Impressie van de OMD 2008

Impressie van de OMD 2008
,

Impressie van de OMD 2008

Woensdag 17 september en donderdag 18 september heeft wederom de Online Marketing Düsseldorf (OMD) plaatsgevonden, één van de grootste online marketing beurzen van Europa met een vloeroppervlak van 36.000 m2 en ongeveer 350 exploitanten. Hoewel de beurs op de Duitstalig markt is georiënteerd, is deze beurs zeer interessant voor Nederlanders met grote interesse in online marketing.

De OMD is ingedeeld in 17 vakgebieden (e-comerce, affiliate marketing, performance marketing, portal, social networks, etc) Wat direct opvalt, is dat gelijksoortige bedrijven min of meer naast elkaar staan en dat je zo dus eenvoudig rond kan shoppen in het vakgebied dat iemands interesse heeft.

Wanneer je in Duitsland op een beurs ’mee wilt tellen’ en een druk bezochte stand wilt hebben, moet je een stand hebben waar de bezoeker letterlijk niet omheen kan. Opvallend is dan wel dat het grootste Internetbedrijf ter wereld een relatief kleine stand heeft en dat de bezoekers vervolgens een opmerking plaatsen over het gebrek aan omvang van die stand. Een bar of deejay in je stand ‘werkt’ ook.

Mijn persoonlijke interesse ging voornamelijk uit naar mobile en multimedia content. Helaas heb ik wegens zeer grote drukte in de sprekersarena enkele interessante presentaties aan mij voorbij moeten laten gaan, maar de enkele dingen die ik persoonlijk interessant vond zijn:
  • de grootste groei lijkt te zitten bij bedrijven die crossmediale multimedia content creëeren en distributeren;
  • in Duitsland denkt men nog meer, en verder, in verticals;
  • in Duitsland is ruimte voor 5 a 7 grote partijen die min of meer hetzelfde doen (per vertical);
  • groei en gebruik van mobiel internet;
  • gevestigde bedrijven stellen hun source /platform (gedeeltelijk) open voor externe developers;
  • naast user genereated content is er dus ook meer ruimte voor ‘user generated code’.
Al met al een zeer geslaagde beurs, waar ik volgend jaar zeker weer van de partij zal zijn. Als je zelf de OMD hebt bezocht en andere opvallende dingen hebt gezien, dan lees ik ze graag!

Dit bericht is ook geplaatst op Affiliateblog.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Geeft inderdaad een beetje de omvang van de beurs weer. Was er zelf ook, 3 grote zalen vol met stands en presentaties.

    Had toevallig s'ochtends met een medewerker van Google en DoubleClick over dat de stands van hun in vergelijking met Microsoft (Advertising) zo enorm groot waren. Hadden ze helaas geen antwoord op, maar het is wel duidelijk dat "hoe groter, hoe beter" hier echt waar is.

    De stand van AdRom vond ik zelf ook bijzonder indrukwekkend. Met waterdruppels hele beelden projecteren, super. Bestaat al langer, maar vele bezoekers (waaronder ik) hebben daar vele minuten vol verwondering gekeken.

    Iets wat bij de NationaleMarketingDag ook het geval is, deed zich hier ook vaak voor: http://flickr.com/photos/doubleslash/2869860692/. Presentaties waren van hoge kwaliteit. Ook interessant punt hoe het in Duitsland staat met de verhouding tussen branding en action met het inzetten van online-media.

    Al met al een dag wat ik aan mijn Nederlandse concullega's zeker kan aanraden!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.