NOS EK-site trekt ruim miljoen kijkers

18 juni 2008, 17:23

NOS EK-site trekt ruim miljoen kijkers

Vanavond eindelijk eens toegekomen om het EK-voetbal via ek2008.nos.nl te bekijken. Zoals Paolo Lopes al eerder aangaf, zijn alle wedstrijden van het EK Voetbal live via internet te bekijken. En net als bij de Amstel Gold Race, heeft de kijker opnieuw zelf de regie. Zo kun je kiezen uit verschillende commentatoren (o.a. radio), eenvoudig schakelen tussen de twee wedstrijden die gelijktijdig plaatsvinden en live statistieken opvragen.

Vanmiddag ontving ik een persbericht van de NOS waaruit blijkt dat de video- en geluidsfragmenten op de EK-site massaal worden bekeken en beluisterd. Tot vanavond waren er ruim 3,3 miljoen videofragmenten opgevraagd. Dit is volgens de NOS opvallend aangezien de fragmenten geen doelpunten en samenvattingen bevatten. Vooral de geluidsfragmenten uit de radioverslagen van Jack van Gelder en Bas Ticheler waren populair, deze zijn ruim 350.000 keer beluisterd. Topdag was 14 juni met meer dan 650.000 opgevraagde video- en geluidsfragmenten.

De EK-site ging op 20 mei online. In totaal waren er tot nu toe ruim 1,1 miljoen unieke bezoekers. Het grootste aantal bezoekers had de site op 10 juni, de dag na Nederland – Italië, namelijk 217.000 bezoekers. Het aantal pageviews ligt op dit moment in totaal op 10,5 miljoen. Topdag was 14 juni, de dag na Nederland – Frankrijk, met 1,2 miljoen pageviews.

De livestreams van de wedstrijden werden tot nu toe ruim 3 miljoen keer opgevraagd, dit is inclusief de wedstrijden die tegelijkertijd werden gespeeld. De topdag was gisteren, dinsdag 18 juni, toen de wedstrijden Nederland – Roemenië en Italië – Frankrijk tegelijkertijd gespeeld werden. In totaal werden de streams gisteren een kleine 400 duizend keer opgevraagd. Op het hoogtepunt keken ongeveer 40 duizend mensen gelijktijdig op internet naar één van de twee wedstrijden. De piek in verbruikte bandbreedte lag op 39 Gbit/sec. De piek in aantal server requests lag op 1.100.000 per minuut.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Paulo Lopes

    Dit zijn erg mooie cijfers…en veel belovend voor straks de Tour de France en de Olympische Spelen (met 12 streams!)

    Ben heel benieuwd naar het verdere verloop in views richting de finale…..vraag is of het nu gaat toenemen of juist afnemen nu je niet meer de 2 wedstrijden tegelijk optie hebt.

    Over de CTR van de pre-rolls kan ik verklappen dat deze tussen de 4 en 6 % zitten.

    Daarnaast zijn in de rust de Ster TV reclame blokken online te zien ook een primeur. TV reclameblokken Online en dus echt meetbaar..het moet niet gekker worden. Naast GRP uitdraai ook een mooie online rapportage voor de adverteerder..is Google hier niet al mee bezig sinds vorige week (effect van TV advertising op Online gedrag)??


    18 juni 2008 om 20:11
    media

    @Paolo: misschien aardig om tzt iets meer te vertellen over de commercials voor, tijdens en na de wedstrijden op de EK-site. Welke adverteerders deden mee, wat is de ervaring tot nog toe, welke commercials werken het best? Is dat mogelijk?


    19 juni 2008 om 03:07
    Gijsbregt

    @marco

    De radio doet het vast goed omdat die wèl wereldwijd te beluisteren is, terwijl de video content een geoblock kent. Dat veroordeelt vele vakantiegangers en expats dus als vanzelf tot radio luisteren (eventueel met beelden via de locale TV, zonder geluid).

    @paulo,

    De reclameblokken integraal zijn natuurlijk volledige addon in bereik van de gewone TV-blokken. De banners/prerolls zijn extra commerciële mogelijkheden. En die mis ik juist vaak. Op de screen cap van Marco hierboven, is geen banner te zien en de prerolls zie ik ook zelden. Hoe komt dit?


    19 juni 2008 om 05:58
    media

    Krijg net nog wat meer cijfers van NOS:

    (…) Van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder heeft 94% tenminste 1 minuut in de thuissituatie naar één van de wedstrijden uit de poulefase van het EK Voetbal gekeken. Deze 94% komt overeen met 14,1 miljoen kijkers. 87% (13 miljoen mensen) zag minimaal 1 minuut in de thuissituatie van één van de voorronde- wedstrijden van Oranje. Dit blijkt uit een analyse van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NPO op basis van de SKO-kijkcijfers tot nu toe.

    In de poulefase van het EK Voetbal zijn in totaal 24 wedstrijden gespeeld. Het gemiddeld aantal kijkers naar al deze wedstrijden (in de thuissituatie) bedraagt ruim 3,3 miljoen per wedstrijd. Bij de drie wedstrijden van Oranje ligt het aantal kijkers op meer dan het dubbele: gemiddeld 7,3 miljoen. De meest bekeken wedstrijd uit de gehele poulefase is Nederland – Frankrijk (op 14/6) met gemiddeld 7,5 miljoen kijkers. De meest bekeken minuut uit de gehele poulefase komt uit een andere Oranjewedstrijd: Nederland – Roemenië op 17 juni. Om 22.37 uur zaten er ruim 8,3 miljoen voetbalfans voor de buis.

    De EK-uitzendingen van de NOS worden hoog gewaardeerd. Met name de drie Oranje-wedstrijden krijgen een gemiddeld rapportcijfer van 8.2. De hoogst gewaardeerde uitzending is de wedstrijd Nederland – Frankrijk met een 8,6. De laagst gewaardeerde uitzending is de wedstrijd Griekenland – Zweden met een 6,5.

    Het NOS EK Journaal, dat iedere avond (behalve op de speeldagen van Oranje) tussen 20.00 en 20.20 uur op Nederland 1 te zien is met hoogtepunten en analyses van het EK Voetbal, trekt gemiddeld 1,4 miljoen kijkers. Meest bekeken uitzending tot nu toe was op 14 juni, toen er bijna 1,9 miljoen kijkers waren. Het EK Journaal wordt gewaardeerd met gemiddeld een 7,4. (…)


    19 juni 2008 om 10:06
    Hennie

    “De piek in aantal server requests lag op 1.100.000 per minuut”

    Hoe kan dat nou. Als er 40.000 mensen tegelijk kijken, en gemiddeld 330.000 per wedstrijd, dan slaat 1.100.000 requests per minuut helemaal nergens op.


    20 juni 2008 om 07:20
    Paulo Lopes

    @Marco

    Op de EK website van de NOS hebben we als Ster alleen een rectangle op de homepage gekregen en een pre-roll (15 sec) mogelijkheid voor de Live-streams. Natuurlijk hadden we graag meer pagina’s gekregen zeker als je naar de onderliggende pagina statistieken kijkt dan zijn dat heelveel views. De adverteerders bij de pre-rolls (Live-streams) zijn o.a. Nationale Nederlanden, Unilever (o.a.cupasoup), Expert. Er is niet echt een conclusie over te trekken mbt welke het best werken die liggen allemaal rond de 4-6 % en verder zie ik geen bijzonderheden.

    Wat je bij de rectangle positie (zowel de mogelijkheid voor een banner als webcommercial) ziet is dat de CTR bij webcommercial (max 60 sec) opvallend hoger ligt.

    @Gijsbregt

    We hebben dus alleen een positie (rectangle) op de homepage en voor de Livestreams (15 sec) gekregen van de NOS. De content is bij de NOS natuurlijk altijd het belangrijkst en wij als Ster hebben daar geen invloed op. De reden dat je nu de pre-rolls mist is het succes van de Live streams die we van te voren niet hadden kunnen inschatten. We hebben minder verkocht (achteraf) dan we hadden kunnen verkopen. Gelukkig zijn we wel aan het inlopen en haken adverteerders alsnog in maar dat is dus de reden dat je niet altijd en pre-roll ziet.


    20 juni 2008 om 20:11
    jwenl

    Ik zit een presentatie voor te bereiden en komt de reactie van “Hennie” hierboven tegen. Even iets over requests op webservers:

    Als er 40.000 mensen kijken naar een stream dan heeft dit tot gevolg dat al deze mensen realtime statistieken binnenkrijgen. Dit betekent bijvoorbeeld elke 15 seconden een update van het balbezit en de andere statistieken wat neerkomt op ongeveer 12 tot 16 requests per kijker per minuut, afhankelijk van de timming. Hier heb je dus al zo’n 600.000 requests per minuut te pakken. Dus vandaar de aantallen van 1.1 miljoen requests per minuut.


    17 november 2008 om 17:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!