Affiliate nichemarkten worden volwassen

24 juni 2008, 08:30

In het buitenland is het al langer een trend, maar ook in Nederland staan naast de bekende netwerken nu ook gespecialiseerde affiliate niche netwerken op. Deze netwerken richten zich op een afgebakend segment van de totale affiliatemarkt. Zo startte eerder dit jaar in Nederland het netwerk Affiliate4You dat zich richt op Baby & Kids branche. Deze week werd er een nieuw affiliatenetwerk opgericht: door een grote speler in de markt en op een belangrijke niche.

Daisycon, samen met Tradedoubler, de grootste affiliate partij van Nederland richtte deze week Paxz op en gaat zich richten op de Nederlandse reisbranche. Paxz leunt op de systemen en affiliates van Daisycon. ‘Hét travel affiliate netwerk’, noemt Paxz zichzelf. Met meer dan honderd merchants uiteraard niet ten onrechte.

Naar ik verwacht zal Paxz door deze keuze voor specialisatie in de reisbranche de juiste snaar weten te raken, en zullen er binnen afzienbare tijd ook in andere segmenten gespecialiseerde niche netwerken het licht zien.

Klik hier voor het persbericht van Paxz.

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Stijn Kruijssen

    Met alle respect, maar uit het persbericht blijkt mij (nog) niet wat Paxz anders is dan “een nieuwe naam voor wat er binnen Daisycon al gebeurde in de reisbranche”. Wat gaat er anders worden dan voorheen (buiten de naam) Barry? In ieder geval veel succes.


    24 juni 2008 om 11:33
    Kees

    Persoonlijk zie ik best toegevoegde waarde in niche netwerken. Maar om je eigen netwerk op te splitsen in niches snap ik niet. Wat is hier de achterliggende gedachte achter?

    Buiten het feit dat ik denk dat travel nou niet echt een niche markt is binnen de affiliate markt zie ik hier niet een meerwaarde in.

    Barry, ik hoor het wel van je.


    24 juni 2008 om 11:58
    Barry

    Vooral in de benadering van potentiële merchants is het denk ik een pre om vanuit een niche te opereren. Het team van Paxz is een ander (uitgebreider) team dan het voormailige channel Travel van Daisycon. Binnen Paxz zijn ook ervaren krachten uit de reisbranche actief. Zij spreken dus niet alleen de “affiliate taal”, maar ook de “reisbranche taal”.


    24 juni 2008 om 12:35
    Kees

    Duidelijk verhaal. Maar is een niche netwerk binnen het huidige netwerk niet een beetje verwarrend.

    Moet je ook twee inlog’s hebben?

    Ook bij andere netwerken zitten mensen uit de reisbranche. Ik geloof zelf meer een proactievere benadering dan een niche netwerk op travel gebied. In ieder geval succes.


    24 juni 2008 om 13:03
    Ernest

    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een mooie sigaar uit eigen doos is.

    De titel dat affiliate niche markten “volwassen worden” vind ik behoorlijk “prematuur” nu er twee niche netwerken zijn gestart, waaronder Paxz van bovengetekende.

    Ik zou het dus meer willen scharen onder een nieuw, interessant initiatief waarvan de resultaten nog afgewacht moeten worden.


    24 juni 2008 om 17:22
    Arnoud

    baby? travel? wacht maar tot google cpa op volle toeren draait 🙂


    24 juni 2008 om 17:33
    ssmeding

    Dit bericht zegt eerder dat gevestigde partijen ??k met aparte naamkaartjes komen om gericht segmenten en niches aan te boren, dan dat de nichenetwerken zelf volwassener worden. Het ??n sluit het ander natuurlijk niet uit, maar ik sluit me graag aan bij de mensen boven mij.


    24 juni 2008 om 17:57
    ssmeding

    @Kees: het systeem dat achter de inlog op paxz.nl zit is gewoon dat van Daisycon/Affiliates/Kliks, dus geen aparte inlog. De grote verandering zit er waarschijnlijk zoals Barry zelf ook zegt in dat men nu een specifiek merk heeft om de salesactiviteiten binnen het segment travel aan te koppelen.


    24 juni 2008 om 17:59
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    Het is vooral een marketing & Sales stap. Nu ‘kan’ Daisycon zich profileren als travel expert richting de travelsector. Ik ben benieuwd naar de uitvoer en welke andere meerwaarde ze bieden met Paxz t.o.v. Daisycon


    25 juni 2008 om 05:59
    Robin Telgenhof

    @adfiliate: Zit inderdaad voornamelijk een marketing gedachte achter. Maar ze hebben zo wel het ideale visitekaartje voor travel gerelateerde affiliates en adverteerders.

    Mijn inziens een stap in de goede richting en hopelijk zullen we dit terug zien in de resultaten!


    25 juni 2008 om 06:46
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    @Robin.

    Ik hoop het ook, daar profiteren we allemaal van!


    25 juni 2008 om 06:56
    koningwoning

    Toch kan ik me eer niet aan onttrrekken dat ‘niche’ klein moet zijn, en dus ‘baby & Kids’ online hier meer op aansluit dan ‘reis’ of ‘auto’ of ‘gadgets’ of iets dergelijks.

    Het moet dus wel écht Niche zijn wil het nieuws zijn.


    25 juni 2008 om 08:24
    Kees

    @ Arnoud.

    Dat gaat zelf Google niet redden. Adsense is interessant omdat het op CPC is.

    @ Robin

    Volgens mij is het inderdaad een marketing actie. Imho zit er geen voordeel voor de adverteerder bij. Als jij een grote travel klant bent krijg je zeker de aandacht wel


    25 juni 2008 om 08:26
    Robin

    @Kees: Je hebt gelijk, echter is het vanuit het affiliatenetwerk gezien, wel de perfect manier om bij de (grote) adverteerders binnen te komen.


    26 juni 2008 om 03:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!