Facebook is voor reizigers belangrijker dan traditionele e-mail

11 augustus 2008, 08:30

{title}In een hostel in Nieuw Zeeland kijk ik toe hoe 25 man achter de computer zit. Op elk beeldscherm prijkt Facebook. Hetzelfde scenario herhaalt zich in ieder willekeurig hostel of internetcafé waar ik tijdens mijn reis binnenloop: elk scherm is gevuld met exact dezelfde wit-blauwe website. Berichten versturen gebeurt nagenoeg alleen maar via het berichtensysteem van Facebook en lijkt voor veel reizigers de ‘traditionele’ e-mail compleet vervangen te hebben. Alleen een enkeling lijkt tijd te besteden aan zijn mail inbox… om alle Facebook notificationmeuk te verwijderen.

Het mag duidelijk zijn dat e-mail voor de moderne reiziger niet efficiënt genoeg meer is, want het thuisfront op de hoogte houden van al je reisperikelen kan veel tijd kosten. Je photogallery, status of landkaartapplicatie aanpassen op Facebook is een stuk gemakkelijker dan een lading afzonderlijke e-mails eruit sturen vanuit een zweterige internetkelder met tl-licht. Onderling wisselen reizigers geen adressen en e-mails meer uit, maar vragen alleen ‘of je ook op Facebook zit’. Hoewel in Nederland Hyves momenteel veruit de grootste speler is op de sociale netwerkmarkt, hebben de meeste Nederlandse reizigers zich allang op het veel internationalere Facebook gestort.

Warmgemaakt door Hyves zijn ze toe aan een vervolgstap in hun digitale sociale netwerk, zeker gezien het naast e-mail de enige manier is om contact te houden met hun verse internationale vrienden.

Hetzelfde geldt voor andere landen waar Facebook bij lange na niet het grootste sociale netwerk is. Hoewel onder Duitse jongeren StudiVZ de grootste speler is, stappen ook zij tijdens het reizen over op Facebook. Het is een interessante vraag of de hordes sociale netwerkers op den duur genoeg hebben aan hun eigen landsgrenzen. En ook, of ze meerdere netwerken zullen blijven onderhouden.

Daarbij komt nog eens dat deze groep gebruikers in zekere zin als early majority beschouwd mag worden, hoewel Facebook internationaal allang geen underdog meer is. Enthousiast over de (uitgebreidere) mogelijkheden op Facebook zullen ze langzaamaan steeds meer nationale social network gebruikers ervan weten te overtuigen om een overstap te maken. De jonge geschiedenis van het web heeft al vaak genoeg bewezen dat de internettende massa niet de meest loyale is…

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

11 Reacties

    Laurens

    Ja, ik heb het afgelopen jaar precies hetzelfde ervaren. Facebook is voor reizigers HET sociale netwerkk. Maar de insteek voor niet Engelssprekende reizigers is wel anders volgens mij. Europeanen (ex G-B) doen het dan eerder om contact met al die andere reizigers te kunnen houden en niet zo zeer om contact met het thuisfront te houden. Zo hebben wij het ook gebruikt.

    Voor het bijhouden van reisverhalen en delen foto’s etc gebruiken de meeste reizigers meestal wel aparte reisblogs heb ik ervaren. Dat is meestal dan weer landafhankelijk. travelblog.org is populair bij de britten, terwijl door nederlanders waarbenjij.nu en reismee.nl gebruikt worden…


    11 augustus 2008 om 10:14
    Alexander

    Grappig, was 2 weken geleden in een hostel in Krakow, Polen en de meeste hadden ook een facebook. Toen ook maar eens aangemaakt. Facebook werkt echt zeer mooi en gelikt. Waar wij hyves gebruiken in Nederland gebruikt de rest van de wereld Facebook. Dus ik blijf nu mooi in contact met mijn poolse en canadeze van de vakantie 🙂


    11 augustus 2008 om 10:26
    Ace

    Nu Facebook.nl nog


    11 augustus 2008 om 11:03
    Maikel

    In Amerika waar ik vorig jaar studeerde had iedereen Facebook. Door de structuur van Facebook (die 100 keer beter is dan het hele (scrale) Hyves bij elkaar + de compatibillity van widgets is het veel beter bruikbaar en sneller. Voornamelijk alle applicaties (de widgets) die je naar je vrienden kunt sturen, maakt dat Facebook ook veel meer Viral blijft.

    Overigens ook in Zwitserland onlangs waar ik een aantal internationale contacten sprak, had iedereen facebook.

    Komend jaar studeren in Engeland en wederom verwacht ik veel van Facebook gebruik te maken. Voor mij is Facebook door zijn internationale karakter Hét middel om met mensen uit het buitenland contact te houden.

    Hyves kan nog veel leren van Facebook


    11 augustus 2008 om 18:29
    media

    Interessante constatering Ruben!

    Belangrijke reden om wel Facebook maar niet je mailbox te checken tijdens het reizen is dat facebook je contact met vrienden is, terwijl email daarnaast ook nog werk/school/spam bevat waar je helemaal niet op zit te wachten.

    Vwb de discussie over Hyves vs Facebook, ik zie ook een verschuiving in gebruik in mijn omgeving. Vooral mensen met internationale contacten maken steeds meer gebruik van Facebook. Ben overigens benieuwd wat open social straks betekent voor de integratie van verschillende sociale netwerken. Wie komt er met de eerste gebruikersvriendelijke dashboard waar ik al mijn sociale netwerken in kan hangen en met single-logon direct toegang heb tot al mijn sociale contacten?


    11 augustus 2008 om 19:59
    marcvanderchijs

    Interessant om te zien dat steeds nieuwe groepen Facebook ontdekken. In mijn omgeving (professionals in China) zie ik juist een verschuiving van Facebook naar content aggregators zoals FriendFeed. Een jaar geleden zat ik nog vrij veel op Facebook, maar ik kom er nu nog maximaal eens per week. Veel van mijn contacten posten ook niet meer op Facebook, maar doen dat via andere sites die dan o.a. op Friendfeed geaggregeerd worden.

    Facebook vind ik onhandig omdat je maar een deel van je news feed te zien krijgt, en dat deel ook nog eens door Facebook bepaald wordt. Daarnaast is Friendfeed teveel op entertainment gericht, ik zit niet te wachten op onbekenden die je willen ‘poken’ en ‘huggen’ of die je uitdagen een spel met ze te spelen.

    Wat ik wel sterk vind aan Facebook is hun iPhone interface, waardoor je altijd alle up-to-date gegevens van je contacten bij je hebt en je ze door het scherm aan te raken direct kan bellen of mailen. Hier zou Hyves ook eens naar moeten kijken.


    12 augustus 2008 om 00:50
    lbroekman

    Voor mensen met internationale contacten is het inderdaad logisch een grensoverschrijdend netwerk te gebruiken, waarbij Facebook het lijkt te winnen van MySpace. Netlog (runner-up in NL maar groot in Europa) zou ook een taartpunt kunnen krijgen. Verder sluit ik me aan bij Marc, aggregatie- en meta-diensten op dit terrein gaan de komende flink groeien.


    12 augustus 2008 om 04:45
    Doron Vermaat

    In Hong Kong is FB verreweg het meest populaire social network. Een aantal jaar terug was dat nog Xanga.


    12 augustus 2008 om 08:48
    Mathijs vd Kooi

    @marco “…Belangrijke reden om wel Facebook maar niet je mailbox te checken tijdens het reizen is dat facebook je contact met vrienden is, terwijl email daarnaast ook nog werk/school/spam bevat waar je helemaal niet op zit te wachten.

    …”

    maar jammer dat je dat nu verklapt aan iedereen… 😉


    15 augustus 2008 om 10:13
    jpschadde

    Ik gebruik mijn facebook ook alleen maar internationaal. Vrienden die in het buitenland studeren/werken en internationaal opgedane contacten. Ik heb alleen een gruwelijke hekel aan die viral-achtige widgets die op mij overkomen als een soort van SPAM. Met hoofdletters, ja ;).

    Hyves is bij de meeste international people niet bekend, tenzij ze in NL studeren oid. Dan probeert men het wel. En Facebook werkt dan makkelijker dan Myspace, wat met name USA georienteerd is, toch? In NL ook meer gebruikt in de music scene dan bij ‘de rest’.

    Om contact met het thuisfront te houden gebruiken de Nederlandse studenten trouwens waarbenjij.nu, of heel af en toe een ande weblogsysteem. shareyourstory.nl is van een ondernemende kennis; niet heel bekend, maar werkt wel. Zeer ervaren knul die weet hoe je hoort te reizen. Ik geniet altijd wel van die weblogs van vrolijke mensen die een nieuwe cultuur leren kennen. Shareyourstory.nl dus 😉


    15 augustus 2008 om 21:22
    mvkranenburg

    Wat echt opvalt is de gebruikersvriendelijkheid van Facebook, en de manier van dialoog met de gebruiker. Hier is echt over nagedacht. Ze denken echt met je mee en je wordt op een spontane informele manier aangesproken. Knap staaltje werk. …. hier kan Hyves nog heel veel van leren.


    23 september 2008 om 15:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief