Zakelijk social networken met Kenniscafé: ‘Wij brengen crowdsourcing je bedrijf binnen’

Zakelijk social networken met Kenniscafé: ‘Wij brengen crowdsourcing je bedrijf binnen’
{title}

Social networks zijn hot en bedrijven willen er ook wat mee. Hyves is leuk maar niet erg zakelijk. LinkedIn is wél handig. Eén plus één is twee, dachten ze bij Winkwaves. Daarom introduceerde dit bedrijf gisteren in Den Haag het Winkwaves Kenniscafé, dat is ‘ontworpen als de virtuele aanvulling op de koffie-automaat.’

Bedrijven groeien, fuseren, zijn in sommige gevallen verspreid over meerdere (internationale) locaties. De gesprekken over werk bij de koffieautomaat moet je kunnen bundelen op een platform dat alleen voor het bedrijf toegankelijk is, zo was de gedachte bij Winkwaves. Hieronder licht René Jansen van Winkwaves het concept verder toe. Ook Wassili Bertoen (director Deloitte Innovation) komt aan het woord: Deloitte is al volop aan de slag met het Kenniscafé.

René Jansen, jullie lanceerden gistermiddag een standaardoplossing voor social networking op intranet waarbij ‘de technologie niet voorop staat.’ Kun je dat toelichten?

‘Het is een combinatie van Hyves en social networking; eigenlijk gaat het om samen babbelen. We hebben dat concept gecombineerd met een zakelijke omgeving op het intranet. Het documentmanagement van een organisatie is bijvoorbeeld aan het netwerk gekoppeld.

‘Met het Kenniscafé proberen we mensen in een bedrijf met elkaar in gesprek te brengen. Je ontmoet elkaar in een bedrijf immers vaak rond de koffieautomaat. De gesprekken daar willen we verplaatsen naar een online omgeving. Mensen die elkaar niet (meer) tegenkomen bij de koffieautomaat kunnen we bij de virtuele koffieautomaat in gespreken met elkaar laten komen.

‘Op het Kenniscafé kun je een profiel aanmaken, net zoals op Hyves en LinkedIn. En als je bijvoorbeeld veel post over vennootschapsbelasting, dan weet het systeem dat, en kan het systeem je koppelen aan iemand die ook over vennootschapsbelasting schrijft. Als je bijvoorbeeld een presentatie neerzet in het Kenniscafé, kunnen die mensen ernaar kijken, die het onderwerp van die presentatie in het profiel hebt zitten.

‘In Kenniscafé hebben we ook een intern groepsblog gebouwd. Er zit ook een vraag antwoord forum in waar je vragen kunt droppen. Die vragen komen terecht bij mensen die de onderwerpen van die vragen in het profiel hebben staan. We integreren dus alle zaken waarover je in potentie met je collega’s in gesprek kunt gaan. Zaken waar je als kenniswerker in een bedrijf iedere dag mee bezig bent.’

Organisaties gaan volgens Winkwave het Kenniscafé vooral gebruiken om innovatie aan te jagen. Deloitte doet mee, Mindshare en D’66 ook…

‘Innovatie komt voor een belangrijk deel voort ui een goed idee. Hoe zorg je ervoor dat mensen met een goed idee gehoord worden? Het leuke van social networking op een intranet is dat je mensen met andere mensen in contact kunt brengen. Een leuk idee wordt gekoppeld aan de wisdom of the crowds die in de organisatie aanwezig is. Wij brengen crowdsourcing je bedrijf binnen.’

Jullie harken het beste uit Hyves, Twitter en del.icio.us, maar toch staat de techniek niet centraal. Wél het ‘gastheerschap’. Hoe zit dat?

‘Bij de meeste bedrijven wordt veel geld gestoken in het IT traject. Wat wij merken uit onderzoek is dat het niet zozeer de techniek is die belangrijk is, maar hoe je mensen uit de stoel krijgt. Ik kan op Facebook op een knop drukken en een vriend worden van iemand. Maar zo gaat het in het echt leven niet.

‘Als je bij Kenniscafé lid wordt van een groep, dan moet je je eerst voorstellen. Wat ik in deze groep graag wil doen, wat je plannen zijn, wat je ervaring is. Net zoals je je in de werkelijkheid ook voorstelt. Als je met Kenniscafé aan de gang gaat, dan helpen wij bedrijven met het opleiden van gastheren. Steek dus je tijd in het ontwikkelen van het gastheerschap, zodat mensen zich op hun gemak voelen.’

{title}

Wassili Bertoen (director Deloitte Innovation) legt uit waarom Deloitte is ingestapt. Bertoen: ‘Het is voor ons een mooie tool om te gebruiken, maar we gaan het ook als externe propositie aanbieden aan klanten. We starten met intern gebruik, dan gaan we hem als add-on in grote transformaties van bedrijven inzetten. We zitten in een pilotfase, en ik heb er een positieve verwachting bij. Wij vinden Winkwave een sympathieke partij, we kunnen elkaar goed aanvullen in potentie. Maar ik kan nog niet zeggen wat de reacties zijn.’

Deloitte is tevens van plan om, naast het interne gebruik, ook bij grote fusies en reorganisaties binnen bedrijven het Kenniscafé in te gaan zetten. Bertoen: ‘Dit is een mooie aanvulling in de samenwerking met de klant.’


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Mooi concept, twee dingen spreken met name aan: koppeling met documenten en focus op beheerdersrol/aanjager van intercollegiaal contact. Wij (van babl) merken dat bedrijven babl vooral inzetten om te overleggen/te babbelen (!) met collega´s die in reguliere overlegstructuren niet aan bod komen. In dat kader vind ik de aandacht voor het voorstelrondje van winkwaves een goeie zet: in onze bedrijfsbabls zijn ook mensen lid die alleen meelezen. Prima natuurlijk, maar als die groep te groot wordt is dat de dood in de pot. Zal het café met interesse volgen en wens de makers alle succes!

    geplaatst op
  • Goed idee, ben benieuwd om het eens uit te proberen. Werd tijd ook, dat intranetten wat hippere en leukere tools kregen om met elkaar kennis en meer uit te wisselen. Die mogelijkheden bestaan en bestonden natuurlijk allang op het internet, maar geef toe: het is toch altijd wat risicovoller om over de zaak extern te praten/schrijven, dan op je eigen vertrouwde intranet.
    Dat Deloitte en andere partijen hier al op instappen is een goed begin, leuk. Veel succes !!

    geplaatst op
  • Jammer dat je dan weer uitgenodigd dient te worden om lid te worden, een elitaire vliegende start .... wat een gedoe, maar desalniettemin, succes heren

    geplaatst op
  • Uitproberen kan (enigzins) op http://kenniscafe.com/!

    geplaatst op
  • Wat een prima idee! Ik ben zelf al een tijdje bezig om het intranet bij mijn organisatie door te ontwikkelen. Social networking is een aspect wat ik graag zou toevoegen maar waar vooralsnog niet enorm veel over is te vinden. Overweeg dan ook zeker om eens met deze heren te gaan praten.

    geplaatst op
  • Toch is de echte <a >koffieautomaat</a> niet te vervangen voor de informele gesprekken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.