Planet Ads: online adverteren voor de planeet

7 juli 2008, 04:02

{title}Bewuste adverteerders en uitgevers kunnen sinds enkele maanden terecht bij Planet Ads: een uniek online advertentienetwerk voor duurzame adverteerders en uitgevers. Van iedere advertentie-euro gaat 5 procent naar projecten die een concrete bijdrage leveren aan een schone, veilige en welvarende wereld. Het initiatief kreeg eerder aandacht in de Volkskrant, Emerce en op de site van oprichter Stichting INSnet, maar verder bleef het stil. Inmiddels zijn er plannen om het concept door te trekken naar print en wordt er gekeken hoe het initiatief binnen de ‘niet-duurzame’ sector voet aan de grond kan krijgen.

Print en generieke uitgevers

‘Er is erg veel belangstelling van mediabureaus en uitgevers en er zit behoorlijk wat in de pijplijn. De reacties zijn zeer positief. Zodra er contracten aflopen kunnen we aan de slag,’ zegt Peter van Vliet, een van de oprichters. ‘Na anderhalve maand was onze server aan capaciteitsuitbreiding toe. Inmiddels is onze servercapaciteit uitgebreid en wordt overwogen het concept door te trekken naar printmedia. Ook internationale expansie wordt niet uitgesloten.’

Het netwerk wil niet alleen actief zijn in de duurzame hoek. Van Vliet: ‘Er zijn momenteel onderhandelingen gaande met grote sites. Daarmee zal het bereik voor adverteerders toenemen. Er wordt met reguliere uitgevers gekeken hoe we de collegiale kortingen ten goede kunnen laten komen aan duurzame adverteerders en het Planet Ads Fonds.’ Momenteel zijn de advertenties te vinden op de eigen sites van INSnet (o.a. Duurzaamnieuws.nl en Mvonieuws.nl) en op andere duurzame sites zoals Groenegids.nl, Yourenergy.nl, Duurzamedatabase.nl en Duurzamevacaturebank.nl.

Het advertentieplatform is bedoeld voor adverteerders die zich positief onderscheiden op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘We plaatsen geen advertenties voor Landrovers met CO2 compensatie,’ legt Van Vliet uit. Geen ruimte voor greenwashing dus. Om in aanmerking te komen voor deelname zal men de meest duurzame varianten van bestaande producten, of producten speciaal ontwikkeld op basis van duurzame kenmerken, moeten aanbieden zo vermeld de site.

5 procent voor de planeet

Wat Planet Ads onderscheidt is dat 5 procent van de advertentiebestedingen gaan naar projecten die een concrete bijdrage leveren aan een schone, veilige en welvarende wereld. ‘Met adverteren wordt consumptie gestimuleerd,’ aldus Van Vliet. ‘Om negatieve impact van deze consumptie te voorkomen wordt geïnvesteerd in projecten die een positieve bijdrage leveren. We compenseren niet, maar investeren pro-actief. Momenteel zijn we bezig met fondsvorming en er worden criteria opgesteld voor de investeringen.’ Dit gebeurt in nauwe samenwerking met professionals uit het C8 netwerk. De projecten moeten aan specifieke voorwaarden voldoen. Zo moeten ze aantoonbaar bijdragen aan vermindering van het gebruik van fossiele energie, aan nieuwe energievormen en/of het voorkomen van broeikasgassen.

Er is een grote groep maatschappelijk betrokken en milieubewuste consumenten aan het ontstaan, de zogenoemde ‘cultural creatives’. Adverteerders en uitgevers spelen daar handig op in: Trouw heeft inmiddels een groene bijlage, Ilse Media kwam met Groener.nl en ook Preface biedt een duurzaam advertentienetwerk aan.

Frank Rozendaal houdt zich dagelijks bezig met marketing, communicatie en media. Bij voorkeur in de interactieve en/of duurzame hoek. Hij blogt, adviseert en voert uit. Voor bedrijven, NGO's en de publieke sector. Meer over Frank op frankrozendaal.nl

Categorie
Tags

19 Reacties

    Jacobien

    Ik wil niet overkomen als een maandagmorgenchagrijn, maar ik vind het wat vaag overkomen.

    Op de site is niets te vinden over de stichting (wie zijn de bestuursleden, hoe lang bestaan ze, wat doen ze nog meer etc.?) Ze staan bij de KvK ingeschreven, maar dat zegt niets.

    Verder schrijven ze dat de projecten aan specifieke eisen moeten voldoen, maar geven ze amper een indicatie. Zelfs als je die nog aan het ontwikkelen bent, zou je daar m.i. meer over moeten kunnen vertellen. Er staat ook geen AV op de site. En de Stichting heeft zo te zien ook geen eigen site.

    Tot slot mis ik een financieel plaatje. Bij veel goede doelen organisaties blijft er heel erg veel aan de strijkstok hangen. Wie zegt me dat dit hier niet gebeurt.


    7 juli 2008 om 05:18
    Folkert van der Molen

    Dank voor feit dat je Preface ook noemt. Deze waren nog eerder met hun duurzaamheidschannel en hebben inmiddels nagenoeg alle grote duurzaamheidswebsites achter zich. Diverse succesvolle campagnes inmiddels (Eneco, Essent, Triodos, Delta Lloyd, Unilever e.d.). Ik kan het iedere adverteerder en website beheerder aanraden! Dit soort channels hebben ze ook op andere terreinen zoals juridisch, wetenschap e.d.


    7 juli 2008 om 05:24
    Jacobien

    @Folkert,

    De site van Peface is ook zo vaag. Als je geinteresseerd bent, kun je alleen contact opnemen. Ook hier geen uitleg. En als je op iets hebt geklikt, verschijnt er een venster die je eerst weg moet klikken voordat je verder kunt. Niet erg vriendelijk.

    Ik ben erg voor groene initiatieven en heb net een nieuwe website met een doelgroep die m.i. geinteresseerd zijn in groen, maar ik zal me niet snel aansluiten bij een netwerk dat zo vaag is.


    7 juli 2008 om 05:35
    Frank Rozendaal

    @Jacobien: meer info over de club achter dit initiatief (INSnet) vind je op http://www.duurzaamnieuws.nl.

    @Folkert: Jij weet me ook overal te vinden 😉 Ik ken de geschiedenis van beide netwerken. Natuurlijk zijn er meerdere mogelijkheden voor ‘duurzame’ adverteerders. Wat Planet Ads onderscheidt is die 5%. Dat zie ik anderen nog niet zo snel doen…..


    7 juli 2008 om 05:48
    Peter

    @Jacobien

    Zowel op http://www.duurzaamnieuws.nl als op http://www.mvonieuws.nl staat een link naar de info over de stichting: klik op resp. ‘over ons’ of ‘colofon’; je vragen lichten we graag persoonlijk toe. Overigens is stichting iNSnet geen goede doelen organisatie en pretendeert dat ook niet te zijn.


    7 juli 2008 om 05:52
    Jacobien

    Peter,

    Er zijn zo te zien 2 verschillende stichtingen. Stichting iNSnet en Stichting Duurzaam Nieuws. Bij de KvK hebben ze tenminste een eigen nummer.

    Over iNSnet is dus info te vinden, maar wat Duuzaam Nieuws doet en wie er in het bestuur zitten, kan ik nergens vinden. (Ik begrijp dat St. Duurzaam nieuws de exploitatie doet van de sites.)Dat lijkt mij een legitieme vraag.

    Als ik me bij Planet Ads aansluit, met wie heb ik dan eigenlijk te maken?

    (planet ads staat, zo te zien, niet ingeschreven bij KvK en de website staat op naam van Duurzaam Nieuws)

    Verder geef je geen antwoord op mijn andere opmerkingen: AV, financiele plaatje etc.

    En je zegt dat jullie geen goede doelen organisatie zijn, prima.

    Maar als jullie claimen dat jullie 5% van de advertentiekosten willen besteden aan ‘goede doelen’, is het toch logisch dat men dan wil weten wat er precies met die 5% gebeurt. Zo kan ik ook gebruikte cartridges en papier kopen en roepen dat het geld besteed wordt aan een schonere wereld.

    En het lijkt me logisch dat als jullie het op de site hebben over een ‘planet ads fonds’, dat ik wil weten hoe dit fonds ‘georganiseerd’ is.

    Kortom: ik vind het nog steeds te vaag allemaal.


    7 juli 2008 om 06:29
    Jacobien

    Folkert,

    Dank je voor de link! Dat is inderdaad duidelijke taal.


    7 juli 2008 om 07:09
    Frank Rozendaal

    @sjaak: ik ben enkel de auteur van dit stuk en heb het geschreven omdat ik duurzaamheid een warm hart toedraag. ’t Is een mooi initiatief en ik acht het kansrijk. Ik probeer zo nu en dan iets te posten m.b.t. internet en duuraamheid. Ik zie jullie kritsche reacties wel tegemoet…


    7 juli 2008 om 09:49
    Jacobien

    Frank,

    Het is prima dat je er een stuk over schrijft. Wat ik jammer vind, is dat de kritische reacties van de lezer moeten komen en dat deze je niet aan het twijfelen brengen.

    Ik kan een site volproppen met links naar goede doelen en roepen dat ik geweldig en verheven bezig ben, terwijl ik ondertussen gewoon affiliatelinks van testnet gebruik. (testnet heeft ladingen goede doelen in haar bestand)

    Ik kan een stichting oprichten en zeggen dat het voor zwerfmieren of op de grond gevallen zwaluwen is en ondertussen het geld in mijn zak steken.

    Verder zag ik dat ene Peter J.W.G. van Vliet in 2005 in de schuldsanering terecht is gekomen. Ik weet niet of het dezelfde is, maar diegene had ook allerlei webportals.


    7 juli 2008 om 11:06
    Frank Rozendaal

    De kritische reacties zijn prima, maar wat mij bevreemd is de richting die deze discussie op gaat. Waarom zo op de man spelen? Natuurlijk zijn er verbeterpunten aan te wijzen, maar het is lovenswaardig als een organisatie zijn nek voor een duurzamer wereld durft uit te steken. Iets neersabelen is makkelijker dan iets opbouwen. Laten we aub bij het onderwerp blijven.


    7 juli 2008 om 11:48
    Jacobien

    Frank,

    Ik weet dondersgoed hoe moeilijk het is om iets op te bouwen.

    Maar ik vind je nu wel erg naief overkomen. We hebben nog steeds geen antwoorden op vragen die volkomen legitiem zijn en door meerdere mensen zullen worden gesteld.

    Als die vragen waren beantwoord, had ik me ook anders opgesteld.

    En als men meteen (op de sites) duidelijkheid had geschapen, had ik me eveneens anders opgesteld.

    Het komt zo langzamerhand om me over alsof je er zelf bij betrokken bent.


    7 juli 2008 om 11:59
    Beilenveld

    Frank,

    Deze reacties zijn mild en wie reageerde is jou goed gezind. Wees daar maar liever blij mee. Iets meer onderzoek van jouw kant vooraf had je geleerd dat je niet blind in het idee moet stappen dat een Stichting een goed doel vertegenwoordigt en dus per definitie ook goed is. Hulde aan Jacobien, die terecht cynisch is.

    Ook al werk jij misschien voor goede ondernemingen die wel tot op het bot OK zijn, niet heel de wereld zit zo in elkaar. Wanneer je je goed had voorbereid had je geweten dat in een krant van een paar maanden terug een stukje heeft gestaan over de valse claims die INSnet van Peter van Vliet deed. Hij stelde dat hij de eerste combinatie van duurzame websites in Nederland lanceerde. Dat was hardop gelogen. Uit het artikel bleek dat hij als klant net was weggegaan bij de al langer bestaande combinatie van duurzame websites die door Preface was gebundeld, en alles had nagemaakt, op de advertentieprijzen na. Die had hij fiks verhoogd. Dus was het niet zo moeilijk voor Van Vliet om 5 procent aan een ander schimmig goed doel te schenken.

    De adverteerdersmarkt heeft dit blijkbaar wel ingezien, want op de website van INSnet zijn geen externe adverteerders te zien geweest. Ondertussen is van Vliet zijn aquisiteur voor PlanetAds alweer kwijt, die hij bij Preface had losgeweekt en zijn de prijzen van PlanetAds verlaagd naar het niveau van de echte pioniers.

    Wanneer je over Preface zo’n hiephiephoera stukje over had geschreven, had je andere reacties kunnen verwachten, want dan was je een reeks websites tegen gekomen die maandenlang aardig gevuld stonden met een rijke variatie aan ondernemingen uit Nederland: verzekeraars, banken (nee, niet jouw ASN Bank, energiebedrijven. Ken je bijvoorbeeld allesduurzaam.nl? Die tent heeft een bezoekersaantal waar je van achterover slaat.

    Beetje dom dus, dat jij je een half jaar na lancering alsnog door die 5 procent hebt laten lijmen, terwijl er verder niemand in is gestonken. Mijn advies? Koop maar geen aandelen in de internationale expansie van de Stichting Van Vliet en hou meer van je lezers dan van kwakzalvers.


    7 juli 2008 om 12:31
    media

    Mag ik iedereen hierboven er op wijzen dat anonieme reacties verwijderd kunnen worden als ze niet inhoudelijk bijdragen? Kritiek is prima, maar dan wel graag met open vizier!


    7 juli 2008 om 16:13
    mgvandenbroek

    Ik heb zojuist een reactie van een zekere ‘Journalist’ (te bereiken via het mailadres: mail@mail.nl) op close gezet. De reden noemt Marco hierboven. De reactie was inhoudelijk ook nog eens van zeer bedenkelijk niveau.


    7 juli 2008 om 16:18
    Jacobien

    Matthijs,

    ????????????

    Ik vond het schokkend om te zien dat Peter geld probeert te verdienen door andere goedlopende sites in te framen en er ads naast te plaatsen. Hoezo is het melden daarvan een reactie van bedenkelijk niveau? Dat wat Peter doet is van bedenkelijk niveau en ordinaire schending van auteursrechten.

    En het geeft aan hoe hij opereert.

    Enfin, Ik snap soms echt niets van MF


    7 juli 2008 om 16:27
    media

    @Jacobien: zoals ik ook al aangaf is kritiek (zeker als die terecht is) prima. Jij doet dat met open vizier, helemaal prima. Tegen anonieme reacties die ook nog eens ongeldige emailadressen gebruiken kan niemand zich verdedigen, die verwijderen we in voorkomende gevallen.


    7 juli 2008 om 16:30
    Journalist

    Marketingfeiten of marketingcensuur?

    Controleerbare feiten van oneerlijke marketingpraktijken aangeven, leek me wel gewenst op dit medium! Staat MF onder druk ofzo?

    Bedankt nog voor die ip-ban… Journalist


    7 juli 2008 om 20:58
    media

    @Journalist: lees even de reden die we hierboven al hebben gegeven.


    8 juli 2008 om 02:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!