Column: The meaning of making media

2 juli 2008, 09:48

{title}In het landschap van interactieve media lijken nieuwe terminologieën, afkortingen en technologische ontwikkelingen soms meer aan de orde van de dag te zijn dan na te denken over en bezig te zijn met de behoefte van een gebruiker. In de wereld van internet en media zijn er ook veel leveranciers die hier graag in meegaan en soms ook daarmee middelen verheffen tot doelen. Maar wat is nu uiteindelijk het doel van al die nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen?

Een gezonde kritische en onderzoekende houding is een basisvoorwaarde om te kunnen overleven in het interactieve domein waarbij de behoeften van de gebruiker centraal staan in mijn optiek. Web 2.0 is op dit moment in het medialandschap dagelijks aan de orde. Merken proberen intensief om samen met gebruikers waarde te creëren. De mogelijke uitkomst is bijvoorbeeld een betere dialoog tussen merk en gebruiker maar in hoeverre denkt het merk nog vanuit een traditie van push-marketing en is eigenlijk direct bezig met web 2.0 in te zetten als kunstje om traditionele doelen na te jagen.

Web 2.0 vind ik een goede ontwikkeling omdat er daadwerkelijk een machtsverschuiving in het voordeel van de eindgebruiker zichtbaar is. Het internet en alles wat hierbij hoort krijgt door de Web 2.0-ontwikkeling een enorme boost maar de keerzijde is de aantrekkingskracht op mensen met dollartekens in de ogen die met een ‘hit and run’- strategie snel rijk willen worden.

Dat er tot op heden helaas maar weinig web 2.0-bedrijven zijn die in staat zijn om winstgevend te kunnen opereren blijkt uit het artikel “Web 2.0 fails to produce cash” van de Financial Times.

Ik stel mijzelf hierbij de vraag of dit een reële verwachting is of dat deze verwachting is ingegeven door de historische resultaten van de eerste internetgolf die medio 1999 – 2000 voor veel successen en nog meer mislukkingen zorgde.

In die periode was ik zelf actief bij Sonera en was onze unit als eerste actief met de introductie van ADSL voor het MKB en waren we ook één van de eersten die ons terugtrokken. De tijd om te zaaien maakten we goed mee maar het oogsten hadden we geen tijd meer voor helaas.

Elke nieuwe ontwikkeling kent een incubatietijd en als iets vanuit technologie ingegeven is en daarmee de markt in wordt gedrukt zal deze nog langer zijn totdat de grote massa de oplossing als een echte behoefte-invulling ziet, herkent en erkent. De echte Web 2.0 investeringen zullen zich denk ik pas gaan terugverdienen binnen 3 tot 5 jaar van nu. Het nut van Web 2.0 staat hier voor mij niet ter discussie maar wees kritisch naar uw leverancier en probeer niet in zee te gaan met de mensen die met een ‘hit and run’-strategie actief zijn.

De Britse Marketing Society heeft onlangs een dossier gepubliceerd van de 50 meest bepalende merken in de afgelopen 50 jaar. Het dossier start met Barbie in 1959 en erkent het eerste ‘internetmerk’ in 1985; Microsoft. In 1995 werd daar Ebay aan toegevoegd en in 1998 Google. Internetmerken die al meer dan 10 jaar erkenning hebben en ondertussen diepgeworteld zijn in de samenleving.

De start van zowel Ebay, Google als Microsoft was een eenvoudig doch doeltreffend concept waarbij er een duidelijke gebruikersbehoefte en de invulling hiervan binnen het concept voorop stond.

Dit sluit in mijn optiek ook aan bij de invulling van de titel van dit stuk; The meaning of making media.

Bij het maken van iets in het landschap van internet en interactieve media zijn de doelstellingen van een opdrachtgever een belangrijk vertrekpunt waarbij je naar een oplossing toewerkt die aansluit bij de behoeften van de klanten van de opdrachtgever. Er zijn uiteraard verschillende wegen mogelijk om dit doel te bereiken, maar ik pleit ervoor om eens wat vaker deze twee eindjes aan elkaar vast te knopen.

Mocht u zelf opdrachtgever zijn, kijk kritisch naar de vraag die u stelt, is die vraag echt helder en kent u uw klanten echt zo goed als u denkt? Stel u open en gebruik bijvoorbeeld een web 2.0-tool om u te laten verrassen met nieuwe inzichten over uw klanten. De tijd staat al heel lang niet meer stil en gaat met alle ontwikkelingen sneller en sneller.

Maak dus bewust tijd om wat meer om u heen te kijken, observeer uw doelgroep, kijk naar hoe zij zich gedragen in het internetlandschap, wat consumeren zij, hoe doen ze dit en waarom. Uiteindelijk draait het allemaal om behoefte-invulling en de waarde die u kunt toevoegen bij uw doelgroep. Als u in staat bent om ambassadeurs te maken van uw meest gepassioneerde klanten en u kunt dit goed koppelen aan uw eigen doelstellingen bent u op weg een duurzame relatie op te bouwen. Zie uw klanten als merk in plaats van andersom! De basisspelregels van het zakendoen zijn nagenoeg niet veranderd maar de interactieve mogelijkheden bieden u meer tools waar u over kunt beschikken. Ook u kunt hier uw voordeel mee doen!

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

2 Reacties

    max

    erg goed stuk!


    2 juli 2008 om 20:02
    Dennis Koks

    Ja goed geschreven Ayman 🙂


    4 juli 2008 om 16:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!