Facebook helpt bij marktonderzoek

22 september 2008, 05:30

Eén van de vele hoofdbrekers die huidige marketeers hebben in de tijd van Web 2.0 is hoe die sociale netwerken in te zetten in de marketingmix om zodoende een voordeel voor het bedrijf/product/dienst te behalen. Je kunt naar de conversatie luisteren, de conversatie beïnvloeden (heel gevaarlijk, niet doen) of zelf een conversatie starten. Bij Facebook zien ze meer mogelijkheden.

Ik was in New York en sprak met Kevin Colleran, Director National Sales bij Facebook. We hadden het over de groei van Facebook, hun business model en innovatieve marketingtools in het gebruik van hun netwerk.

Kevin vertelde me dat Facebook nu groter is dan MySpace en groeit met ruim 400,000 per dag. De groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de internationale uitbreiding door de vertaling in lokale talen. Grappig detail in deze is dat Facebook in de eerste instantie gebruik wilde maken van vertaalbureaus maar dit uiteindelijk te lang zou duren. Ze hebben toen hun community ingezet en iedereen die wilde vertalen de kans gegeven dit te doen. In no time was Frans, Spaans en ook Nederlands een feit.

Eén van de meest intrigerende nieuwe opties van Facebook is het inschakelen van polls. Als marketeer heb ik meerdere malen marktonderzoek laten uitvoeren. Noodzakelijk in veel situaties, maar vaak ook duur en tijdrovend. Facebook heeft vorig jaaral een ‘Quick & Dirty’ oplossing bedacht voor het verkrijgen van snelle marktinformatie. Ze gebruiken daarvoor -uiteraard- hun eigen netwerk van ruim 90 miljoen gebruikers. Vreemd genoeg hebben ze daar nooit echt bekendheid aan gegeven.

Stel, je wilt weten welke anticonceptiepil het meest favoriet is onder de doelgroep ‘jonge vrouwen tussen 18 en 25 jaar’. Met de nieuwe feature van Facebook stel je je eigen poll samen (1 vraag, 5 antwoorden), je kiest je doelgroep en selecteert de snelheid waarmee je antwoord wilt hebben. Binnen 20 minuten kost $1 pr antwoord, binnen 24 uur kost $0.25 per antwoord. Na het invullen van de noodzakelijke creditcardgegevens gaat Facebook aan de slag. Het stuurt direct de poll naar de gebruikers van de ingestelde doelgroep die op dat moment online zijn. Met een populatie van 90 miljoen is de kans groot dat dit er wel een aantal zijn. De teller loopt tot de 1000 respondenten, wat in ons voorbeeld dus $1,000 kost. Het mooie van het systeem is dat je in real-time kunt zien hoe de doelgroep reageert op jouw poll. Als een soort spannende wedstrijd kijk je welk merk gaat winnen. Als de 1,000 respondenten bereikt zijn krijg je een breakdown van je gegevens. Voor een demonstratie, check de video.

Ik kan me voorstellen dat deze feature voor het meer serieuze marktonderzoek niet geschikt is. Daarentegen, ik heb vaak in marketinggroepen gezeten waar het verdomd handig zou zijn geweest om een discussie en bepaalde kant op te laten gaan als we even snel hadden kunnen checken hoe de doelgroep over onze problematiek dacht. Ik denk dat de mogelijkheden legio zijn.

Een andere feature waar Facebook op dit moment aan werkt is het inventariseren van de mate waarin over je merk gesproken wordt in de community. Tegen betaling kun je dan je merknaam invoeren waarna een uitgebreide analyse laat zien hoe het merk ervoor staat.

Het is nog een lange weg naar het semantische web, Web 3.0 zoals het ook wel genoemd wordt. Maar ik denk dat dit soort innovaties zeker een richting bepalen hoe we in de toekomst om kunnen gaan met social communities.

Voor meer info over de poll feature, zie hier.

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Thomas Eilander

    Leuke bron van inkomsten is dat zeg! Biedt hyves ook al van dit soort oplossingen aan?


    22 september 2008 om 06:33
    mgvandenbroek

    Interessant interview, Erik! Leuk dat je Colleran hebt weten te strikken. Ben benieuwd wat de traditionele marktonderzoekbureaus van deze ontwikkeling vinden….


    22 september 2008 om 07:51
    Michel Brok

    Colleran zegt: ‘wij kunnen de concurrentie met lokale social networks aan doordat we internationaal georienteerd zijn, mensen hebben tenslotte vrienden over de hele wereld’.

    Ik geloof niet dat mensen die een heel netwerk hebben opgebouwd in bijv. hyves, zomaar overstappen op een facebook.

    Of zijn er cijfers over de weglek van de lokale social communities naar een facebook of Myspace?


    23 september 2008 om 04:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!