Yahoo geeft zoektechnologie vrij met BOSS

11 juli 2008, 05:20

{title}Yahoo gaat een gedeelte van zijn zoektechnologie vrijgeven. Webontwikkelaars kunnen zelf een zoekmachine bouwen met BOSS (‘Build Your Own Search Service’), waarbij ze de index van Yahoo mogen gebruiken. Dat werd gisteren bekend (zie Webwereld, NU.nl, Hyped). Maar lees ook dit persbericht van Yahoo met de uitputtende titel: ‘Yahoo! Opens Up Search Technology Infrastructure for Innovative, New Search Experiences, Providing Third Parties with Unprecedented Access, Re-Ranking and Presentation Control of Web Search Results’.

‘An unprecedented level of access to Yahoo! Search Technology.’ Zo noemt het zoekbedrijf de openstelling zelf. Openbreken die markt, dat is wat Yahoo voor ogen staat. Met Google als concurrent waar Yahoo het nooit van gaat winnen en Microsoft als derde grote speler in de markt, lijkt dat een interessante en ambitieuze doelstelling.

Over BOSS

‘BOSS (Build your Own Search Service) is Yahoo!‘s open search web services platform. The goal of BOSS is simple: to foster innovation in the search industry.’ Ontwikkelaars, startups, maar ook grote internetbedrijven kunnen BOSS gebruiken om zoekproducten te ontwikkelen en te lanceren. Deze zelfgemaakte producten maken dan gebruik van de complete Yahoo! Search index: ‘BOSS gives you access to Yahoo!‘s investments in crawling and indexing, ranking and relevancy algorithms, and powerful infrastructure.’ Op de dienst draait ook een advertentiesysteem, de inkomsten deelt Yahoo met zijn gebruikers.

Impact?

Op Webwereld voorspellen ‘analisten’ dat het aandeel van Yahoo op de zoekmachinemarkt niet zal toenemen. Al helemaal niet op korte termijn. Ik ben benieuwd hoe de searchspecialisten op Marketingfacts deze ontwikkeling inschatten.

Lees trouwens ook even het Ochtendgloren van Peter Olsthoorn van vandaag. Interessante bespiegelingen op de soap tussen Yahoo en Microsoft.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!