de site nog niet eerder gezien. Prettige navigatie, snel laden, schitterende fotografie en prettig gedoseerde audio waar ik nog wel een volume control mis omdat ik me iedere keer een apestaart schrik als ik de pagina met audio laad. Maar, zoals deze site wil ik als consument Flash sites zien waarbij het mij dus niets uitmaakt of hij wel of niet in Google te vinden is.

    geplaatst op
  • Dit vind ik ook een heel mooi voorbeeld hoe je de consument benaderd in een Flash site, gekeken naar usability, content en look and feel. KLM stuurt hem naar haar klanten, iFly magazine .

    geplaatst op
  • @John: nou, nog een keer dan. Maar die hier captcha zuigt pijpestelen. Hij bevat soms een vrijwel onzichtbare spatie. En als je moet control-c'en als je iets post, is er iets mis met het ontwerp.

    Hoe dan ook:

    Het geroemde Paars! dan maar meteen als voorbeeld: prachtig inderdaad, met een verbazend leuk artikel over het mobieltje van Sophie Hilbrandt. Niet te linken, want slecht gemaakte flashsites (en dat is de meerderheid) bieden geen unieke url's.

    Ik werk als journalist en een site die niet is te linken (afgezien van de hoofd-url) is bijzonder onaantrekkelijk. Het is soms ronduit zonde (zoals bij dat Paars!-artikel) en meestal bevat een flashsite paradoxaal genoeg wel tekstpagina's - enkel omvat in een flashjas.

    Een ander nadeel van Flash is dat het gebruikelijke en sinds jaren gestandaardiseerde browserelementen buiten spel zet. Refresh, de terugknop - alles heeft geen invloed meer op individuele flashpagina's.

    Wat je er voor terugkrijgt is de interpretatie van navigatie van de flashbouwer - en dat is maar zelden beter.

    En er is een groep gebruikers die je met flash niet bereikt of de middelvinger geeft: mensen op de wat extorischer of oudere platforms en zij die noodgedwongen van hulpmiddelen gebruik maken bijvoorbeeld. Spraakapparatuur, brailleregels - de bijbehorende software is stukken geavanceerder geworden, maar het kan nog altijd niets met flash.

    Nu gaat het om marketeers niet altijd om deze groepen, dus laat ik me dan vooral tot de navigatie en in het bijzonder de verwijzing beperken: mooie magazines waarvan de pagina's met flash aaneen zitten geplakt, schieten hun doel voorbij.

    In grote lijnen had ik dit vanmiddag getikt. Food for thought wellicht, enkel mijn 2 cent.

    geplaatst op
  • @auteur: Was Flash door dan? ;-) Gelukkig wel de sites die volledig in Flash gemaakt zijn. Ik ben er nooit een voorstander van geweest maar heb me er jaren geleden toch ook zelf schuldig aan gemaakt. Gelukkig hebben de gebruikers wel vele andere toepassingen gevonden ;-)

    @lars: Sorry maar ik kan het niet laten om te reageren. Je opiniie over wat niet kan met Flash is sterk gedateerd. Tegenwoordig kan het allemaal beter, maar veel mensen zijn er niet van op de hoogte. Natuurlijk is dit een probleem van en door Adobe veroorzaakt, vandaar dat ik ook hier reageer om aan te geven hoe het wel kan.

    1. Inderdaad, Flash designs bieden standaard geen URL updates en dus geen dieplinking. Dit is echter wel in te voegen. Technisch hebben we dit al ingebakken in Flex. Resultaat? Pagina reloading, back buttons, deep linking etc werken gewoon. Ook binnen Flash designs wordt dit steeds meer gemeengoed.

    Voorbeeld? Philips Consumer Electronics

    (en ja... er zijn nog steeds zat voorbeelden waar het niet goed gedaan is)

    2. Spraakapparatuur etc kan wel omgaan met Flash. Adobe werkt veel samen met accessibility leveranciers.

    Meer info: Flash Accessibility

    geplaatst op
  • @Waldo: de opinie is gedateerd omdat ik nog steeds dezelfde flash sites zie, met de functionaliteit die flash in het verleden een slecht idee maakte. Ik ben me er terdege van bewust dat ik voor een deel klink als Jakob Nielsen die flash in het verleden (heel erg en deels onterecht) verketterde.

    Maar als de middelen er zijn, moet je ze gebruiken, lijkt me. Of je flashbouwer dwingen om een zo toegankelijk mogelijke site te bouwen. Als marketeer lijkt het me in de strategie te horen dat je sites maakt waarnaar mensen kunnen verwijzen?

    Spraakapparatuur en hoe het met flash omgaat ken ik uit eerste hand. Mijn vader is blind en maakt gebruik van de modernste apparatuur en software. Flash is nog altijd een no-go area.

    Als de gereedschappen er zijn (dat geloof ik best) worden ze blijkbaar niet gebruikt; zoals veel sites ook afbeeldingen over het algemeen niet apart benoemen.

    geplaatst op
  • In het stuk worden 2 punten van kritiek op flash gegeven:

    - dramatisch voor zoekmachines
    - slecht meetbaar

    Het tweede is niet waar, de implementatie van bijvoorbeeld Google/Omniture/Webtrendstags op pagina's is mogelijk. Een goede flashprogrammeur kan werkelijk alles meetbaar maken, van de weergave van pagina's tot de pixels waarover de muis beweegt (wat niet mogelijk is bij html).

    Dan rest dus het eerste punt van kritiek: dramatisch voor zoekmachines. Hier worden, zoals Joost zelf al aangeeft, grote stappen gemaakt. Daarbij is het voor veel pagina's niet heel relevant dat ze gevonden kunnen worden in zoekmachines. Denk aan actiepagina's in reclamecampagnes. Hier wordt het bezoek opgebouwd door promotieactiviteiten (banners, verppakkingen, CTAs elders). Daarbij verdwijnen deze pagina's ook weer na de campagne.

    De kritieken die hier worden genoemd zijn sinds het begin van Flash bekend, en Adobe en andere partijen (bv Google) hebben er hard aan gewerkt om deze punten aan te pakken. Waldo heeft gelijk, inmiddels is bijna alles is mogelijk in Flash (deeplinking, pagina reloading, backbuttons etc).

    Daarbij moeten we niet vergeten dat Flash een bereik heeft van 99% (98% heeft Flash player 9!) van alle internetgebruikers. Dat is veel meer dan Java, Quicktime en RealOne (om nog maar te zwijgen over Silverlight). Om die reden, samen met de steeds snellere internetverbindingen, is Flash bij uitstek hét platform dat zal worden gebruikt om Rich Media op het WWW in te zetten. Volgens mij was Joost ook al tot die conclusie gekomen, dus ik ben het helemaal eens met de strekking van het artikel :-).

    geplaatst op
  • @Lourens helemaal mee eens. iemand misschien cijfers over de toename van het gebruik van flash?
    Naast de toename in Flash vacancies ;)

    geplaatst op
  • @ Floris. volgens een recent onderzoek van Opera (van de browser) was op 37,30% van alle Nederlandse websites een flashobject te vinden. Omdat dit de eerste keer is dat Opera deze meting doet, weet ik niet wat de trend is. Wellicht over een jaar wel.

    Bekijk hier het onderzoek: http://dev.opera.com/articles/view/mama-key-findings/
    Bekijk hier hoe de steekproef van websites tot stand kwam: http://dev.opera.com/articles/view/mama-the-url-set/

    Volgens mij moeten we wel rekening houden met het feit dat er enorm veel pagina's automatisch worden aangemaakt om zoekmachines te beïnvloeden. Dit zijn altijd html pagina's zonder flash, waardoor een onderzoek zoals MAMA volgens mij een verkeerd beeld kan geven. Ik denk dat als je kijkt naar de top 1000 Nederlandse bedrijven of bijvoorbeeld de websites aangemeld bij STIR, het aandeel met Flash aanzienlijk hoger zal liggen.

    -

    geplaatst op
  • Dankje Lourens. Interessante cijfers.

    Er zal inderdaad wel wat vertekening in zitten. Ook inclusief flash-banners zullen de STIR websites inderdaad hoger scoren.

    Interessant ook de hoge scores van Turkije en China.

    geplaatst op
  • Een groot deel van de gevonden 'flashobjecten' in bovengenoemd onderzoek zal ongetwijfeld reclame zijn. Veel grotere websites bevatten regelmatig flash-advertenties. Over de representativeit van MAMA zou ik me niet al te veel zorgen maken, daar het merendeel van de links (463K) afkomstig is van DMoz, en de rest van W3C/Alexa.

    geplaatst op
  • @wijbenga klopt!

    geplaatst op
  • Vroeger was ik ook tegen flash maar nu hebben we toch toepassingen gevonden die heel goed werken, ook in de vorm van digitale magazines.

    Ik wil zeker webrepper zijn maar wij produceren voor makelaars E-Magazines die erg veel response krijgen. Natuurlijk worden deze E-Magazines alleen door een hele specifieke doelgroep gelezen, huizenzoekers.

    91% van de lezers bekijken het E-Magazine uitvoerig, 20 pagina's + en zijn gemiddeld 3 min 48 aan het bladeren (dus bezig met je merk). 88% klikt op meer dan 3 panden. Voor een E-Magazine wordt het dus goed gebruikt.

    Hier heb je een linkje naar een voorbeeld:

    http://www.atzmedia.nl/cms/RedirectExternalURL.asp?av=sy&tp=bannermagazine&id=02201_EMagazine

    Ik geef toe dat het niet tipt aan het Paars magazine qua vormgeving maar dat heeft alles te maken met het budget wat een makelaar heeft. Het is functioneel en een traffic generator. Voor deze betreffende makelaar zijn in 6 uitgaven meer dan 50.000 bladzijden bekeken. Alles is inderdaad meetbaar.

    Hier een andere cover:

    geplaatst op
  • Dank voor alle reacties! In ieder geval een leuke discussie zo :)

    Even wat losse reacties:

    @Floris: voor het visuele aspect zijn er zeker andere spelers, zoals Silverlight (en ipc kan het ook allemaal wel met HTML en veel JavaScript), maar die hebben nog bij lange na niet de consistentie tussen browsers en de wijdverbreide ondersteuning die Flash heeft.

    @Lars: het feit dat het niet te deeplinken is is voor mij ook vaak een frustratie, maar is wel een zogenaamd PEBKAC probleem: "Problem Exists Between Keyboard and Chair". En dan niet van jou maar van de flash programmeur, want die had dat gewoon in kunnen bouwen.

    @Lourens: ik gaf al aan dat die twee beperkingen altijd het probleem waren. Je punt van "een goede programmeur" is ook precies waar het probleem vaak lag, ze hebben het echter recentelijk dus weer een stuk simpeler gemaakt. Overigens geldt exact datzelfde probleem voor HTML: ook daarin kun je alles meetbaar maken, maar dan moet je wel weten wat je doet.

    geplaatst op
  • Nu we het toch over flash hebben, wie gaan er eind deze maand naar Adobe MAX in Milaan? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen op gebied van flash dat we daar mogen verwachten? Iemand?

    geplaatst op
  • @Marco: ik meen gezien te hebben dat iig Polle de Maagt daarheen gaat.

    geplaatst op
  • Deze week heeft MAX in San Francisco reeds plaatsgevonden en daar zijn een heleboel nieuwe zaken getoond. Alle kleine details zijn te vinden op de live weblogs van onze evangelist Serge Jespers.

    [schoomteloze plug]
    Highlights voor de niet techneuten:
    - Flash Catalyst (codename Thermo) is een nieuwe telg in de Flash Platform family, een interaction design tool (van Photoshop naar interactieve Flash/Flex applicaties)
    - Flex 4 details, veel focus op grafische rijkheid;
    - Adobe AIR nu gebaseerd op Flash Player 10, dus inclusief alle coole nieuwe 3D en visuele effecten
    - Flash Player 10 op oa Android telefoon na samenwerking met Google
    - Nieuwe Flash Media Server, oa met 'video recorder' achtige functionaliteit om een eindgebruiker live streams te laten pauseren en daarna weer af te laten spelen vanaf het gepauseerde moment.
    - Partnership tussen Adobe en ARM (de maker van oa iPhone chips) om Flash te optimaliseren voor hun chips
    - Veel nieuws over grote bedrijven die Flash Video gaan gebruiken (waaronder enkele grote 'launching' silverlight bedrijven)
    - Verdergaand partnership met SAP om Rich Internet Applicaties nog meer de enterprise in te krijgen
    - Uitbreidingen van ons SaaS en cloud platformen. Onder andere CoComo een service waarmee je heel makkelijk realtime collaboration componenten kan opnemen in je eigen web applicaties (denk Adobe Connect onderdelen zoals chat, whiteboarding, video, app sharing etc in je eigen site).

    Daarnaast nog vele 'sneak previews' die op de blog beschreven zijn, waaronder een demo over widgets die portable zijn van pc naar mobiele telefoon naar TV en een demo van een nieuwe mashup service voor bedrijfsmedewerkers.

    ps: Ik ben vast nog veel vergeten en er was ook nog behoorlijk wat nieuws voor de techneuten

    Einde van de schaamloze plug. Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar de reacties.

    geplaatst op
  • @Waldo: mooi lijstje hoor, misschien volgende keer op jullie kosten een MF blogger die kant op sturen? :)

    geplaatst op
  • @Joost. Ik hoor dat jij wel een vrijwilliger wilt zijn? ;-)

    Vorig jaar is Marco geweest, naar de europese editie wel te verstaan. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of mijn 'pr' collegas dit jaar weer bloggers hebben uitgenodigd en dus ook niet of MF er bij zit. Ik zal eens navragen ;-)

    Er gaat trouwens een enorme groep Nederlanders naar Milaan, ruim 60 volgens de laatste stand die ik door kreeg. Velen gaan onder de paraplu van de Adobe User Group Nederland. Ze hebben zelfs een aparte NL borrel met een exclusieve presentatie door een Adobe product manager geregeld op de zondag avond voor de conferentie, dus als je gaat moet je zeker even bij ze aansluiten ;-)

    geplaatst op
  • @Waldo ik denk dat je beter andere mensen kunt sturen die dieper in de materie zitten :)

    geplaatst op
  • @Marco, Joost Ik ga idd naar MAX en bezoek iig de sessies waarin de strategie/paden voor de komende periode worden toegelicht:

    Monday, December 1, 2008
    09:30am - 11:00am MAX 2008 Opening General Session Auditorium
    11:30am - 12:30pm Adobe Roadmap: Enterprise Red 1
    02:00pm - 03:00pm Adobe Roadmap: Rich Internet Applications Yellow 1
    03:15pm - 04:15pm Adobe Roadmap: Video Red 2
    04:30pm - 05:30pm Adobe Roadmap: Web Experiences Red 2
    05:30pm - 09:30pm Welcome Reception in Community Pavilion Level 1
    Tuesday, December 2, 2008
    09:00am - 10:00am What's New in Flash Player 10 Blue 2
    10:30am - 12:00pm General Session Auditorium
    01:30pm - 02:30pm AIR Experience Model: Approach and Examples Yellow 2
    02:45pm - 03:45pm Architecture 4.0 Red 2
    04:00pm - 05:00pm Monetizing Applications with Adobe AIR Yellow 2
    05:30pm - 07:00pm Sneak Peeks Auditorium, Level 2
    08:00pm - 11:30pm Customer Appreciation Event Special Offsite Location
    Wednesday, December 3, 2008
    09:00am - 10:00am Experiences That Scale Across Devices Yellow 1
    10:15am - 11:15am Mixing Open Source and Commercial Software Yellow 1
    11:30am - 12:30pm Open Screen Project: Delivering Rich Internet Experiences Across Devices Red 2

    geplaatst op
  • Let us think about, what university students do if have the essays writing tasks. Commonly, they order the comparison essay writing at web writing services to work out their writing complications.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.