Al lange tijd volgen we hier de ontwikkelingen rondom PR 2.0 en initiatieven als het UPC Webcare team en Vodafone webrelations. Hoewel Online PR meer is dan een webcareteam, blijft het interessant te zien hoe enkele bedrijven inspelen op populariteit en toenemende impact van social media.
Marco Vianen, VP Customer Operations bij UPC Nederland hield vorige week tijdens Nieuw Marketingpeil een presentatie omtrent de laatste stand van zaken van webcare en gaf een blik in de toekomst. Frank Janssen was er bij en schreef dit uitgebreide verslag.
Webcareteam op scherp
De ironie was dat vlak voor de presentatie van Marco de consumentenautoriteit bekend had gemaakt UPC drie ton boete op te leggen voor het ongevraagd toezenden van de UPC Mediabox.
Op internet was direct zichtbaar dat het UPC webcareteam op scherp zat. 18 minuten nadat ene Bolle1961 bij dit tweakers-artikel over de UPC-boete een klacht uitte, reageerde iemand vanuit het UPC Webcareteam. Interessant daarbij is te zien dat ze wel de reacties monitoren maar bewust er voor kiezen niet te reageren op elke reactie. Wat dat betreft spreekt slide 15 uit de presentatie van Marco ook boekdelen “Fact of life: some discussions you can’t win”.
Who’s next?
Na de oprichting van het UPC webcareteam volgde Vodafone met haar Webrelationsteam. Sindsdien is het vrij stil op dit vlak in Nederland. Het imago van UPC is aanzienlijk verbeterd en het webcareteam heeft zeker een rol hierin gespeeld. Ondanks dit succes en ook de goede ervaringen bij Vodafone heeft (voor zover bekend) geen ander bedrijf een vergelijkbare stap gezet. Genoeg bedrijven die wel een imagoverbetering kunnen gebruiken in de (Nederlandse) social media. Struisvogelpolitiek? Geen geloof in social media? Geen besef wat het op dit moment voor je bedrijf doet en wellicht kan doen? Angst?
Net zoals Frank vraag ik mij dan ook af: Who’s next?