Hoe internet ons allemaal heeft veranderd in beinvloeders

19 september 2008, 04:24

Sanoma Uitgevers noemt ze trendsvormers en Euro RSCG kwam jaren geleden al met het begrip prosumers. Consumenten die een grote invloed hebben op het wel of niet doorbreken van nieuwe ontwikkelingen.

Na het grote social media onderzoek van Universal McCann, komt het bureau nu met een onderzoek naar het effect van internet op hoe kennis van consumenten wordt overgedragen. Onder de titel ‘When did we start trusting strangers? How the internet turned us all into influencers (pdf) is een grootschalig onderzoek gedaan naar de kennisverschuiving van een professionele en topdown benadering naar een peer-to-peer benadering (via Molblog).

Ondanks dat social media informatie transparanter en democratischer maakt, concludeert het rapport dat niet iedereen een even grote invloed uitoefent. Super influencers hebben een veel grote invloed op anderen dan gemiddelde gebruikers. Belangrijkste drijfveren voor deze invloed zijn o.a. het ontstaan van social media en de digitalisering van vrienden. De invloed is ook afhankelijk van het onderwerp waarover we praten. Zo is de invloed op gebied van vakantie en huishoudelijke apparatuur groter dan bijvoorbeeld uitilities (gas, water en elektra). Een interessant rapport met veel feiten en cijfers. Aardig om dit weekend eens door te lezen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief