Slimme PR-campagne KPN bij verdwijnen Planet?

12 juni 2008, 01:49

KPN VandaagTerwijl KPN eigenlijk nog even had willen wachten met het nieuws, wist Webwereld een intern bedrijfsdocument van KPN op de kop te tikken waaruit blijkt dat Planet vanaf juli zal verdwijnen als merk. De ISP-diensten worden overgenomen door KPN en Planet.nl zal wijken voor een nieuw portaal KPNvandaag.nl. Op een tijdelijke KPN site met uitleg voor Planet-abonnees valt te lezen dat het nieuwsaanbod op KPN Vandaag breder wordt, waarbij gebruikers kunnen kiezen uit ‘leveranciers’ als DAG, Telegraaf, AD en Parool.

En zoals altijd als er een intern bedrijfsdocument lekt, stort de media zich er op en kunnen we het nieuws inmiddels lezen op sites als Hyped, NU.nl, Emerce, AD.nl, Bright, Vue Royale en Mindz. Sites als Telegraaf, Zdnet en Tweakers hebben het nieuws ook gebracht maar zijn vergeten de bron te vermelden.

Afsluitend kunnen we concluderen dat KPN een fantastische PR-campagne heeft gevoerd waarbij het dankzij het uitlekken van een intern bedrijfsdocument meer media-aandacht heeft gekregen dan het ooit zou krijgen wanneer het zelf een persbericht de wereld in had gestuurd. Met dank aan Webwereld!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jeroen Jonker Roelants

    Marco, denk je werkelijk “dat KPN een fantastische PR-campagne heeft gevoerd” of is die opmerking ironisch bedoeld? En zinspeel je dan op een 1-2-tje met Webwereld?


    12 juni 2008 om 05:13
    media

    @JJR: ik geloof eerlijk gezegd niet zo in per ongeluk uitgelekte documenten; geloof eerder in gestimuleerd uitlekken. Geloof niet dat het een 1-2 tje is met de media; mag het tenminste niet hopen voor Webwereld 😉

    @JB: absoluut een prachtonderwerp voor sctiptie! Is er een student die het wil oppakken? Ik wil wel begeleiden!


    12 juni 2008 om 08:54
    jerbe

    Ik kan me ook nog een situatie herinneren met een bericht over de hernieuwde lancering van En.nl. Dat bericht op MF verspreidde zich ook op bijzonder curieuze wijze.


    12 juni 2008 om 15:00
    Inge

    Beste Marco,

    Op 5 juni heeft KPN zelf het nieuwe platform KPNVandaag al publiekelijk gepresenteerd op een Customer Engagement Seminar. Het artikel van Webwereld was van 11 juni, oud nieuws dus en van uitlekken was ook geen sprake, het was al publiekelijk bekend en gepresenteerd door iemand van KPN.


    13 juni 2008 om 06:34
    Harrie

    Ik zie dat http://www.kpnvandaag.nl live is

    Dit is geen 1-2 tje met KPN 🙂


    25 juni 2008 om 12:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!