Zuigende merken op Twitter?

       @mgvandenbroek    9077 x bekeken

{title}Rodney Rumford is geen gemenerik en is, zo meent hij, ook niet ‘bad spirited’. Maar hij heeft wél deze blogposting in elkaar gezet, na ‘grondig onderzoek’: ’33 Brands that suck on Twitter’. Er zijn volgens Rumford nogal wat bedrijven die er op Twitter een potje van maken. En dat wekt ergernis op.

‘Some might argue that a brand just publishing their newsfeed and saying they are on twitter is fine. I think if you just publish your news stories or blog/rss feed updates through twitter; then you suck. Why? I have a feed reader and don’t need your noise on twitter,’ schrijft Rumford. Ben je als bedrijf alleen maar aan het ‘zenden’ op Twitter, en volg je verder niemand? ‘You suck,’ is de conclusie van Rumford. Heb je je merk laten kapen door iemand anders? ‘You suck’. Hieronder de hele lijst. En een positief geluid.

Mooie is: Starbucks heeft al gereageerd op de posting van Rumford. Starbucks was ‘parked’, maar ‘suckt’ nu niet meer, omdat er inderdaad heuse ‘mensen’ achter de Twitteraccount van de koffieboer bleken te zitten.

{title}

Natuurlijk is Rumford aan het provoceren en ja, het gaat hier om de Amerikaanse markt. Ik ben benieuwd welke Nederlandse merken het goed doen op Twitter, volgens de criteria van Rumford.

34 Brands That Totally Suck & Don’t Get Twitter

  • Starbucks - parked
  • HPNews - parked
  • iPhone - hijacked
  • Budweiser - parked
  • Sony - hijacked & parked?
  • NBCNews - hijacked? last update a month ago
  • Wellsfargo - hijacked
  • Bankofamerica - parked
  • Absolutevodka- go steal it
  • Padres - parked
  • Monsterjobs - parked
  • Vivendi - hijacked
  • Motorola - hijacked
  • eBay - hijacked
  • IBM - quiet Wants you to direct message?
  • WindowsXP - hijacked
  • Intel - hijacked
  • Nokia - hijacked
  • Disney - hijacked
  • Marlboro - hijacked
  • Cisco - hijacked
  • Nike - parked
  • Pfizer - hijacked
  • Ikealiving - hijacked
  • HarleyDavidson - parked
  • Nissan - parked
  • Reuters feed 1 month since update
  • Hertz - go steal it
  • Deltaairlines - no tweets for over a year
  • McDonalds - hijacked
  • Verizon - hijacked/parked
  • Sprint - hijacked
  • Paypal - hijacked

‘This list could go on and on but, after doing several hours of research into this issue we think we have made our point with the names mentioned above,’ schrijft Rumford. Duidelijke taal…

In deze posting over Dell laat

Rumford zien inderdaad geen slechterik te zijn die alleen maar wil schoppen

Neville Hobson zien hoe het ook kan. Op een persconferentie in San Francisco konden twitteraars live vragen stellen aan Dell via Twitter over de lancering van de Latitude laptops. Ook was er een live screencast. Hobson: ‘Right from the start of the event, Twitter was a hotbed of activity. Digital_Nomads, the Twitter account Dell had set up for this event and managed by three of Dell’s community team, fielded questions and comments coming thick and fast throughout both presentations, right up until the press conference webcast ended after about 45 minutes.’

0

Gepost in: Social media marketing , twitter

9 Reacties

Tsja, ik heb hier ook wel eens over nagedacht maar moet je nu als bedrijf achter ieder nieuw initiatief aanhollen en je overal voor registreren (om naam te beschermen)? En hoever moet je daarin gaan, moet je naast bedrijfsnaam ook al je individuele producten registreren? En wat doe je vervolgens met je account? Parkeren of ga je er ook echt iets mee doen?

Ter info, ik heb een tijd terug een aantal accounts voor GMnext geregistreerd, ben benaderd door GM Europe maar heb na één telefoontje niets meer gehoord.

geplaatst op om 07:42 uur

Steve Rubel had overigens een aardig artikel over Twitter waarin hij wat gebruikscijfers gaf:

5,1 miljoen unieke gebruikers/maand
0,4% bereik
87 miljoen pageviews/maand
19 miljoen bezoeken/maand
3,8 bezoek/gebruiker/maand
560 sec/bezoek

geplaatst op om 07:45 uur

@Marco, je hoeft als eigenaar van een merk inderdaad niet achter ieder (social) media initiatief aan te hollen. Ik zou zeker wel een lijst maken met de meest relevante initiatieven en zorgen dat mijn merk daar goed geregistreerd staat. Twitter zou daar natuurlijk op staan, zeker na het gedoe met Exxon.

geplaatst op om 08:13 uur

Uhm, de tweede link (dat artikel over Dell) is geen link naar naar Rodney Rumford, maar naar een artikel van Neville? Rodney schreef wel meer over Dell: http://facereviews.com/2008/08/12/dell-eats-twitters-lunch-with-22-twitter-channels/

geplaatst op om 08:21 uur

@Ton: Je hebt helemaal gelijk. Inmiddels gewijzigd, haalde de twee door elkaar... :-(

geplaatst op om 08:42 uur

Rumford zegt dus, vrij vertaald: "Ben je als bedrijf alleen maar aan het ‘zenden’ op Twitter, en volg je verder niemand? ‘You suck’. Heb je je merk laten kapen door iemand anders? ‘You suck’."

Je merk laten kapen vind ik net als eerdere reacties hierboven niet per se een bewijs voor een slecht merk. Marketeers zitten niet achter hun bureau om de hele dag maar weer accounts aan te maken op elk social media dat het misschien ooit wel eens zou kunnen gaan worden. Als je niks met Twitter wil gaan doen, waarom zou je er dan per se een account aanmaken?

Wat dat andere punt betreft: louter zenden doen alle nieuwsmedia. Die hangen er gewoon hun feed in. Niet echt interactief, maar ik vind dat niet per se verkeerd. Als merk kun je dat ook doen, met de feed van je merkblog. Een echte dialoog kan ook, maar is niet altijd een must.

geplaatst op om 11:17 uur

Voor Twitter loop ik net zo warm als voor 2nd Life.
Daar moest je een paar jaar geleden ook op aanwezig zijn als bedrijf.
Heeft alleen zin gehad als je daar als eerste was (vanwege overige publiciteit).
Twitter is een klein groepje fanatieke gebruikers (correct me if I'm wrong).

geplaatst op om 13:03 uur

@jeroenmirck: geheel met je eens. Bij Broadcast Magazine zijn we ook te volgen via Twitter. Dat is eigenlijk gewoon een feed, inderdaad zenden. Alvorens een merk gaat interacteren met zijn ontvangers, waar ik ansich voor ben, moeten er behind the scene wel de nodige aanpassingen zijn gemaakt. Dat kost o.a. tijd en verandering mindsets bij mensen...En dan stapje voor stapje de dialoog aangaan...inderdaad geen must, maar op termijn wel wenselijk.

geplaatst op om 16:28 uur

Ik persoonlijk vind feeds op Twitter ook niet thuis horen. Dit is imho ook niet de essentie van Twitter en hier zijn toch ook feedreaders voor. Ik heb zelf ook gekeken naar Nederlandse merken, dagbladen, op Twitter. Zie onderstaande post op Frank-ly.
http://www.frank-ly.nl/nederlandse-dagbladen-op-twitter

geplaatst op om 18:49 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.