De zoekmachine optimalisatie succes piramide

4 juli 2008, 04:03

{title}

Karel Geenen heeft in samenspraak met de oorspronkelijke eigenaar Matt McGee een artikel van Matt vertaald over zoekmachine optimalisatie. Voor iedereen die bezig is met zoekmachine optimalisatie is dit artikel, en deze piramide, volgens Geenen en McGee een zeer handig naslagwerk. De theorie en piramide zijn gebaseerd op de “piramide van succes” van John Wooden (flash alert!).

Ga voor een grotere afbeelding en uitleg over de SEO Succes Piramide naar de website van Karel Geenen. Reden: ‘Wij vinden het prima als je naar dit artikel linkt. Gebruik aub niet de piramide afbeelding op je eigen blog/website en bied aub niet de print versie ter download aan op je eigen blog/website. Alvast bedankt, Matt & Karel.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

16 Reacties

    media

    Prachtig die pyramide en iha heb ik ook waardering voor het werk dat Karel doet op gebied van zoekmachine marketing, maar ik word een beetje moe van het overdreven pr-gehalte van de nieuwsbrieven en nu ook weer met dit plaatje. Had er nog groter bij kunnen staan dat het afkomstig is van www-hupseflups?

    Sorry hoor, moest even afreageren 😉

    Karel, probeer het eens alleen op inhoud, weet zeker dat het je op termijn meer oplevert!


    4 juli 2008 om 04:57
    evroekel

    Eh.. Karel, als dit plaatje niet bedoeld is om over te nemen maar voor je eigen site waarom zet je er dan in koeieletters de url er op? Inderdaad jammer dat de web1.0 PR-insteek nu de boodschap overschaduwd.

    @Matthijs: op welke site had je nu deze pyramide gevonden??? 😉


    4 juli 2008 om 05:05
    mgvandenbroek

    Het is maar net waar je je aan ergert. Let’s talk ontopic.

    @Erik: via de nieuwsbrief van MarketingCharts.


    4 juli 2008 om 05:30
    Karel Geenen

    @marco

    Bedankt voor de tip! Had het wel erg op prijs gesteld als je me dit had verteld toen ik je gisteren mailde in plaats van dit nu publiekelijk te doen maar er zal wel een reden achter zitten (zo leert iedereen er van misschien?)

    @Erik

    De gedachte hierachter is dat het uitgeprint wordt

    @Iedereen

    Als je het uitprint kun je er altijd de onderkant afknippen 😉


    4 juli 2008 om 05:31
    jerbe

    Duidelijke reden waarom hij niet wil dat de pyramide wordt overgenomen en liever links naar zijn site heeft: SEO. 😉 (derde blokje in de pyramide aan de rechterkant).


    4 juli 2008 om 05:33
    media

    @karel: heb je gelijk in! Heb me er gisteren inhoudelijk niet mee bemoeid en had me eerlijk gezegd niet gerealiseerd dat dit het resultaat zou zijn. Jammer want de focus komt daarmee niet te liggen op de inhoud waar het om gaat. Begrijp eerlijk gezegd ook Matt niet, waarom zou je niet willen dat mensen jouw model kopieren en verspreiden? Levert je uiteindelijk toch veel meer op of is het inderdaad wat Jeroen schrijft, onderdeel van de SEO-strategie?


    4 juli 2008 om 05:43
    Karel Geenen

    @Marco

    No hard feelings. Wel denk ik dat mede door jouw eigen eerste reactie de focus is verschoven ;-).

    Persoonlijk vind ik het ook niet een geweldige keuze van Matt. Was inderdaad slimmer geweest om het te laten verspreiden. De meeste blogs laten toch wel weten waar ze het vandaan hebben en dan heb je die link alsnog te pakken.

    Zal het hem eens vragen!


    4 juli 2008 om 05:47
    media

    @Karel: mee eens, misschien moet ik maar niet meer ’s morgens voor 10 uur reageren; ben dan niet de vrolijkste, vraag matthijs maar 😉

    Maar misschien kunnen we terug naar de inhoud, de piramide geeft namelijk wel een mooie checklist van aandachtspunten. Wat ik me nog wel afvroeg, hoe ga je hier in de praktijk mee om. Zit er een bepaalde prioriteit in de aandachtspunten of ga je ze in bepaalde volgorde behandelen (top-down, bottum-up)?


    4 juli 2008 om 05:53
    Karel Geenen

    Bottum-up. Wel zou ik (planning) alle punten voor het project begint doornemen. Zo krijg je een beter overzicht van wat er moet gebeuren en kun je misschien dingen combineren. Maar over het algemeen is de piramide in principe van onder naar boven te volgen.


    4 juli 2008 om 06:00
    Jacobien

    Hum, ik ben er niet kapot van.

    Content is king. Volgens mij zou dat dus al onderaan moeten staan. Verder, als je het hebt over SEO, dan zouden zaken als goede titels, metatags, aanmeldingen bij directories etc. er m.i. op moeten staan.

    Ik vind de pyramide nu een soort mengelmoes. Een beetje SEO, een beetje marketing.

    De pyramide van John Wooden gaat over succes in het algemeen. Dat is een heel abstract begrip.

    Als je die pyramide als zou willen vertalen, zou ik eerder een pyramide maken van een succesvolle site.

    (al komen die ook weer in soorten en maten)


    4 juli 2008 om 06:30
    Jos Deuling

    @jacobien Deze pyramide geeft wel de dagelijksepraktijk weer voor de ‘small business owner’. Ik herken veel elementen die ik zelf ben tegengekomen in de praktijk (vanaf 2004). En dan is het altijd leuk als je ze zie terugkomen in een dergelijk overzicht… Voor mij het bewijs dat het een goed en volledig schema is.. SEO is juist een ‘mengelmoes’ waarbij ook nog eens de technische aspecten als goede titels, metatags etc. het meest eenvoudig te realiseren zijn…. Probeer als small business owner maar eens een linkbuilding strategie uit te werken… dat is beslist niet eenvoudig.. De tijd die je hiervoor hebt is noodzakelijkerwijs ook beperkt omdat je je niet de hele dag met SEO kunt bezighouden..(dat zou ook veel te saai zijn…SEO is niet zo ‘sexy’).


    4 juli 2008 om 06:47
    Jacobien

    @Jos,

    Er zijn op het net talloze (globale en onvolledige ) rijtjes met overzichten waaraan een goede site zou moeten voldoen.

    Ik denk dat small business owners zich in veel van dat soort rijtjes zouden herkennen of op zijn minst handig zouden vinden.

    Aan een SEO pyramide die op marketingfacts wordt geplaatst, stel ik echter hogere eisen. Dit is niet dezaak.nl of mkbhuppeldepee.nl

    En ik blijf het een mengelmoes vinden 😉


    4 juli 2008 om 07:01
    Juf Ingrid

    “zoekmachine optimalisatie succes piramide”: dat zijn 3 spelfouten in 1 woord.


    4 juli 2008 om 07:19
    matthias blom

    Is het nou een SEO piramide, SEM piramide of een internetcommunicatie piramide? Waarschijnlijk is in de eerder genoemde linkstrategie van Karel het woord SEO belangrijk, vandaar de titel, maar deze dekt niet echt de lading.

    De eerste 2 rijen (van boven) hebben, volgens mij, weinig tot niks met SEM of SEO te maken maar met het overkoepelende internetcommunicatie.

    Rij 3 is op en top SEO dus past goed bij de titel, rij 4 komt ook in de buurt al heeft usability en design niks met SEO te maken. Rij 5 is een goed uitgangspunt maar weer niet typisch SEO maar veel ruimer. En dan nog even de beide pijlen aan de zijkanten, kan iemand mij daar een uitleg over geven? Uiteraard in relatie tot SEO 😉

    Maar ik besef me dat kritiek geven zo eenvoudig is, vandaar dat ik wil benadrukken dat als je deze blokjes onder elkaar zet en er een opsommig van maakt het prima aandachtspunten zijn voor iedereen die serieus bezig is/wil gaan zijn met internet.


    4 juli 2008 om 08:24
    MvR

    Nuttig, dank u.

    Stop deze in mijn scriptie 🙂


    7 juli 2008 om 10:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!