Actuele stand EK monitor 2008

Actuele stand EK monitor 2008

Aan de vooravond van het EK wordt er inmiddels in de media veel aandacht besteed aan de oranjekoorts. Onderzoeken over hoe hoog de ‘oranjekoorts’ is, analyses over hoe Nederland ervoor staat, poules die opgestart worden: het begint inmiddels behoorlijk te leven. En natuurlijk liggen de winkels vol met oranjemeuk en kun je bij allerlei retailers sparen voor welpies, hoeden en brulshirts.

Draftfcb (mijn werkgever) houdt sinds 2000 alle EK en WK-gerelateerde activiteiten bij in een monitor. Ook dit jaar worden alle activiteiten bijgehouden in de Euro 2008 Monitor. Hieronder de actuele stand van de EK 2008 monitor per 6 juni 2008:

 

  • Campagne/inhaker: 34
  • Prijsvraag: 106
  • Gratis weggever: 55
  • Spaaractie: 7
  • Prijskorting: 51
  • Overige actietechnieken: 3

Totaal: 256

  • Campagne: reclame-uiting voor product of dienst, waarin gerefereerd wordt aan Euro 2008, zonder dat er sprake is van een nieuw product of promotioneel aanbod
  • Prijsvraag: bevat een wedstrijdelement
  • Gratis weggever: gratis premium bij aankoop van product of dienst
  • Spaaractie: spaaractiviteiten gekoppeld aan product of dienst
  • Prijskorting: aanbieding van product of dienst qua prijs
  • Overige actietechnieken: acties die niet tot de campagnes of producten behoren

Charles Borremans, directeur van Draftfcb geeft aan waarom ze ooit gestart zijn met deze monitor: ‘Je ziet dat sinds 2000 de commerciële oranjeactiviteiten zo’n enorme vlucht hebben genomen dat ze een prominente rol zijn gaan spelen in marketingcommunicatie voorafgaand aan een EK of WK. Elke 2 jaar, als Nederland zich weet te plaatsen, ontstaat er weer een enorme hype. We zijn het aan onze adel verplicht, met name wij als merkactivatiebureau, om dit in kaart te brengen. En wij willen dit ook uitdragen aan geïnteresseerden. Dat werkt ook, want je kunt geen krant openslaan of er wordt gecommuniceerd over het EK. En dan gaat het over 2 dingen: hoe gaat het met de voorbereidingen van het Nederlands Elftal en wat zijn de commerciële activiteiten hier omheen. Het is ooit ontstaan vanuit het tellen van oranjepromoties en inmiddels houden we elk EK of WK een monitor waarin we wekelijks de stand opmaken.’

Borremans nodigde vandaag mensen uit een gesprek te komen voeren over succesvolle en minder succesvolle EK-acties, van nu en vroeger. Hij heeft dit gedaan op de grasmat bij Draftfcb, geassisteerd door een echte koe met een echte, grote oranje bel.

 

{title}

 

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Voor echt alle reclamecampagnes (ook radio en tv commercials) ga je naar www.ek-voetbal-2008.nl

    geplaatst op
  • Daar mag je deze oranje site aan toevoegen:

    http://www.oranje.nn.nl/

    Mooie frisse site met veel video materiaal.

    geplaatst op
  • Hopen dat de stand van de EK monitor 2008 actueler is dan die van de MF EK-poule - kan er nou echt niet iemand even direct na elke wedstrijd die 2 getalletjes inkloppen? Het is nu bijna een uur na de eerste wedstrijd, en er is nog niets te zien - dat haalt de competetiviteit (is dat een woord?) er wel een beetje uit.

    geplaatst op
  • In de de nonprofit sector is een initiatief onstaan die niet binnen de monitor wordt geteld, maar toch als EK-campagne kan worden gekenmerkt: antivoetbal-tips. Stichting Uit in Brabant maakt creatief gebruik van de oranjegekte om cultuur te marketen.

    Zo biedt ze voetballiefhebbers op www.uitelkaartje.nl de service om hun lastige partner/huisgenoot eruit te sturen om ongestoord van de wedstrijden te kunnen genieten.

    Ook biedt ze voetbalhaters een alternatief EK-schema lmet euke uitgaans- en cultuurtips tijdens de wedstrijddagen.

    geplaatst op
  • Nu ook een filmpje van de oranjelijn op Vimeo: http://www.vimeo.com/1128644

    geplaatst op
  • Hoe ontzettend dom is het van Nationale Nederlanden om de site alleen op windows en internet explorer te laten draaien!? Dat moet toch niet mogen?

    geplaatst op
  • Vreemd om een monitor alleen toe te passen op de profitsector! http://www.uitelkaartje.nl bewijst dat de publieke sector uitermate creatief inspeelt op het EK.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.