Marktplaats.nl vernieuwt homepage

10 september 2008, 06:58

{title}

Marktplaats.nl heeft sinds vanochtend een vernieuwde homepagina. Dat mocht ook wel eens een keer: ‘Sinds de start van Marktplaats.nl in 1999 is de homepagina nauwelijks gewijzigd,’ schrijft Marktplaats zelf in het persbericht.

‘Door de enorme groei en diversiteit ontwikkelen we ons steeds meer als startpunt voor e-commerce in Nederland,’ vindt Eugenie van Wiechen, managing director Marktplaats.nl en eBay.nl. Op de nieuwe homepage moet dat nóg beter tot uiting komen. De homepage is op basis van input van de gebruikers tot stand gekomen. Er moest meer overzicht komen, en meer gebruiksgemak. Interessant moment: Speurders.nl vernieuwde onlangs ook zijn website. Marktplaats is natuurlijk groter, maar mogelijk is de lancering van het nieuwe Speurders wel bepalend geweest.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

28 Reacties

    Sharkooon

    Nou het is helemaal geweldig(NOT)! Snap niet dat zo’n site het uithoud tegenwoordig.


    10 september 2008 om 08:36
    Tim

    @ Sharkooon: Waarom niet? Het is snel, overzichtelijk en je vindt vrijwel alles wat je wilt hebben binnen 5 minuten… ik vind het beter werken dan speurders bijvoorbeeld.


    10 september 2008 om 08:55
    Sjef Kerkhofs

    @ Sharkooon: Ik snap niet wat je hiermee duidelijk wil maken? Marktplaats is juist een site die perfect voldoet aan het doel: een online marktplaats! Dat is hun core business, en daar moet de site op gericht zijn. Voor een concept/site die al zolang aan de top staat kun je enkel respect hebben, en het feit dat ze nogsteeds een van de grootste sites van Nederland zijn, is al ruim voldoende bewijs van hun bestaansrecht.


    10 september 2008 om 09:11
    Daan83

    Ik ben geen fan van het design van Martkplaats, maar het werkt dus wie ben ik om kritiek te uiten.

    Vond het wel eigenaardig om te zien dat onder het kopje ‘Spullen’ kinderen en baby’s te koop staan…..


    10 september 2008 om 09:45
    mgvandenbroek

    @Erwin: dank voor de link, je opmerking is deels natuurlijk terecht. Feit is wel, dat de nieuwe site vandaag pas de lucht in is gegaan. En dat is dan wel weer “nieuws”.

    Ik heb verder niet zoveel met Marktplaats. Moet gewoon werken en het liefst zo snel en handig mogelijk. Hoeft er van mij verder ook niet mooi uit te zien ofzo. Dat is denk ik ook niet echt gelukt. Sluit me wel aan bij Daan, dus.


    10 september 2008 om 09:58
    André Scholten

    Ah, ik dacht eindelijk die frames er uit…..maar helaas. Zo ontzettend waardeloos. Sta je op een artikel en wil je de pagina even verversen om je bod te zien, sta je opeens weer op de homepage. Of je plaatst een artikel en ververst even de betreffende categorie pagina om je advertentie te zien, sta je ook weer op de homepage. Bookmarken door de browser kan ook al niet, alleen met een door MP geleverde link ergens op de pagina. Wanneer komt nou de echte vernieuwing?


    10 september 2008 om 11:01
    Yves V

    Zo’n site moet het toch hebben van evolutie ipv revolutie. De miljoenen gebruikers moeten wel de weg kunnen blijven vinden. En er zitten dan waarschijnlijk grote (financieele) risico’s aan grote wijzigingen.


    10 september 2008 om 11:25
    Wiep

    @André: precies mijn eerste reactie. Waarom in godsnaam die frames er in houden, mensen irriteren, linken en doorsturen tegengaan én je kracht verdelen via de noframes (die overigens niet identiek is aan de rest van de content, terwijl dit wel zou moeten).


    10 september 2008 om 11:34
    Marcos

    Om heel eerlijk te zijn zie ik niet goed in wat hier nu werkelijk nieuw aan is. Van een site met de potentie van marktplaats mag je toch meer verwachten als zij vernieuwingen doorvoeren. Dit verschilt in mijn ogen zo weinig van de oude site dat het nauwelijk nieuw genoemd kan worden. Het is ook zeker niets vernieuwends. Ik ben niet echt onder de indruk. Ze kunnen beter dan dit denk ik zo.


    10 september 2008 om 11:53
    Maarten Zijlmans

    Ik dacht ook gelijk van “eindelijk die frames eruit”. Maar helaas, nogsteeds niet. Wel leuk om te zien dat ik niet de enige ben die me er aan erger.


    10 september 2008 om 13:06
    Paul Hottinga

    Valt tegen de vernieuwing, het design begint wel steeds meer uit de tijd te raken.

    Ben benieuwd wat positie Speurders tegenover Marktplaats gaat worden. Mede doordat op Speurders alles gratis is en ” blijft” .


    10 september 2008 om 15:39
    ssmeding

    Ik begrijp dat herkenbaarheid en eenvoud een sterk punt is voor een site als Marktplaats, maar dit was nu een mooie gelegenheid geweest om eindelijk de technisch gezien afschuwelijke frame-indeling te laten varen. Als ik kijk hoe weinig er is gewijzigd dan zal er vast nog wel eens een aanpassing komen, wellicht dat het lozen van de frames dus iets is voor de toekomst.


    10 september 2008 om 15:57
    Mark de Bruin

    Verbaast mij dat ze nog frames gebruiken. Dacht dat dit 3 jaar geleden al not done was?


    10 september 2008 om 16:08
    Blogem

    @Mark de Bruin: 3 jaar geleden? Eerder 6 jaar geleden…

    Los daarvan: de reden dat Marktplaats.nl niet zomaar z’n design omgooit, is omdat het inkomsten haalt uit een grote vaste groep gebruikers. Die vaste groep gebruikers kan zomaar vertrokken zijn naar de concurrent (Speurders?) als zaken zeer plots veranderen. Zie bijvoorbeeld hoe het afgelopen is met Cu2.

    Vandaar dat Marktplaats.nl de laatste jaren langzaamaan hun site vernieuwd en voorziet van nieuwe snufjes. Hoe het nog zal duren eer die frames zijn verdwenen, weet ik niet – maar ik wacht er ook met smart op.


    10 september 2008 om 21:15
    Janco Klijnstra

    Alle technische details terzijde en of je het design nu mooi vindt of niet; wat mij nog wel het meest verbaast is dat dit ‘nieuwe’ homepage design 2 scrollbalken oplevert. In firefox & IE7 scrollt je navigatie niet mee.. lijkt mij ‘dodelijk’ voor de onderste rubrieken in je navigatie. Tijd voor een usability onderzoek?


    11 september 2008 om 05:34
    Niek ten Hoopen

    @Janco: Juist, en dat komt dus door het gebruik van frames.


    11 september 2008 om 06:02
    Yvonne

    De vernieuwde homepage vind ik zeker een vooruitgang, overzichtelijk, goed gebruik gemaakt van iconen, wat het scannen makkelijker maakt. Kwam veelbelovend over, zou mijn zoekproces nu effeicienter, effectiever en naar meer tevredenheid (usability) verlopen? Nee, helaas, 1 klik en weer de overload aan informatie.

    Marktplaats werkt. Maar kan het niet beter? Dat het goed werkt hebben ze mijn inziens te danken aan de naamsbekendheid en daarmee het vertrouwen in de organisatie, niet zozeer de website zelf. En wanneer de website gebruiksvriendelijk is kunnen ook de miljoenen gebruikers welke nu wel hun weg kunnen vinden, hun weg vinden. Marktplaats zal alleen maar meer nieuwe gebruikers trekken.

    Waarom kiest marktplaats ervoor enkel de homepage in een nieuw jasje te steken op dit moment?


    11 september 2008 om 08:01
    Richard Stoffer

    Marktplaats is tweedehands handel. Die focus proberen ze met de nieuwe voorpagina uit te breiden naar de andere groepen zoals vacatures, woningen en diensten.

    Leuk uiteraard, maar je focus bijstellen is ook best een gevaarlijke stap en indien ze de gehele site op de schop zouden nemen is dit risico alleen maar groter.

    Al met al oogt het leuk, maar ik denk dat het niet effectief genoeg zal wezen om de focus bij te stellen.


    11 september 2008 om 08:34
    Janco Klijnstra

    @ Niek: dat is natuurlijk duidelijk maar om aan te geven wat een effect hiervan is op het gebruiksgemak (waarvan men zegt dat het een van de verbeteringen zou moeten zijn van de nieuwe homepage): de eindgebruiker zal het een worst zijn of er frames gebruikt worden of niet, die wil gewoon eenvoudig, zonder al teveel na te denken zijn of haar doel bereiken.

    @ Yvonne: mee eens, waarom enkel de homepage? Als reactie op het redesign van Speurders of uit vernieuwingsdrang?


    11 september 2008 om 08:44
    Robin Telgenhof

    @ Janco: En of het de eindgebruiker wat uitmaakt of er frames worden gebruikt of niet. Ze zullen wellicht geen technische verklaring hebben waarom ze bij het refreshen weer op de homepage uitkomen, maar het wekt wel irritatie. Die frames blijven een probleem in de gebruiksvriendelijkheid/usability.


    11 september 2008 om 12:25
    Janco Klijnstra

    @ Robin: inderdaad dat is precies wat ik bedoelde, ook al snapt de gebruiker niet waar het technisch gezien aan ligt; 2 scrollbalken & bij het refreshen weer op de homepage uitkomen blijven een usability probleem.


    11 september 2008 om 12:36
    Paul Hottinga

    @Robin leuk je hier ook te treffen!

    Heb je helemaal gelijk in het zal vooral een irritatie factor zijn. Technisch zal de klant bijna nooit de verklaring weten.


    11 september 2008 om 17:19
    Raymond

    Wat een poeha over een homepagina. Als ik naar Marktplaats ga (wat ik regelmatig doe), klik ik meteen door naar de rubriek die mij interesseert. De hele homepagina bekijk ik niet eens.

    Ik vraag mij af hoe belangrijk die homepagina echt is voor de vaste bezoekers van Marktplaats.


    12 september 2008 om 10:05
    Rene

    Als frequent “tweedehands” website bezoeker kwam ik vaak pas een half jaar later achter leuke rubrieken die me nooit waren opgevallen omdat ik via de website navigatie direct naar de rubriek klikte die ik wilde bekijken. Dit bracht me begin 1999 op het idee om een “tweedehands” website te ontwerpen met op de voorpagina alle rubrieken zichtbaar en van elke rubriek de laatste zes advertenties te tonen. Op deze manier zou je net als op de markt komen voor het een en het andere toevallig zien en ook kopen (vandaar de naam marktplaats). Daarna heb ik, toen er te veel rubrieken voor de voorpagina waren deze gesplitst en onder groepen gehangen op dezelfde manier.

    Ook de snelheid wilde ik maximaal (inbel modem/ISDN tijd) en geen menu’s die wegvallen tijdens het scrollen en geen flikkerende schermen tijdens navigatie, daarom had ik voor frames gekozen, dit had tevens als voordeel dat alleen de hostnaam als URL als favoriet (bookmark) zou worden toegevoegd en gelinkt van derde sites. Een linker frame voor de navigatie en een top frame voor midden het logo als URL voor oog branding en rechts de datum van vandaag zodat je altijd kon zien hoe oud een advertentie was (ik draag geen horloge) en links zou een snel-zoekbox komen.

    Om de links in de emails naar adverteerders op de juiste pagina te laten uitkomen had ik een PHP schript gemaakt die afhankelijk van een parameter het juiste frame liet zien. Ik heb bewust niet gekozen voor een javascript zodat direct linken naar een frame wel mogelijk was met als nadeel dat een nieuwkomer een stuk nagivatie zou missen, wat geen ramp was omdat het toch dubbel was uitgevoerd zoals in de eerste alinea omschreven.

    Je kunt overigens al sinds Netscape 3.x in 1997 en later in IE een frame los refreshen door op het frame rechtermuisknop “Refresh” te klikken, in Firefox moet je eerst naar “This frame” en daar “Reload frame” kiezen.” kiezen.


    12 september 2008 om 13:31
    Pieter Jongerius

    @Rene: dhr van Mullem, I presume? Bedankt voor je post!

    Ook ik heb het gevoel dat frames zooo 1999 zijn, maar ze hebben inderdaad ook sterke usability voordelen! Verder laat ik de techniek even voor wat-ie is, er zijn mensen die daar meer van weten.

    Wat mij betreft, en ik hoor dit vaker onder vakgenoten, is de vormgeving van Marktplaats onovertroffen! Lekker toegankelijk, zeker niet te gepolijst en corporate. Je zou het bij wijze van spreken zelf gemaakt kunnen hebben. Geen moderne ‘identiteit’, geen mooie typografie, geen geforceerde ‘markt’-communicatie. Ook dat is positionering.

    Ik denk dat het een goede keus is om deze vormgeving niet, of zo langzaam mogelijk, te veranderen. Marktplaats is van ons allemaal, en dat moet je ook kunnen zien!

    Om diezelfde reden zou ik terughoudend zijn met het (laten) aanbieden van allerlei glimmende diensten en producten met hoge marge. De Marktplaats is van ons allemaal, daar ga ik met mijn denkbeeldige kleedje met spullen op de grond zitten. Maak van Marktplaats geen “mall”. Als ik in een mall met mijn kleedje op de natuurstenen vloer zou ga zitten lijk ik plotseling een zwerver :))

    Anyway, gefeliciteerd ook met de Website van het Jaar trofee!

    Pieter


    23 september 2008 om 17:56
    H.K

    waardeloze upgrade!!!!


    21 november 2012 om 17:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief