Hoe jongerencommunicatie niet moet!

26 juli 2008, 05:30

Gisteren kreeg ik een email van Maartje Mens waarin ze me verwees naar een ‘leuk filmpje’. Nu krijg ik dagelijks leuke filmpjes toegestuurd dus ik vroeg haar wie de afzender was, wat ze er mee wilde bereiken, wie de doelgroep is voor het filmpje en hoe ze het filmpje onder de aandacht gaan brengen. Voor een blog als Marketingfacts zijn dat soort gegevens vaak interessanter dan het filmpje zelf.

Per direct kreeg ik een reactie op mijn vragen waarin Maartje aangaf dat ze van Attacom Jongerencommunicatie (gevestigd in Villamedia in Tilburg) is en dat ze met dit filmpje willen laten zien hoe jongerencommunicatie NIET moet. Het filmpje is gericht op iedereen die te maken heeft met jongerencommunicatie (zoals overheidsinstellingen, brancheorganisaties, commeciele bedrijven, ouders, etc).

Blijkbaar is het filmpje al een tijdje terug gelanceerd want Dennis Hoogervorst van Young Marketing had enkele weken terug al de posting Chille video van communicatiebureau Attacom. Jammer dat Maartje niet meer vertelde over de manier waarop ze de video onder de aandacht heeft gebracht. Ik neem aan een aantal blogs een email gestuurd maar verder? Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe jongerencommunicatie dan WEL moet. Hoe en waar laat Attacom dat zien? Kortom, aardig filmpje maar ik heb het idee dat er wel wat beter had mogen worden nagedacht over de campagne rondom het filmpje. Wat vinden jullie?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Jacobien

    Ik vind het filmpje wel duidelijk. Attacom betrekt jongeren zelf bij de campagnes. Veel bureau’s doen dat niet, maar als ‘ouder’ iemand kun je je nooit echt inleven in de doelgroep; zal je nooit weten wat ze wel/niet leuk vinden, waar ze mee bezig zijn etc.


    26 juli 2008 om 06:01
    RIck

    Niet alleen duidelijk, maar ook grappig 😛

    Het moet me denken aan die reclame met die oma die ook zo deed (al vind ik deze leuker).


    26 juli 2008 om 08:39
    Ineke Broers

    Erg GRAPPIG filmpje!

    Voor mij meteen duidelijk wat ze ermee bedoelen.

    Gewoon eens op een leuke manier laten zien hoe het niet moet.

    Vooral de vader is geestig!


    26 juli 2008 om 13:02
    Sandra Rake

    Wellicht was dit onderwerp op marketingfacts wel het beoogte doel / onderdeel van hun marketing campagne; missie geslaagd dan. Toch weer extra kijkers zo! Grappig filmpje, humor doet het altijd wel goed bij internet reclame.


    26 juli 2008 om 16:46
    Daan83

    De boodschap is duidelijk, alhoewel ik het filmpje zelf matig vind. Het duurt te lang en is niet grappig genoeg om de aandacht vast te houden. De boodschap van het filmpje had ook binnen 30 seconden verteld kunnen worden. En ik zeg 30 seconden niet zo zeer omdat dat de gangbare duur voor een televisie reclame is, maar omdat de aandacht online snel weer naar iets anders gaat.

    En als 400 views tegenwoordig al gezien wordt als een succes (zie comment van Nienke) dan ligt de grens van succes toch wel erg laag wat mij betreft.


    27 juli 2008 om 13:21
    Dennis Hoogervorst

    @Marco: Het is altijd wat makkelijker om te vertellen hoe het niet moet dan wat goed werkt. Naar aanleiding van dit filmpje heb ik er wel vertrouwen in dat Attacom het snapt. Ik heb Maartje in een eerdere mailwisseling gevraagd om af en toe wat cases te delen via Young Marketing, dus we gaan zien of die verwachting uitkomt.


    27 juli 2008 om 16:44
    Peter Davelaar

    Ik vind het filmpje niet bijzonder grappig eigenlijk. Maar goed doel bereikt… laat ik het daar maar op houden dan.


    28 juli 2008 om 05:58
    Henning

    Als producent van allerlei soorten video- en bedrijfsfilms heeft zich een aantal ervaringen opgehoopt.

    Ten eerste is het luisteren naar een doelgroep ontstellend belangrijk; een opdrachtgever, hoe groot, goed en marketingcapabel ook, ‘weet het zelf vaak niet precies’; het videomedium dwingt af sterk naar de specifieke, bewuste doelgroep van dat project te luisteren. In dit geval gaat het vertonen wat ‘algemeen’ niet werkt niet op; in een andere setting kan het juist heel goed werken dit ‘over the edge’ coole gedrag van ouders. Ik wil hiermee maar zeggen dat je nauwelijks een algemene regel kunt uitspreken over wat ‘werkt’ of wat ‘niet werkt’.

    Ten tweede wil ik suggereren dat ‘laten zien dat je het begrijpt’ een leuke geste is, maar aan wie laat je dit nu zien? Aan hen die het toch al niet begrepen? Door een filmpje te maken dat de niet-begrijpenden dan kunnen begrijpen als dat jij het wel begrijpt?

    De enige manier om te laten zien dat je iets begrijpt is volgens mij: er in slagen die bewuste doelgroep in beweging te krijgen.

    Hoeveel reacties krijg je op dit filmpje, als je het op een targetetd community site smijt, waar die doelgroep aanwezig is; hoe hoog is de viral werking hiervan? Hoeveel Kudo’s?

    Dit vergt talent. En wat een niet te verdringen, te verjongen, te vermoderniseren, in te halen regel blijk/ft; talent is uniek, schaars en hetgeen verschil maakt tussen ‘werkt’ en ‘werkt niet’.


    28 juli 2008 om 09:44
    danny

    Dus dit bureau spreekt wel de taal van de jongeren want zij zijn niet oud en zij praten geen poep? Ik zeg dit niet snel maar dit is gewoon een reclamecampagne voor een communicatie bureau over iets wat ieder NU bureau gewoon weten moet. Maar wel reteslim dat ze op deze manier free publicity krijgen.


    28 juli 2008 om 09:50
    Nienke van Bemmel

    Dit filmpje op een targeted community zetten? De doelgroep van dit filmpje bestaat toch uit potentiële opdrachtgevers van Attacom?

    En Daan Jansonius: ik bedoel natuurlijk niet dat 400 views een succes is. Daarom staat er ‘inmiddels al’, het aantal viewers staat nu al op 4500+ : ik ben erg benieuwd hoeveel leads het op zal leveren.


    28 juli 2008 om 09:57
    Michel

    Inderdaad Danny, het filmpje is aardig maar niet meer dan dat. En eigenlijk had ik gehoopt dat de boodschap ‘wil je jongeren bereiken, doe ze dan in ieder geval niet na’ niet nieuw meer was. Maar ik heb een aantal jaren bij Sugababes/Superdudes gewerkt dus voor mij is het vanzelfsprekend 😛


    31 juli 2008 om 09:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!