De waarde van Web 2.0: Virtuele werelden

16 juli 2008, 13:25

Het tweede Web 2.0-talent waar ik ben geweest is Rick van der Wal die bij DPI in Den Haag volledig in de virtuele werelden is gedoken. DPI heeft onlangs de Haagse Ondernemersprijs gewonnen en geeft aan in talent te investeren. De argumentatie hieromtrent wordt door Stephan Poelsma in het filmpje ook mooi gegeven.

Rick’s belangrijkste conclusies uit zijn onderzoek zijn:

– Virtuele werelden gaan verder dan Second Life en de ‘rise and fall’ van Second Life is verklaarbaar, maar de ontwikkelingen gaan door

– De waarde van virtuele werelden ligt in de combinatie van 3 aspecten: digital persistence, immersive communication en multi-user interaction

– Applicaties gaan ondersteund met technologie van virtuele werelden zorgen voor het succes

Daarnaast vond ik de indeling van een viertal typen virtuele werelden erg interessant in zijn onderzoek. Naast dit onderzoek heeft Rick voor DPI een concept bedacht wat zij kunnen met de kracht van een virtuele wereld voor hun eigen core business wat er erg mooi uit zag. Waarschijnlijk zal dit ook binnen afzienbare tijd zichtbaar zijn op hun site.

Rick heeft nog een korte samenvatting gemaakt van zijn onderzoek voor de lezers hieronder:

Het volgende talent in rij zal Niels Broekzitter zijn die zich op social media heeft gericht en daarbij een model heeft ontwikkeld.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

8 Reacties

    AymanvanBregt

    @Marc

    Dat klopt zeker ja, ik weet dat Rick zelf ook zeer actief is en daar ook nog aan weet te verdienen, waar het volgens mij mis is gegaan is toen alle grote bedrijven met teveel tamtam gouden bergen dachten te vinden… De partijen die het als een experiment en als een leerproces zagen hebben volgens mij ook prima resultaten weten te boeken.


    16 juli 2008 om 18:00
    Ellen

    Leuk verhaal! Goed om eens een andere invalshoek te horen in plaats van het zwart/wit verhaal rondom Second Life. Ik merk ook in mijn omgeving dat er steeds meer inhoudelijk gekeken wordt naar virtuele werelden in plaats van de hype, wat wel weer als gevaar heeft dat we er ‘op nieuw in trappen’. Ik ben erg benieuwd hoe we hier in 4 tot 5 jaar op terugkijken.


    16 juli 2008 om 20:44
    media

    Leuk interview en uitstekende presentatie; complimenten Ayman en Rick!


    18 juli 2008 om 06:30
    Cherissa Koko

    Hey Ayman! Leuk interview! Vooral goed gekozen mondelinge vorm ipv lang verhaal ;-). Vroeg me af of ze nog wat gezegd hadden over de mogelijke impact van Google’s Lively op de verdere ontwikkeling van virutele werelden voor het”mainstream” publiek?

    ciao

    Cherissa


    21 juli 2008 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!