5 manieren voor betere email delivery
In bijna de helft van de gevallen komt emailmarketing niet door. De gemiddelde delivery rate is 56 procent, 20 procent wordt door gebruikers geweigerd, 8 procent uit de inbox gefilterd en 16 procent bestaat uit ‘bounces’. Dat blijkt uit deze Return Path’s Q2 2008 Reputation Benchmark Report (pdf). Bij MarketingVox dachten ze deze week hier iets mee te doen, en dus kwam Karen J. Bannan tot 5 tips om de delivery te verbeteren: ‘How-To: 5 Ways to Increase Email Deliverability.’ Mogelijk allemaal open deuren, maar misschien zijn er nuttige aanvullingen mogelijk.
1) Zorg ervoor dat je e-mail server (of ESPs) goed geconfigureerd is. ‘This means making sure your reverse DNS settings, which map an IP address to a host name, are correct and use your domain name.’
2) Zorg ervoor, dat je ‘unknown user rate’ laag blijft. ‘When you send a message to an illegitimate email addy, the ISP or server handling it keeps track of that delivery attempt. Log too many of those attempts and you might be put on a blacklist — worse still, blocked at the server level.’
3) Monitor je reputatie. ‘Many email deliverability services track email senders’ reputations based on information like inclusion on blacklists, complaint rates and e-mail volume.’
4) E-mail vaak. ‘If you don’t email your list often enough, addresses go stale and you may end up with a higher number of undeliverable messages. And even if some messages do get through, recipients may forget they signed up for them and report you as a spammer.’
5) Trap niet in een ‘spam trap’. ISP’s en grote domeinnaamhouders zetten in sommige gevallen ‘spam traps’ op door emailadressen zonder eigenaar op hun homepage te zetten. Op die manier willen ze spammers een hak zetten. ‘You might inadvertently mail one of these addresses if someone maliciously puts one on your list or if a legitimate e-mail address is entered incorrectly. There are two ways to prevent this problem: implement a double opt-in so every email address on your list is verified; or send double opt-in messages from a separate domain and a separate IP address.’
In het rapport van ReturnPath staat wel aardige data (denk ik), hieronder in ieder geval twee grafieken met informatie over de mail server performance per categorie en de sender score per type uiting.
Over onderstaande grafiek concludeert ReturnPath: ‘What’s more, our data revealed that our Sender Score reputation score closely correlates to delivered rates. Senders with a Sender Score of 72 had, on average, delivered rates of 87%. Compare that to senders with a Sender Score of 26 who average a delivered rate of 23%.’