• Usability & design
    wordt gesponsord door

Flash wordt indexeerbaar voor zoekmachines

Flash wordt indexeerbaar voor zoekmachines

{title}Goed nieuws voor alle web developers die websites ontwikkelen in Flash, maar hun pareltjes bijna nooit in de zoekresultaten van zoekmachines zagen terugkomen. Adobe, de eigenaar van Flash,  heeft een nieuwe technologie ontwikkeld die de search bots in staat moet stellen om Flash bestanden (.SWF) beter te kunnen lezen en te kunnen indexeren.  Daarmee lijkt een lang gekoesterde wens in vervulling te gaan.

Het werkt als volgt. Om Flash te kunnen lezen is een speciale Flash player nodig die de gebruiker is staat stelt om het bestand te bekijken en er mee te interacteren.  Adobe heeft nu ook een speciale player ontwikkeld voor zoekmachines. De nieuwe player simuleert in feite een menselijke gebruiker die door een Flash website navigeert. De ervaring van deze gebruiker wordt vervolgens vertaald naar een taal die door zoekmachines begrepen wordt. Op deze manier kunnen links en tekst teruggekoppeld worden naar de zoekmachine die deze weer meeneemt in het indexatieproces. Dat klinkt simpel, maar…

Betekent dit dat alle Flash nu automatisch goed wordt geïndexeerd?

Nee, dat betekent het zeker niet! Zoals bekend, vormt tekst een belangrijke rol in het indexatieproces van zoekmachines. Het lijkt er nu op dat ze de tekst in Flash nu beter kunnen gaan lezen, maar dan moet er natuurlijk wel tekst zijn. Flash blinkt traditioneel nog altijd uit in grafische schoonheid, waarbij tekst vaak van ondergeschikt belang is. Hier ligt een potentieel probleem, want ook in de nieuwe situatie wordt alleen tekst begrepen. Wanneer je website dit dus niet heeft, schiet je er niks mee op. Deze situatie gaat bijvoorbeeld op voor fotoalbums in Flash en voor Flash video (.FLV). Deze zullen dus niet geïndexeerd worden.

Ook ben ik nog erg benieuwd hoe links worden gelezen. Binnen normale HTML websites verwijzen links naar aparte nieuwe pagina’s en kunnen ze bijvoorbeeld pagerank doorgeven. Binnen Flash is dat niet het geval. Links kunnen wel verwijzen naar een externe bron, maar binnen de website zelf verwijzen ze gewoon naar een ander frame binnen het Flash filmpje. Er wordt dus geen nieuw bestand aangeroepen. Durft iemand hier al een uitspraak over te doen?

Ook het laden van Flash via javascript blijft een probleem, omdat dit niet uitgevoerd zal worden door de search bot. Er zitten dus nog steeds veel haken en ogen aan het gebruik van Flash in combinatie met SEO. Dit is een eerste stap in de goede richting, maar feit blijft dat het nog steeds verstandig is om niet je hele website in Flash te bouwen, wanneer je wilt dat je site goed gevonden kan worden in zoekmachines. Ook Google adviseert dat nog steeds.

Wanneer kunnen we resultaten verwachten?

De nieuwe technologie wordt op dit moment door Google geïmplementeerd. Ook Yahoo heeft aangekondigd dit te gaan doen, maar heeft aangegeven hier iets meer tijd voor nodig te hebben. Grote afwezige is nog Microsofts Live Search dat volledig buiten de boot lijkt te vallen. Of dit te maken heeft met het feit dat Microsoft met Silverlight een concurrent voor Flash heeft ontwikkeld, wie zal het zeggen…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Positief nieuws! Ik ben benieuwd hoe groot de impact van deze ontwikkeling in de praktijk zal hebben.
    Zoals in de post al vermeld staat is Flash over het algemeen niet volgestopt met tekst. Toch zullen verschillende sites hoger gaan scoren.

    geplaatst op
  • Een stap in de goede richting inderdaad, maar de titel van deze post klinkt veelbelovender dan het is.

    Terecht dat je nog steeds de problemen noemt van afbeeldingen en video's in Flash, want dat komt heel veel voor. Ook het aanroepen van Flash gebeurt veel via Javascript (o.a. voor detectie ondersteuning Flash). En daar kan Google nog steeds niets mee.

    Wat links en het doorgeven linkwaarde binnen Flash betreft, denk ik dat links alleen waarde hebben voor indexatie van content binnen Flash. De interne 'pagina's' binnen Flash zijn niet (server side) via een unieke url te benaderen en dat is waar Google linkwaarde op baseert.

    Flash & zoekmachine optimalisatie (SEO) gaan tot op zekere hoogte goed samen. Maar daarbij ontbreekt de context en de structuur van de content, wat juist belangrijk is voor zoekmachines.

    Mijn vuistregel voor SEO voor Flash websites is: vermijd het (onnodig) gebruik van Flash. Met ‘onnodig’ bedoel ik dat je Flash in termen van SEO niet moet toepassen voor belangrijk(st)e content, navigatie en links. Gebruik Flash dus aanvullend en niet vervangend voor een goede HTML website.

    Ik heb onlangs nog een uitgebreide handleiding over SEO voor Flash geschreven:
    http://www.edwords.nl/handleidingen/zoekmachine-optimalisatie-seo-voor-flash/

    geplaatst op
  • Dat het er eindelijk nog van mag komen. Ik had het om eerlijk te zijn niet meer verwacht. Ben benieuwd hoe het nu allemaal gaat uitpakken. Ik zal er nu nog niet voor kiezen om flash te gebruiken voor een website, maar als deze trend zich voortzet en flash steeds beter gelezen gaat worden dan denk ik dat flash veel vaker gebruikt zal gaan worden. Echter, denk ik dat je altijd problemen zal blijven houden wanneer je je richt op SEO. Zoals in het artikel al vermeld is niet mogelijk om een pagerank door te geven bij links. Ik ben heel benieuwd naar deze ontwikkeling.

    geplaatst op
  • Een mooie ontwikkeling lijkt mij.
    Voor flash sites waar weinig tekst in voorkomt, misschien kunnen zij gebruik maken van verborgen teksten om aan te geven wat de content is?

    Ook vraag ik me af of hij elk type tekst pakt, aangezien Flash 3 type teksten kent(statisch, dynamisch en input).

    geplaatst op
  • Ik vind het een zeer positieve ontwikkeling.
    Helaas zullen we er op korte termijn niet heel veel van gaan merken denk ik. Veruit de meeste flashsites worden op dit moment met javascript geplaats. Niet alleen vanwege de detectie zoals iemand al noemde, maar ook vanwege het "click to activate' verhaal in IE vanwege het eolas patent.
    Al de oudere sites die met javascript geplaatst worden zullen dus waarschijnlijk nooit geindexeerd worden.

    geplaatst op
  • Het zijn rumoerige tijden voor flashers, net nu is het "click to activate" fenomeen ook aan het verdwijnen
    http://www.edwinsdesignlab.be/blog/2008/07/01/internet-explorer-geen-click-to-activate-meer/

    geplaatst op
  • @Eric
    Met het verbergen van content voor zoekmachines moet je voorzichtig zijn, want dit kunnen zoekmachines als spam zien met alle negatieve gevolgen voor je rankings van dien.

    Zoals ik hierboven aangaf, heb ik onlangs een Flash SEO handleiding geschreven. Daarin beschrijf ik 2 veelgebruikte technieken: ‘Scalable Inman Flash Replacement (sIFR)’ en ‘SWFObject’. Bij de deze technieken zien de bezoekers de Flash-versie en de zoekmachines de HTML-versie. Zorg er echter altijd voor dat de HTML-versie identiek is aan de Flash-versie.

    geplaatst op
  • Interessant artikel! Zoals gezegd een goede stap, maar nog geen eind aan de flash kwestie. Eerder deze week verscheen al een artikel hierover op het weblog van Flyers: http://weblog.flyers.nl/2008/07/01/flash-wordt-beter-indexeerbaar/

    geplaatst op
  • Helaas dat Google dit gaat doen. In mijn optiek zijn falen flash sites op het gebied van usability enorm. Het kan er zeer fraai uitzien maar na twee keer klikken is de lol van al het bewegende fraais er wel af.
    Ik vrees met grote vreze dat deze technologie misbruikt gaat worden door spammers.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.