Twittergebruikers claimen merknamen beursgenoteerde bedrijven
‘Beursgenoteerde bedrijven van de AEX-index en Bel20 lopen een reëel risico dat hun merknaam op microbloggingplatform Twitter gebruikt wordt voor andere doeleinden dan hun eigen communicatie. Van de 45 AEX-indexfondsen en Bel20-bedrijven zijn slechts twee Twitter-accounts herkenbaar [en actief, MvdB] als eigendom van een beursgenoteerd bedrijf.’ Dat blijkt uit een onderzoek van LVT Benelux, meldt het pr-bureau vandaag in een persbericht (hier te lezen: ‘A Lesson from Exxon Mobil on Twitter’).
In de AEX en Bel20 bevinden zich nog 18 merknamen die tot op vandaag niet geregistreerd staan. Van de in 27 wél geregistreerde Twitter-accounts, zijn er 25 accounts die gebruikmaken van de namen van de beursgenoteerde bedrijven. LVT noemt het ‘onduidelijk’ en ‘dubieus’ wie deze namen heeft geregistreerd.
TomTom, zo blijkt uit het onderzoek, is het meest actief met 78 updates (toe maar) en 82 volgers. Voorbeeld uit het onderzoek: inbev. Via Twitter werd gemeld, dat deze twitteraccount te koop stond (account inmiddels gedelete). Uit het persbericht: ‘Een onbekende Twitteraar meldt verder op INGGroup dat hij of zij binnenkort goed en slecht nieuws over ING zal gaan bloggen en vraagt andere Twitteraars om scoops door te sturen.’
Brandjacking, zo heet het fenomeen. LVT onderzocht het fenomeen, naar aanleiding van de Exxon Mobil brandjacking case (zie ook: The Standard). Het onderzoek vond plaats op 26 augustus 2008. Grappig, het persbericht spreekt over een discussie die we hier op Marketingfacts voerden naar aanleiding van deze posting: ‘Zuigende merken op Twitter?’
Interesssant is verder nog, schrijft LVT, dat de Securities and Exchange Commission (SEC, beurswaakhond in de VS) eind juli 2008 in een toespraak bekend maakte te werken aan een nieuwe richtlijn voor beursgenoteerde bedrijven. ‘Deze richtlijn houdt in dat beursgevoelige informatie in de toekomst als openbaar beschouwd wordt wanneer de informatie op een bedrijfswebsite of corporate blog staat. De nieuwe richtlijn zou aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor het gebruik van social media – waaronder Twitter – als communicatiemiddel voor bedrijven met beleggers en investeerders.’
Leuk hoor, dat LVT de discussie op M! aanhaalt! Opdat iedereen het pb integraal moge overnemen. 😉
LVT Benelux PR…. is dat hetzelfde bedrijf dat ons paar jaar geleden mailde dat we allemaal heel snel op Second Life moesten gaan zitten?
Is dit een advertorial misschien, want de nieuwswaarde ontgaat me. Ze geven zelf al aan dat “een zekere Janet” met haar Tritternick moest stoppen toen Exxon Mobil daartoe stappen ondernam.
Zou de AEX bedrijven niet adviseren om nu vol in hun twitternick te duiken. Laat ze eerst hun blogs maar eens vaker updaten 🙂
@Bram: Als het een advertorial was geweest, was ik de titel begonnen met ADV. Nieuwswaarde is een ingewikkeld te bepalen begrip. Mogelijk ben je zelf een ervaren “brandjacker”? Ik in ieder geval niet, dus ik dacht: dit onderzoek moeten we delen.
@Matthijs,
Interessante constatering. Bedrijfsculturen lopen altijd achter nieuwe ontwikkelingen aan. Is dit niet een vergelijkbare situatie met de opkomst van domeinnamen? Hoe is dat eigenlijk afgelopen?
Volgens mij viel de schade wel mee. Of zit ik er ver naast?
Hier kan i.p.v. Twitter toch net zo goed web-log, blogspot of babl staan? Het lijkt me dus niet echt nieuwswaardig. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
@Arnoud: dat zou zomaar eens kunnen. We zitten alleen nu wel in een andere fase waar het de ontwikkeling en adoptatie van internet betreft, denk ik.
@Karel: Als je onderzoek gedaan hebt naar de hoeveelheid “kapingen” van babl – url’s hoor ik het graag! 😉
@matthijs touche! 🙂 zal vanavond een lijstje hier in de reacties plaatsen, lees en huiver.
@matthijs op microblog babl.nl zijn bijvoorbeeld deze merknamen al vergeven: at5, Wehkamp, ps3, ING, Rabobank en Microsoft. Verder heb ik gerespecteerde tweeps horen reppen van technoratirankboosts na het aanmaken van specifieke babls. Ik wil maar zeggen. 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!