Gebruiker velt oordeel over diensten op GoudenGids.nl

Gebruiker velt oordeel over diensten op GoudenGids.nl

{title}

Sinds deze week is het voor gebruikers op de GoudenGids.nl mogelijk om bedrijven en diensten die in de gids te vinden zijn te raten en te reviewen. Dat kan met een tot vijf sterren. Hiermee wordt, zo vermeldt het persbericht ‘GoudenGids.nl het centrale platform met consumentenervaringen en -waarderingen van bedrijven in alle sectoren.’ Bekijk hier het promofilmpje (wmv).

Ratings en reviews spelen een belangrijke rol bij de aankoopbeslissing van consumenten. Dat blijkt uit dit onderzoek (‘Social Shopping Study 2007’) van e-Tailing. Dat weet dus ook uitgever van GoudenGids Truvo. Ian Harrison, directeur van Truvo: ‘Op dit moment is deze vorm van digitale mond-tot-mond reclame verspreidt over verschillende gespecialiseerde websites. De focus van de meeste van deze sites ligt op de kwaliteit van producten. GoudenGids.nl biedt de consument een plek op het internet waar ervaringen kunnen worden gedeeld over de dienstverlening van bedrijven, zoals advocaten, aannemers en verhuizers.’

Het oordeel van de gebruiker (rating) zal direct zichtbaar zijn op de resultaatpagina van GoudenGids.nl, de ervaringen van de gebruiker (review) zullen zichtbaar worden op detailpagina’s van de gevonden bedrijven. Uiteraard moet je wel geregistreerd zijn om je mening te mogen geven.

Nederland is niet het eerste land waar Truvo overgaat tot het serieus nemen en inkaderen van online word of mouth. In België deed de uitgever het al eerder. Op basis van ervaringen bij onze Zuiderburen verwacht Truvo 750 tot 1000 nieuwe ratings en reviews per maand.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Radio Online:
    (...) Steeds meer mensen googlen als ze op zoek zijn naar een bedrijf en lopen niet meer door de Gouden Gids. De uitgever van de Gouden Gids, Truvo, probeert nu op internet de concurrentie op te voeren door meer informatie te tonen over Nederlandse bedrijven. Sinds gisteren is het bijvoorbeeld mogelijk om reacties en beoordelingen over bedrijven achter te laten. Moet de middenstand daar blij mee zijn? We vroegen het aan Sander Janmaat van de Gouden Gids. (...)

    Aardig is dat ik jaren geleden met Henk de Hooge (destijds Gouden Gids) al heb gesproken over meer betrokkenheid van de gebruikers bij de Gouden Gids. Opmerkelijk dat ze daar nu pas mee komen. Zal eens kijken of ik het voorstel dat ik destijds heb geschreven nog kan terugvinden.

    Henk, wat wordt de volgende stap denk je? De Yellow Blogs?

    geplaatst op
  • Gelukkig betaal je voor een vermelding en kun je bij negatieve reviews de vermelding stopzetten...toch?

    geplaatst op
  • Mocht wel eens tijd worden dat een dergelijke optie door de Gouden Gids wordt aangeboden, konden waarschijnlijk niet achter bllijven bij Ilocal!

    geplaatst op
  • @Andre: als dat zo is dan kunnen ze de reviewmogelijkheid net zo goed meteen stopzetten; gebruiker zal snel genoeg doorhebben dat het een wassen neus is.

    @Michel: Hoe zit dat eigenlijk bij iLocal?

    geplaatst op
  • Als ze dan ook eindelijk eens de partnergesprekken met Google kunnen afronden zodat hun data in Google Maps verschijnt, dan wordt het ook een stuk eenvoudiger om meer ratings en reviews te krijgen. Ik vraag mij nog altijd af waarom de Gouden Gids in Nederland nog niet een data provider is voor Google in Nederland, terwijl dit in veel landen al wel het geval is.
    De reden dat Google Maps nu nog vaak vage resultaten weergeeft bij lokale zoekopdrachten komt voornamelijk omdat er een tekort aan data beschikbaar is over de bedrijven vanuit secundaire bronnen.

    geplaatst op
  • @Marco & Andre: wel een interessant punt natuurlijk. Je betaalt een bepaald bedrag voor exposure en branding, terwijl je aan de andere kant nu 'afgebrand' kunt worden door jan en alleman.

    Niettemin is het natuurlijk zo dat wanneer de kwaliteit van je service, producten of diensten gewoon slecht is dit best gemeld mag worden. Levert je toch een bepaalde druk op om te presteren.

    Mijn ervaringen met reviews over bedrijven/organisaties zijn echter dat veelal de negatieve reacties geplaatst worden. Voor wat betreft specifieke producten zie ik wel afwisseling tussen positieve en negatieve ervaringen, maar op bedrijfsniveau lijkt me dit dusdanig minder voorkomen. Misschien dat Henk of iemand anders met ervaring op dit gebied hier iets over kan melden?

    geplaatst op
  • Ilocal gaat de strijd aan met de Gouden Gids:

    'Onze missie? In drie jaar marktleider zijn in Nederland', zegt Veendrick van iLocal. De marketingman - weggekocht bij de Gouden Gids - legt uit dat iLocal zijn voormalige broodheer op diverse niveaus bestrijdt.

    Bron: http://www.mkbservicedesk.nl/2128/ilocal-bevecht-marktleider-gouden.htm

    De Gouden Gids was eerder met de mobiele applicatie, Ilocal was weer eerder met de mogelijkheid om reviews toe te voegen. Deze strijd zal nog wel even doorgaan..

    geplaatst op
  • @ Andre en Dennis

    "Bedrijven die niet van een consumentenbeoordeling gediend zijn kunnen ervoor kiezen het reactie- en waarderingsysteem uit te schakelen."
    http://webwereld.nl/ref/rss/52144

    Klinkt leuk, maar in de praktijk ziet de consument dit wellicht als: geen beoordelingen = slechte beoordelingen OF weinig klanten.

    Als je de keuze hebt tussen 4 schilders, waarvan 2 met goede beoordeling en 2 zonder beoordeling, kies je eerder 1 van de 2 met goede beoordeling. Gunstig voor de consument, maar niet voor de betalende Gouden Gids klant zonder beoordelingen..

    Aan de andere kant, uiteindelijk moet je er als bedrijf gewoon voor zorgen dat je klanten tevreden zijn.

    geplaatst op
  • Ben ik nou de enige die het een domme zet vind?
    De Gouden Gids staat bekend als een 'onafhankelijk' naslagwerk. Daardoor straalt het vertrouwen en 'gezag' uit. Nu wordt het een soort vergelijkingssite.
    Ik vraag me ook of hoeveel bedrijven niet meer zullen adverteren als ze dit doorzetten. Nu klagen bedrijven al dat het rendement van de papieren gouden gids te laag is en het betaald adverteren niet de moeite waard.
    Er waren toch wel andere opties om de site meer bekendheid te geven cq meer omzet te halen.
    Bijvoorbeeld door beschrijvingen bij de bedrijven te plaatsen. Of door meer zoekopties te geven. Dus dat je bv kunt zoeken op afwasmachine.

    geplaatst op
  • Slimme zet van de Gouden Gids.

    Als ik een vriend van mij vraag of hij een restaurant in Groningen kent. En hij somt volledig neutraal tien restaurants op, dan is dat de laatste keer dat ik hem iets dergelijks vraag. Als hij echter een drietal restaurants noemt waarover hij erg tevreden is, zal ik vaker zijn (culinair) advies inwinnen.

    Hierbij hoeft zijn mening niet volledig academisch onderbouwd te zijn. Het draait immers primair om de perceptie.

    Ik weet niet hoe het advertentiemodel van de Gouden Gids eruit ziet, maar ik weet wel dat dergelijke sites er meer aan hebben om een paar zeer tevreden adverteerders per categorie te hebben dan heel veel adverteerders die allemaal maar een heel klein beetje tevreden zijn.

    geplaatst op
  • Ik vind het wel een leuke toevoeging. Is wel heel beknopt gedaan (alleen sterren en een mening). Maar misschien een begin voor een goudengids waar je meer aan hebt dan alleen een lijst met bedrijven die je (inderdaad Marco) veel sneller met Google hebt gevonden...

    Door slechte reviews zullen waarschijnlijk bepaalde bedrijven niet meer willen betalen waardoor ze of bedrijven gaan verwijderen of hun businessmodel moeten gaan aanpassen ... Ben benieuwd waar dat heen gaat.

    @Dennis
    Meestal zijn de meeste mensen niet negatief over hun aankoop of een dienst. Wel doen mensen meer hun best om iets negatiefs te vertellen. Voor de bedrijven wordt het dus belangrijk om hun klanten te activeren om iets te schrijven over hun dienst of product.

    geplaatst op
  • @Marco de Yellow Pages industrie heeft het niet makkelijk (zie ook http://www.dutchcowboys.nl/onderzoek/14588) en lijkt langzaam het besef te gaan krijgen dat ze wel mee moeten.

    Het is al weer bijna 3 jaar geleden dat ik je heb gevraagd een dergelijke strategie met ons te ontwikkelen. Daar onder vielen Yellow Blogs ;-), user reviews en een mobiel product onder wat ik overigens al in 2004 heb laten ontwikkelen. Nu in 2008 wordt de industrie langzaam wakker. Te laat ?, we zullen zien.

    Ik ben officieel per 1 aug. jl vertrokken bij het moederbedrijf. Neemt niet weg dat ik ze zal blijven volgen

    geplaatst op
  • Techzine meldt: Ondernemers zijn hier niet erg blij mee. Zo weten ze bijvoorbeeld niet wie er achter zo'n reactie zit. Ook de Nederlandse Aannemersfederatie loopt er niet echt warm voor. "Wij zitten hier bepaald niet op te wachten", meent Wim van der Maas, directeur van de Nederlandse Aannemersfederatie. "Volstrekt aselect gedoe", oordeelt Van der Maas. "Je weet nooit wie of wat er achter zo'n reactie zit. Zo kan een incident een bedrijf te gronde richten." Bovendien is van der Maas bang voor bedrijven die hun eigen reputatie willen oppoetsen of concurrenten afkraken.

    Persoonlijk vind ik het een hele goede zet. Ondernemers die een goede beoordeling hebben krijgen zo meer aandacht. Ik wil liever ook niet in zee met ondernemers die hun zaken niet op orde hebben. Ik ben alleen wel benieuwd of de "goed beoordeelde ondernemers" nog wel beschikbaar zijn tegen de tijd dat ik ze nodig heb ;-)

    geplaatst op
  • Reviews worden helemaal hot. Waar we vroeger op het bekende verjaarsdagpartijtje ervaringen over bedrijven uitwisselden, doen we dat nu online. Diverse onderzoeken hebben al aangetoond dat klanten eerder de [virtuele] buurman geloven dan het bedrijf zelf. Goede zet dus van de Gouden Gids.

    Verbeterpuntje: klanten kunnen nu negatief reageren; prima. Maar waar kunnen bedrijven reageren op deze reacties? Een bedrijf moet toch ook een weerwoord kunnen geven of beterschap kunnen beloven?

    geplaatst op
  • @ Maurice,
    Een weerwoord geven is taboe. Kloteklanten bestaan ook nooit, in de ogen van dergelijke sites.

    geplaatst op
  • Reviews worden inderdaad helemaal HOT!
    Een andere speler in deze markt die al 30.000 reviews heeft staan, is allebedrijvenin.
    Deze staan op de 80 lokale stadsportalen zoals http://www.allebedrijveninleiden.nl

    90% is hierbij positief en ik denk dat deze manier van digitale mond op mond reclame DE toekomst is! Bij bookings.com werkt dit al jaren voor hotels, waarom zou dit niet werken bij bedrijven?

    Hier zie je dat bedrijven ook geranked worden op basis van aantal reviews en cijfers. Dit betekend dus dat je straks simpel weg de mest relevante en hoogste cijfer bovenaan ziet! citysearch.com werkt al meer dan 5 jaar op deze manier. Lijkt mij wel prettig!
    http://www.allebedrijveninleiden.nl/gids/aannemers/Aannemers_leiden/index.html

    geplaatst op
  • @fryan
    Site van allebedrijvenin ziet er goed uit. op het eerste gezicht staat er veel op.
    Zij ranken niet op beste cijfer maar ook op meeste beoordelingen. Ze werken alleen niet met 1 site maar 80 verschillende. Waarom doen ze dit? Ik zie wel dat ze op alle sites erg veel reviews hebben staan. Zo te zien gaat het erg hard.
    Technisch gezien wordt het bedrijf dan ook weer in google gevonden als je het intoetst, bedijrven kunnen ook een meter op hun eigen site plaatsen. slim hoor!

    geplaatst op
  • @Jacobien
    Als bedrijf een weerwoord geven is juist heel erg goed. Op Tripadvisor is dit al een tijd lang mogelijk en wordt het door steeds meer hotelmanagers gebruikt. Klanten waarderen het enorm als er naar hun klachten geluisterd wordt. Potemtiële klanten kunnen bovendien zien dat het bedrijf aftersales serieus neemt en dat schept vertrouwen

    Je moet als bedrijf wel de kunst verstaan om niet met een klant op internet in discussie te gaan. Blijf bij de feiten en zoek naar een oplossing.
    Jammer dat dit in NL nog niet breed wordt toegepast.

    geplaatst op
  • Niek,

    Op het forum van Tros Radar zie je ook wel dat bedrijven zich bewust actief mengen in discussies en daar genoemde klachten proberen op te lossen. Maar het gebeurt inderdaad weinig in NL.

    Wat betreft de Gouden Gids.
    Ik vind het niet slim om reviews toe te staan om 2 redenen. Allereerst heeft GG ook een papieren versie. Ik denk dat bepaalde klanten niet meer zullen willen adverteren. (Nu al zie ik boze berichten op fora.)
    Ten tweede zie ik niet wat de toegevoegde waarde is. We hebben al iLocal en andere genoemde sites waar men reviews kan schrijven. GG wordt dan gewoon de zoveelste site.
    Ik zou eerder voor iets anders kiezen. De mogelijkheid om direct offertes, prijzen aan te vragen. Of de mogelijkheid om een bericht achter te laten dat je gebeld wilt worden door een bedrijf. Verder zouden, zoals ik eerder heb gezegd, de omschrijvingen veel uitgebreider kunnen en de zoektechniek verbeterd kunnen worden.

    Tot slot vind ik dat men wel eens doorslaat in het ruimte bieden aan de verhalen van klanten. In NL is het gros van de bedrijven MKB. Die kunnen geen medewerkers in dienst nemen om continu het net af te struinen naar klachten etc. Dit terwijl een paar slechte recensies een bedrijf wel om zeep kunnen helpen.
    Er is een directe correlatie aangetoond tussen het sterrensysteem en de omzet.
    " Daaruit bleek dat de ratings grote invloed hebben op de omzet: een bedrijf of product gewaardeerd met vijf van de vijf sterren, leverde bijvoorbeeld een omzetwinst van 16 procent op. Bij vier sterren was de omzetwinst 8 procent. Bij drie sterren was er echter al een omzetverlies van 10 procent, terwijl één sterretje tot een omzetverlies van liefst 31 procent leidde." (bron: zibb.nl)

    Kortom: een gefrustreerde ex-werknemer, een boze buurvrouw, een kloteklant etc. kunnen een bedrijf echt schade toe brengen.

    geplaatst op
  • Goed dat ze het opengooien. Ik gebruik de Gouden Gids overigens nooit en verwacht ook niet dat hier verandering in komt. Ik twiiter liever of check in mn netwerk het een en ander. Desnoods ga ik naar een specifieke site zoals iens.nl mbt restaurants die ik vele malen hoger en beter acht dan een 'algemene' site als de Gouden Gids die me tot op heden (als ik ik me eens per jaar per ongeluk toch laat verleiden) resultaten geeft die niet hetgeen zijn wat ik zocht.

    Iemand overigens ook zo verbaasd over het feit dat je ieder jaar weer die dikke Telefoongids van KPN op je deurmat vindt? Ik zag er onlangs een stapel in ons woonblok, zo'n 10 van die gidsen doelloos op de trap, wat een papierverspilling waar vooral mensen wonen die met iphones, mobiel internet en dus geen halve boomstam kado willen....shame on them....en spam in optimaforma anno 2008.

    geplaatst op
  • Beetje slap aftreksel van wat al eerder is gedaan. Zie bijvoorbeeld: http://www.bedrijventoets.nl/wiezijnwij.html Zo van als andere het hebben "moeten wij ook maar". Had netter geweest als ze eerst de mening hadden gevraagd van haar klanten (adverteerders). Deze hadden toch al voor een bepaald product betaald? Nu krijgen ze opeens een ander product nadat er betaald is! Vreemde handel..

    geplaatst op
  • De essentie van betaalde reclame is het betalen voor positieve promotie-uitingen. Nu de Gouden Gids, zonder voorafgaande melding, ook de mogelijkheid biedt om ook negatieve uitingen binnen dergelijke 'promotie' toe te staan; wijkt de Gouden Gids af van de essentie van wat betaalde reclame is. Een vakmatige beoefenaar of betaler van reclame zal dus nooit meer met de Gouden Gids in zee moeten gaan. Een reclamebureau, dat zijn cliënten zou adviseren om betaalde promotie in de Gouden Gids te realiseren, is vanaf nu volstrekt onvakmatig bezig.
    Ook de mogelijkheid om negatieve uitingen op internet onmogelijk te maken en de uiting desondanks te laten staan is volstrekt onaantrekkelijk. Men komt daarmee onmiddellijk in een negatiief daglicht omdat men de indruk wekt iets te verbergen te habben.

    geplaatst op
  • Vandaag de nieuwe Gouden Gids(en) bezorgd gekregen. Ik vraag me af hoeveel particulieren er de laatste jaren deze gids nog gebruiken. Ik weet zeker dat ik hem al 4 of 5 jaar niet meer heb ingekeken. Zo zullen er velen zijn en hierop is dus te bezuinigen, of slacht ik nu de kip die de gouden eieren legt????

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.