Twittergebruikers claimen merknamen beursgenoteerde bedrijven

Twittergebruikers claimen merknamen beursgenoteerde bedrijven

‘Beursgenoteerde bedrijven van de AEX-index en Bel20 lopen een reëel risico dat hun merknaam op microbloggingplatform Twitter gebruikt wordt voor andere doeleinden dan hun eigen communicatie. Van de 45 AEX-indexfondsen en Bel20-bedrijven zijn slechts twee Twitter-accounts herkenbaar [en actief, MvdB] als eigendom van een beursgenoteerd bedrijf.’ Dat blijkt uit een onderzoek van LVT Benelux, meldt het pr-bureau vandaag in een persbericht (hier te lezen: ‘A Lesson from Exxon Mobil on Twitter’).

In de AEX en Bel20 bevinden zich nog 18 merknamen die tot op vandaag niet geregistreerd staan. Van de in 27 wél geregistreerde Twitter-accounts, zijn er 25 accounts die gebruikmaken van de namen van de beursgenoteerde bedrijven. LVT noemt het ‘onduidelijk’ en ‘dubieus’ wie deze namen heeft geregistreerd.

TomTom, zo blijkt uit het onderzoek, is het meest actief met 78 updates (toe maar) en 82 volgers. Voorbeeld uit het onderzoek: inbev. Via Twitter werd gemeld, dat deze twitteraccount te koop stond (account inmiddels gedelete). Uit het persbericht: ‘Een onbekende Twitteraar meldt verder op INGGroup dat hij of zij binnenkort goed en slecht nieuws over ING zal gaan bloggen en vraagt andere Twitteraars om scoops door te sturen.’

Twittergebruikers claimen merknamen beursgenoteerde bedrijven


Brandjacking, zo heet het fenomeen. LVT onderzocht het fenomeen, naar aanleiding van de Exxon Mobil brandjacking case (zie ook: The Standard). Het onderzoek vond plaats op 26 augustus 2008. Grappig, het persbericht spreekt over een discussie die we hier op Marketingfacts voerden naar aanleiding van deze posting: ‘Zuigende merken op Twitter?

Interesssant is verder nog, schrijft LVT, dat de Securities and Exchange Commission (SEC, beurswaakhond in de VS) eind juli 2008 in een toespraak bekend maakte te werken aan een nieuwe richtlijn voor beursgenoteerde bedrijven. ‘Deze richtlijn houdt in dat beursgevoelige informatie in de toekomst als openbaar beschouwd wordt wanneer de informatie op een bedrijfswebsite of corporate blog staat. De nieuwe richtlijn zou aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor het gebruik van social media - waaronder Twitter -  als communicatiemiddel voor bedrijven met beleggers en investeerders.’


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Voor de volledigheid het volledige persbericht:

    (...) Bunnik, 9 september 2008 – Beursgenoteerde bedrijven van de AEX-index en Bel20 lopen een reëel risico dat hun merknaam op microbloggingplatform Twitter gebruikt wordt voor andere doeleinden dan hun eigen communicatie. Van de 45 AEX-indexfondsen en Bel20-bedrijven zijn slechts twee Twitter-accounts herkenbaar als eigendom van een beursgenoteerd bedrijf. Achttien merknamen zijn tot op vandaag nog niet geregistreerd. Van de in totaal 27 wél geregistreerde Twitter-accounts, zijn er 25 accounts die gebruikmaken van de namen van de beursgenoteerde bedrijven. Het is echter onduidelijk en in enkele gevallen zelfs dubieus wie ze heeft geregistreerd. Dat blijkt uit een onderzoek van het PR- en communicatiebureau LVT Benelux PR.

    Met Twitter is het mogelijk om korte berichten - Tweets - van maximaal 140 karakters te versturen en ontvangen via de pc of de mobiele telefoon. Andere gebruikers kunnen zich vervolgens abonneren op deze Tweets en communiceren met andere Twitteraars. Hoewel het aantal merken dat Twitter gebruikt om met doelgroepen te communiceren nog beperkt is, zien steeds meer bedrijven er de waarde van in. Van de AEX-index- en Bel20-bedrijven gebruiken echter slechts twee bedrijven Twitter actief. Het meest actief is navigatiespecialist TomTom met 78 updates en 82 Twitter-volgers. Uitzendbureau Randstad meldt dat het op zoek is naar recruiters.

    Dat het risico op online misbruik van de bedrijfsnamen – ook wel ´brand jacking´genoemd – reëel is bleek begin augustus 2008 nog. Een zekere Janet registreerde toen het Twitter-account Exxon Mobil en beantwoordde vragen van andere Twitter-gebruikers. Deze gebruikers kregen de indruk dat Janet de officiële standpunten van Exxon Mobil uitdroeg. Andere bloggers maakten Exxon Mobil hierop attent, waarna het bedrijf maatregelen nam om het Twitter-account van Janet af te sluiten. Een analist van Forrester Research reconstrueerde het verhaal en vroeg Exxon Mobil om een reactie. Janet leek uiteindelijk geen enkele relatie met Exxon Mobil te hebben.

    Op Twitter staan volgens het onderzoek van LVT Benelux PR 25 accounts geregistreerd die gebruikmaken van de namen van beursgenoteerde AEX-index- en Bel20-bedrijven maar waarvan onduidelijk is wie de eigenaar is. In enkele gevallen is echter overduidelijk dat dit niet de onderzochte bedrijven zijn. Zo was op de 26 augustus 2008 op Twitter.com/Inbev te lezen dat dit account te koop stond en dat geïnteresseerden via e-mail contact konden opnemen (inmiddels lijkt het account niet meer te bestaan). Twitter.com/Heineken blijkt geregistreerd te zijn door ene Ken Heine. Op Twitter.com/AgfaGevaert zijn louter Aziatische tekens te lezen. Het account is echter wel voorzien van het officiële logo van Agfa Gevaert. Een onbekende Twitteraar meldt verder op Twitter.com/INGGroup dat hij of zij binnenkort goed en slecht nieuws over ING zal gaan bloggen en vraagt andere Twitteraars om scoops door te sturen.

    Op Marketingfacts discussiëerden bloggers onlangs over de vraag of bedrijven hun bedrijfs- en productnamen moeten registreren op Twitter en allerlei andere nieuwe online initiatieven. Het voorval bij Exxon Mobil maakt echter duidelijk dat brand jacking wel degelijk vervelende gevolgen voor een bedrijf kan hebben. Bovendien maakte de Securities and Exchange Commission (SEC, de Amerikaanse beurswaakhond) eind juli 2008 in een toespraak bekend dat het werkt aan een nieuwe richtlijn voor beursgenoteerde bedrijven. Deze richtlijn houdt in dat beursgevoelige informatie in de toekomst als openbaar beschouwd wordt wanneer de informatie op een bedrijfswebsite of corporate blog staat. De nieuwe richtlijn zou aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor het gebruik van social media - waaronder Twitter - als communicatiemiddel voor bedrijven met beleggers en investeerders.

    LVT Benelux PR adviseert bedrijven die nog geen Twitter-account hebben geregistreerd dit alsnog te doen. Het registratieproces is eenvoudig en kost hooguit enkele minuten per registratie. Hoe dan ook raadt LVT bedrijven aan om te monitoren of en op welke manier er over hen wordt gesproken op Twitter. Dit kan bijvoorbeeld door op http://search.twitter.com een zoekopdracht op de eigen bedrijfsnaam in te geven en daar vervolgens een RSS feed op te nemen (voorbeeld).

    LVT Benelux PR voerde het onderzoek uit op 26 augustus 2008 voor de 25 AEX-indexbedrijven en de twintig aan de Bel20 genoteerde bedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van het geval van brand jacking bij Exxon Mobil. In het Verenigd Koninkrijk werd een soortgelijk onderzoek uitgevoerd onder de FTSE 100-bedrijven. (...)

    geplaatst op
  • En dan zijn ze de brandjack van General Morors' GMnext nog vergeten te noemen ;-)

    geplaatst op
  • Leuk hoor, dat LVT de discussie op M! aanhaalt! Opdat iedereen het pb integraal moge overnemen. ;-)

    geplaatst op
  • LVT Benelux PR.... is dat hetzelfde bedrijf dat ons paar jaar geleden mailde dat we allemaal heel snel op Second Life moesten gaan zitten?

    Is dit een advertorial misschien, want de nieuwswaarde ontgaat me. Ze geven zelf al aan dat "een zekere Janet" met haar Tritternick moest stoppen toen Exxon Mobil daartoe stappen ondernam.

    Zou de AEX bedrijven niet adviseren om nu vol in hun twitternick te duiken. Laat ze eerst hun blogs maar eens vaker updaten :-)

    geplaatst op
  • @Bram: Als het een advertorial was geweest, was ik de titel begonnen met ADV. Nieuwswaarde is een ingewikkeld te bepalen begrip. Mogelijk ben je zelf een ervaren "brandjacker"? Ik in ieder geval niet, dus ik dacht: dit onderzoek moeten we delen.

    geplaatst op
  • @Bram: wellicht dat je de essentie van dit bericht je ontgaat. Er staat namelijk niet dat iedereen op twitter moet, wat er wel staat is dat je als bedrijf misschien eens moet nadenken over je online positionering en daarin hoort ook dat je domeinnamen en merknamen binnen sociale netwerken als twitter, second life, hyves, etc. moet vastleggen voordat anderen er mee vandoor gaan.

    Ik zie trouwens dat http://twitter.com/spel nog vrij is ;-)

    geplaatst op
  • @Matthijs,
    Interessante constatering. Bedrijfsculturen lopen altijd achter nieuwe ontwikkelingen aan. Is dit niet een vergelijkbare situatie met de opkomst van domeinnamen? Hoe is dat eigenlijk afgelopen?
    Volgens mij viel de schade wel mee. Of zit ik er ver naast?

    geplaatst op
  • Hier kan i.p.v. Twitter toch net zo goed web-log, blogspot of babl staan? Het lijkt me dus niet echt nieuwswaardig. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.

    geplaatst op
  • @Arnoud: dat zou zomaar eens kunnen. We zitten alleen nu wel in een andere fase waar het de ontwikkeling en adoptatie van internet betreft, denk ik.

    @Karel: Als je onderzoek gedaan hebt naar de hoeveelheid "kapingen" van babl - url's hoor ik het graag! ;-)

    geplaatst op
  • @matthijs touche! :-) zal vanavond een lijstje hier in de reacties plaatsen, lees en huiver.

    geplaatst op
  • @matthijs op microblog babl.nl zijn bijvoorbeeld deze merknamen al vergeven: at5, Wehkamp, ps3, ING, Rabobank en Microsoft. Verder heb ik gerespecteerde tweeps horen reppen van technoratirankboosts na het aanmaken van specifieke babls. Ik wil maar zeggen. :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.