Lichte stijging gemiddelde CPC Google Q2 2008, travel daalt stevig
In het tweede kwartaal (Q2) van 2008 zijn de gemiddelde CPC (kosten per klik (cost per click) gestegen met 5,47 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008. Deze stijging valt een stuk lager uit dan de stijging in dezelfde periode in 2007 (11,17 procent). Dit blijkt uit het derde Search Index Travel-rapport van zoekmachinemarketingbureau Traffic4u (partner Marketingfacts.nl). In het rapport wordt een index gegeven van de CPC van een advertentie in Google Adwords.
In het rapport (hier te downloaden, pdf) valt te lezen: ‘Opmerkelijk is dat de dalende lijn die de gemiddelde CPC in 2007 vertoont niet in het tweede kwartaal van 2008 wordt voortgezet. Dit is mogelijk te verklaren door de toegenomen concurrentie in aanloop naar de zomervakantie, waardoor meer moest worden bijgeboden.’ Ook het dalende consumentenvertrouwen, de kredietcrisis en concurrentie vanuit andere marketingkanalen kunnen hier volgens Traffic4u een oorzaak van zijn. Hieronder de grafiek met de cijfers.
In de travelbranche daalt de CPC harder dan gemiddeld: met 18,22 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Uit het persbericht: ‘Consumenten zoeken steeds gerichter (long tail) en hierdoor is het mogelijk dat er goedkopere kliks gerealiseerd kunnen worden. De kosten per keyword zijn in het tweede kwartaal tevens gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2007.’ Traffic4u verwacht dat de dalende trend in CPC zich in het laatste kwartaal van 2008 zal voortzetten.
Ik kom er niet helemaal uit: de beide afbeeldingen gaan allebei over travel, het artikel niet? Dan begrijp ik niet dat travel ´harder daalt dan gemiddeld´. Gemiddeld (dus travel en andere branches samen) stijgt de CPC toch juist? Ben blij met dit soort rapporten maar de samenvatting maakt me aan het twijfelen of ik het moet downloaden.
@Karel: Ja, ik zie je punt. Hier het Management Summary:
MANAGEMENT SUMMARY
De gemiddelde kosten per klik (Cost per click, CPC) voor een Travel advertentie in
Google zijn in het tweede kwartaal van 2008 significant gedaald (18,22%) ten
opzichte van dezelfde periode in 2007. Consumenten zoeken steeds gerichter (long
tail) en hierdoor is het mogelijk dat er goedkopere clicks gerealiseerd kunnen
worden. De kosten per keyword zijn in het tweede kwartaal tevens gedaald ten
opzichte van dezelfde periode.
Vergeleken met het eerste kwartaal zijn de CPC gestegen met 5,47 %, echter een
kleinere stijging dan die in dezelfde periode in 2007 (11,17%). Dit is mogelijk te
verklaren door de toegenomen concurrentie in deze periode, ook via andere
kanalen als Affiliate Marketing. Tevens is er sprake van een verminderde
boekingsbereidheid als gevolg van omgevingsfactoren als het dalende
consumentenvertrouwen, de kredietcrisis, het EK en de weersomstandigheden.
Zoals ik het pb en het rapport las, is er dus een onderscheid aanwezig dat ik in bovenstaande posting gemaakt heb. Zal het wel even checken bij T4u. ;-(
Wat ik uit de summary haal is: de CPC voor een travel advertentie is in q2 gedaald t.o.v. q2 in 2007. In vergelijking met q1 van 2008 zijn ze echter gestegen.
De reden van de daling ten opzichte van 2007 zit hem naar mijn mening in de marges die enorm onder druk staan in de reisbranche door de gestegen brandstofkosten. Er is dus gewoon minder geboden waardoor de tarieven lager worden.
@ Karel: Het artikel en de afbeeldingen gaan beide over de travel-branche. De titel is denk ik wat verwarrend. De conclusie van Jipsa is correct.
Als we kijken naar de gemiddelde CPC van alle branches zien we in de afgelopen jaren een stijging van 11% in 2007 t.o.v. 2006 en 6% in de eerste helft van 2008 t.o.v. de eerste helft van 2007.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!