Verzekeraar Agis adverteert op website overheid

Verzekeraar Agis adverteert op website overheid
, Upstream
@marcoderksen

De voorlichtingssite Hallo Wereld van het ministerie van Jeugd en Gezin wordt gesponsord door verzekeringsmaatschappij Agis. Die mag in ruil daarvoor reclame maken. De Tweede Kamer wil opheldering van minister André Rouvoet. “Een overheidssite mag niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden”, stelt PvdA-Kamerlid Khadija Arib dinsdag tegenover het Nederlands Dagblad.

Hallo Wereld heeft als doel zwangere vrouwen en jonge ouders voorlichting te geven over een gezonde levensstijl. Zo kregen alle ouders van pasgeboren baby’s het afgelopen jaar een cd’tje met een liedje van het ministerie opgestuurd met een verwijzing naar deze website. Partners van de site zijn maatschappelijke organisaties als het Nibud, Stivoro, Consument en Veiligheid en het Voedingscentrum. Ook Agis Zorgverzekeringen is ‘maatschappelijk partner’ van Hallo Wereld en heeft daar volgens een woordvoerder van het ministerie van Jeugd en Gezin vier ton voor betaald. In ruil daarvoor werd aan deelnemers van de site in een enquêteformulier gevraagd of zij informatie van een zorgverzekeraar wilden ontvangen. Bij bevestiging is een informatiepakket van Agis opgestuurd, zegt een woordvoerder van het ministerie voor Jeugd en Gezin. Volgens hem is dit geen reclame, maar ‘maatschappelijk ondernemen’.

Onzin, meent PvdA-Kamerlid Arib. Een dergelijke site is volgens haar bedoeld om informatie en voorlichting te geven en mag niet gebruikt worden voor marketingdoeleinden en het winnen van nieuwe klanten. VVD-Kamerlid Edith Schippers vindt het ‘heel gek’ dat deze ‘opdracht’ alleen aan Agis is gegund en niet aan andere verzekeringsmaatschappijen. De overheid hoort geen platform te bieden aan pogingen van verzekeringsmaatschappijen om hun mailings te verspreiden, vindt Agnes Kant van de SP. Zij heeft meteen Kamervragen gesteld.

De woordvoerder van het ministerie verklaart dat Agis dit ‘maar één keer’ heeft mogen doen en dat de site Hallo Wereld binnenkort aangepast wordt. Volgens hem is voor Agis gekozen omdat de firma een goed bereik heeft onder lager opgeleide allochtonen, een doelgroep die Hallo Wereld graag aanspreekt.

De verzekeraar laat in een reactie weten geen kwaad te zien in deze vorm van marketing. “Dit was geheel vrijblijvend en van spam was geen sprake”, volgens een woordvoerder. Ben het daar overigens helemaal mee eens en vind de reacties van Arib, Schippers en Kant zwaar overdreven. Agis is in mijn ogen niets meer of minder dan partner en wordt daarvoor genoemd op de betreffende website.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Waat ik zo benieuwd naar ben ik waarom een dergelijke website zoveel geld moet kosten of heeft gekost. De site voldoet niet aan de webrichtlijnen die de overeid zelf heeft samengesteld (zie deze en deze toesten). De website bevat inline stylesheets, slechte html en zo kunnen we nog wel even doorgaan volgens mij. Is er iemand die mij kan uitleggen waarom een dergelijk project zoveel geld kost? Of heeft gekost? Waar is dat geld aan opgegaan, ik ben wel benieuwd..

    geplaatst op
  • @JW ik mag aannemen dat al het geld van de partners niet in de site is gaan zitten (en als dat wel het geval is, dan moeten ze zich inderdaad diep schamen). Ik verwacht dat de website slechts een onderdeel is van de totale campagne 'Hallo Wereld'. Maar wellicht kan iemand van de betrokkenen hier iets meer over zeggen!?

    geplaatst op
  • Wij kregen de cd na de geboorte van Tom (* 20 december 2007). Ik keek wel even op van de sponsor(s) maar heb daar verder geen moeite mee. Kan me herinneren dat ik me met name afvroeg of ik hierop zat te wachten. Tom is er in elk geval blij mee, heeft het CD´tje inmiddels als ringtone op zijn mobiel. :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.