Press Play 2008: de toekomst van mobiel uitgeven
Vandaag vindt (de dag is nog in volle vaart bezig) in het Instituut voor Media en Informatie Management (MIM, dependance van HvA) Press Play plaats. De studenten zijn vier maanden bezig geweest met de voorbereiding; het congres gaat over mobiel uitgeven in de volle breedte: van bluetoothberichten tot televisie op mobiel, van digital rights management tot het hacken van de OV-chipkaart.
Hieronder een verslag van de opening en een impressie van de workshop van Bertrand Weegenaar van FlabberTV en Kees Mulder van Smile Tele.com die een interessante samenwerking hopen aan te gaan vanaf het moment dat WiMAX in Nederland van de grond komt. Als het goed is volgen er in de loop van vandaag nog updates en verslagen. Check in ieder geval even MIMblog.nl.
Dagvoorzitter Carel Mackenbach (consultant, Adstrat, Ubiworks BV) mag aftrappen met een keynote over de toekomst van mobiel uitgeven. Maar eerst mag projectleider Karin Brouwers namens de studenten van MIM het congres openen.
Brouwers neemt de zaal mee in een utrakorte vogelvlucht langs de onderwerpen van de dag. Daarbij houdt ze het vooral op praktische voorbeelden rondom mobile. Met Loopt.com kun je je vrienden vinden, met Truvo vind je alles wat je nodig hebt en via Soonr.com, ShifD en ShoZu kun je gemakkelijk via je mobiel bestanden uitwisselen. Ook scheert ze even snel langs Mobiel lezen, mobiel televisie kijken, en mobiele reclame. En dan geeft ze het woord aan Carel Mackenbach.
Keynote Carl Mackenbach
Dan mag mediastrateeg Carel Mackenbach het woord, over mobiel uitgeven in de toekomst. ‘Hoe kan ik daar nu iets zinvols over zeggen,’ vraag Mackenbach zich af, ‘met zoveel experts in de zaal die alles al weten.’
Bottom line van het betoog is niet of, maar hoe: het is ondenkbaar om géén telefoon te hebben. Mackenbach komt met vele cijfers, en signaleert dat wij in Europa waar het de breedbandverbindingen betreft, voorop lopen op Azië en de VS. Uiteindelijke sleutelwoord is volgens hem: convergentie. ‘Het is natuurlijk een beetje onzin, dat je met twee verschillende apparaten in je zak rondloopt,’ denkt Mackenbach. De mobiele telefoon zal een grote remote control worden voor andere devices.
Mobiel uitgeven: gaat dat ergens over?
Onderzoek van PWC dat Mackenbach aanhaalt wijst uit, dat het mobiele uitgeven wel degelijk ‘ergens over gaat’. Vooral in termen van omzet, denkt Mackenbach. Maar: wat zijn de verschuivingen tussen de verschillende segmenten in het medialandschap?
Mobiel uitgeven: waar gaat het heen?
- DRM alleen werkt niet. Als beveiliging in een cd of dvd werkt het niet. Hackers zijn gewoon veel slimmer
- Ook rechtzaken werken niet. De schaal van de overtredingen is te groot. Er zijn teveel rechtzaken die gevoerd zouden moeten worden
- iTunes downloads: 2003-2007 3 miljard tegenover 1 miljard P2P per maand
Alternatieven en verdienmodellen
- Retailabonnementen: iTunes / iPod / iPhone. Denk ook aan de iLiad en aan de Kindle van Amazon.com
- Advertentie gebaseerd. Advertenties in video’s, maar gaat dat werken tegenover ‘de legioenen van Web 2.0’ (zo staat het in de presentatie van Mackenbach)
- “Eat as much as you can” van ISP’s. Probleem van deze service gebaseerde abonnementstructuren is: het is maar een kanaal. ‘Zeker geen beslissend model die het gaat halen,’ denkt Mackenbach
Mobiel uitgeven: is het nog weg te denken?
Talent komt aan de macht, stelt Mackenbach. En auteurs worden ondernemers. Dat is de bovenkant van de ‘trechter’. Aan de onderkant van de trechter, worden uitgevers makelaars. Daar worden dus andere dingen verwacht van de uitgevers en producenten dan in het traditionele uitgeefmodel.
Alternatief businessmodel
Mackenbach pleit voor een alternatief businessmodel. Want wat ontbreekt is een privacy berschermingsservice die werkt als een ISP. Er is namelijk geen afdoende digitale identiteit in Nederland. ‘Want wat zou het mooi zijn om de DigiD van de overheid commercieel te gaan gebruiken.’
Tussen het geld en de content, zou deze DigiD moeten komen. Er moet dus een Trusted Third Party komen. De gebruiker, de eigenaar van de identiteit kan dan zelf bepalen welk gedeelte van zijn identiteit hij wil ontsluiten.
Dat noemt Mackenbach Content as a Service (CaaS). ‘Als je content kunt koppelen aan een digitale identiteit zijn we waar we willen zijn. Content en gebruiker zijn onlosmakelijk verbonden, en kunnen zich beter beschermen tegen bedreigingen op het internet.’
Workshop: De kracht van het kleine scherm
Bertrand Weegenaar van FlabberTV mag vertellen over televisie op Flabber.tv. Flabber is denk ik bij de lezers op M! wel bekend, maar niet bij de zaal (er zijn 2 mensen die het entertainmentweblog van naam kennen). Weegenaars verhaal gaat over de verwachting die Flabber heeft op de toekomst van mobiele content. Want Flabber wil eigen televisie gaan maken, en daarmee starten ze al in de zomer, samen met de gebruikers, maar ook met mensen die vast in dienst komen en zelf content gaan maken.
De inschatting van Weegenaar is (een geenszins nieuwe gedachte), dat veel van de mediaconsumptie in de toekomst zal verlopen via een persoonlijk device. Weegenaar: ‘Het minste wat je er in de toekomst mee zult doen is bellen. Er is heel veel met het scherm van mobiele telefoons gebeurd. Het wordt een ding om alles mee te doen. We gaan naar 24/7 gebruik van de mobiele telefoon. Hij staat altijd aan, vooral bij jongeren.’
Flabber is een weblog dat vooral aggregeert. Waar de hele entertainmentmarkt naartoe gaat, dat is snacken, weet Weegenaar. ‘1 tot 5 minuten, wat je even gemakkelijk tussendoor kunt consumeren.’ In pauzes, even in de trein, even tussendoor. Daarachter kun je nog veel meer content hangen. ‘Maar er zijn heel veel alternatieven,’ dus moet de content ‘snackable’ zijn, zegt Weegenaar.
Content op mobiel is traag
Flabber gaat eigen producties doen in verband met de rechten. Weegenaar: ‘Maar het risico om veel te doen op mobiel is: snelheid. Dus is samenwerking cruciaal. Als je op mobiel veel content kwijt kunt, heb je de technische specialisten in de mobiele wereld nodig.’
Dit vormt de brug naar het verhaal van Kees Mulder van Smile Tele.com.
Kees Mulder van Smile Tele.com
Mulder vertelt over de techniek van de mobiele netwerken. ‘Als je nu op je mobiele telefoon probeert te internetten, dan is dat een tragische ervaring.’ De huidige generatie mobiele telefonie is nét goed genoeg. Maar er komt een nieuwe generatie nieuwe technologie aan, namelijk 4g. Die stelt ons in staat om op de mobiele telefoon ook films te bekijken.’
| View | Upload your own
Huidige mobiele operators hebben geïnvesteerd in UMTS. Te traag, vindt Mulder. ‘De nieuwe generatie digital nativs stelt hogere eisen’. Dus moet het naar Wimax (een soort ‘superWiFi’) noemt Mulder het. ‘Die technologie wordt al veel gebruikt. Er komen nieuwe modellen op de markt, die zijn op dit moment beschikbaar. De technologie is er, de apparatuur is er. Maar je hebt nog een vergunning nodig. Later dit jaar volgt er een veiling voor vergunningen (2.6 GigaHertz).’
De overheid blokkeert de boel, Smile wordt tegengewerkt zodat bestaande operators beschermd blijven, vindt Mulder. Als het allemaal lukt, dan wordt de stap gemaakt naar de internetervaring die we allemaal gewend zijn. Maar het gaat niet alleen over techniek. Ook over hoe je in de wereld staat. ‘Ik geloof in een open wereld’, zegt Mulder. En daarin gelooft Weegenaar van Flabber ook.
Halleluja…
Uit de zaal komen nog wel wat vragen. Waarom gaat Flabber niet eerst in zee met bestaande techniek, bij bestaande operators? Weegenaar: ‘Daar word je niet vrolijk van, want het is traag. We hebben heel veel video. En het is nu nog relatief duur.’ En de grote jongens, die ook gaan meebieden? Heeft Smile überhaupt wel een kans als alle WiMAX-frequenties om de markt veilig te stellen door de grote telefonieboeren worden opgekocht? ‘Er zit veel geld achter Smile,’ zegt Kees Mulder.
Was een leuk/interessant evenement, goed georganiseerd. Ik was bij de keynote (Carel Mackenbach), Mobiliteit beïnvloedt de ontwikkeling van de samenleving (Raimo vd Klein), Bluetooth reclame: Zo bereik je de consument (Remco Rouffaer) en Invloed van mobiele reclame op privacy (Nils Rouwendal).
De keynote was een goed verhaal en leidde het evenement op een duidelijke manier en ging op een inspirerende manier in op de ontwikkelingen van mobile publishing. Daarna liet Raimo vd Klein zien hoe mobile zich ontwikkelt en wat je in de samenleving van de toenemende mobiliteit merkt. Heel goed verhaal, alleen jammer dat hij er door tijdgebrek niet aan toe kwam om zijn hele presentatie te doen. Ik hoop dan ook zeker dat alle powerpoint presentaties openbaar worden gemaakt. Het verhaal over bluetooth reclame viel me tegen. Het was meer een promotiepraatje over de mogelijkheden van bluetoothreclame.nl dan een inhoudelijk verhaal over hoe de consument bluetooth ervaart en gebruikt en hoe je daar als adverteerder op in kunt spelen. Er werden enkel eigen cases aangehaald, terwijl er (internationaal) in mijn ogen al interessantere dingen zijn gebeurd. De dag eindigde voor mij met een heel sterk verhaal over het spanningsveld tussen mobiele reclame en privacy(bescherming). Ik vond het heel goed dat juist iemand van een provider (Vodafone) hierover kwam vertellen, omdat zij natuurlijk over veel gegevens van hun bellers beschikken en ik heel benieuwd was hoe daar nu en in de toekomst mee om wordt gegaan. Goede presentatie!
Kortom; wat mij betreft een leuk en interessant evenement!
Helaas kon ik hierbij niet bij zijn. Zonde achteraf denk ik!
Wel zag ik wat collega’s van Mercedes staan, wat kwamen die doen?
Ik was er heel even bij en het was opzich wel interessant. Leuk was hoe de jongens van Microsoft het publiek wakker weten te krijgen door de eerste vraag te belonen met een mobieltje!
Ik heb als ??n van de weinige HvA-studenten dit evenement bijgewoond en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Ik vond zowel de kwaliteit van de lezingen als de organisatie van het evenement goed verzorgd. Ik vond het een leerzame dag en wil op deze manier een complimentje doorspelen naar de organisatie. Ook vond ik het natuurlijk erg leuk dat ik de gelukkige winnaar van een BlackBerry Pearl was die ik nu fervent gebruik, erg fijn toestel. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!