Steeds meer producten eerst als publieke betaversie of in testlab

16 november 2008, 14:42

Steeds meer producten eerst als publieke betaversie of in testlabIn de software-industrie kennen we het al langer, maar steeds meer producten en diensten komen tegenwoordig eerst uit als bètaversie. Een bètaversie is de naam van in ontwikkeling zijnde software of in dit geval in ontwikkeling zijnde product of dienst. Een eerste versie wordt meestal de alfaversie genoemd, naar de eerste letter van het Griekse alfabet alfa. Bèta is de tweede letter van dat alfabet. Als er daarna nog een versie komt vóór de officiële versie, dan wordt die soms preview- of gammaversie genoemd. Een bètaversie is meestal nog niet stabiel genoeg om in productie genomen te worden, maar wel al (deels) functioneel. De bètaversie wordt vaak verspreid onder een selecte groep van gebruikers voor een gebruikerstest. Dit kan een gesloten selectie gebruikers zijn (closed beta) of gewoon voor elke gebruiker (open beta).

Tegenwoordig openen, in navolging van Google Labs, steeds meer bedrijven een testomgeving of lab waar consumenten alvast kennis kunnen maken met producten en diensten die misschien op de markt komen. Zo kennen we Microsoft Live Labs, Yahoo! Research (dat ons leidt naar Yahoo! Sandbox) en Mozilla Labs. Maar niet alleen traditionele softwarebedrijven openen online labs, ook bedrijven als Reuters, American Express, Nokia en Omroep.nl hebben inmiddels hun eigen testomgeving.

Wie kent nog meer voorbeelden van niet-software bedrijven die komen met betaversies of een online testomgeving openen voor nieuwe producten en diensten? En wat vinden wij als consumenten eigenlijk van die ontwikkeling? Moeten bedrijven niet gewoon komen met goede producten die af zijn?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paul Hottinga

    Leuke vraag.

    Site als brixter.nl is ook als beta gelanceerd.

    Ik vraag me wel eens af wat de afweging is om een product onder de naam beta te lanceren. Is hier een trend in te vinden?


    16 november 2008 om 18:34
    jvo

    Alfa, Beta, Closed Beta! jongens, waar we het over hebben is gewoon een Pilot. Producten en diensten die door bedrijven worden aangeboden, ontwikkelen zich ‘door de tijd’ altijd. Als dat niet zo is zijn er waarschijnlijk geen klanten of wordt er niet naar klanten geluisterd. De vraag wat wij als consumenten hier van vinden is naar mijn mening simpel; je kiest voor een dienst of product zoals die op dat moment wordt aangeboden. Het bedrijf zal het product of dienst verder ontwikkelen als dat de wens van de klant is. Let wel; producten en diensten zijn NOOIT af. Een bedrijf start altijd met een basisversie met bijbehorend prijskaartje, als het product zich verder ontwikkelt, ontwikkelt de prijs mee of niet, en dat is dan de keuze van het bedrijf in kwestie. Producten waarvan de basisversie niet voldoet of grove gebreken vertoont moeten terug naar de ’tekentafel. Consumenten en bedrijven mogen daar niet mee lastig gevallen worden.


    17 november 2008 om 14:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!