Affiliate Marketing krijgt brancheorganisatie

28 mei 2008, 04:50

{title}Michael Rijken, Aart Wallet en Paul Schoenmakers hebben namens Affiliate Promotions besloten een brancheorganisatie op te gaan zetten voor Affiliate Marketing in Nederland (lees: ‘Branche Organisatie voor Affiliate Marketing Branche’)

Doelstelling van de brancheorganisatie, zo schrijft Paul Schoenmakers op Affiliate Marketing Blog, is het standaardiseren van richtlijnen die geldend worden voor de markt. Tevens zal er op termijn een keurmerk gepresenteerd worden dat door de aangesloten partners, die de regels hanteren, getoond mag worden. Dat heeft alles te maken met de strekking van dit artikel ‘Echt eerlijke affiliate marketing?

De initiatiefnemers verwachten met deze brancheorganisatie een stap dichterbij hun doel te komen: ‘Affiliate Marketing een algemeen geaccepteerd onderdeel van de online marketing mix te maken.’ Deelname aan de brancheorganisatie staat open voor Affiliates, Adverteerders, Management Bureas en Affiliate Netwerken. Media juni hopen de bedenkers een stappenplan te kunnen presenteren voor de komende maanden.

De reacties op de aankondiging zijn tot nu toe heel positief. Namens M! wens ik Paul en zijn mede-initiatiefnemers heel veel succes toe de komende tijd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Marcel van der Heijden

    Ik wil niet als eerste een “negatieve” reactie geven, want het is natuurlijk een goed initiatief, maar waarom weer een afzonderlijke branchevereniging? Het is toch veel beter om dit soort initiatieven onder de paraplu van het IAB te doen? De online marketing wereld is vreselijk versnipperd met aparte verenigingen en clubs voor email marketing, game marketing, mobile, search bij het iab etc. Waarom maken we het onszelf zo vreselijk moeilijk. Ik zou zeggen consolideren die handel! Dat maakt het een stuk overzichtelijker voor alle partijen.


    28 mei 2008 om 07:03
    traffic4u

    Lijkt me een zeer goed initiatief, mijn eerste reactie was echter dezelfde als die van Marcel, waarom niet onder het IAB?

    Wij hebben met search lang nagedacht over de vorm van een branche vereniging en hebben er bewust gekozen dit onder de vlag van het IAB te doen. Naast dat dit versnippering voorkomt kan het IAB ookj veel ondersteuning bieden. Denk aan vergaderlocaties, secretariaat, regelen van events, netwerk, etc.

    Neem contact op met Marco zou ik zeggen!


    28 mei 2008 om 14:58
    Paul Schoenmakers

    We hebben in januari j.l. hierover gesproken met Marco.

    Ik erken dat dit prima onder het IAB zou passen, we staan daar ook zeker niet negatief tegenover (graag zelfs), maar het probleem mbt het IAB is dat dit niet laagdrempelig is voor affiliates, voor adverteerders en netwerken is die drempel om van het IAB lid te worden er minder.


    28 mei 2008 om 15:16
    media

    @Paul: absoluut top dat jullie het opstarten en ik sluit me aan bij de eerdere reacties, denk dat het goed is als de grote affialiatepartijen tzt aansluiten bij IAB. Enerzijds omdat je daarmee verdere versnippering van de branche voorkomt; anderzijds denk ik dat het ook voor de betreffende partijen goed is dat ze gebruik kunnen maken van de naam, het (internationale) netwerk en de ondersteuning vanuit IAB. De kosten zijn wellicht een drempel voor sommige partijen; aan de andere kant, lidmaatschap kan uiteindelijk ook zorgen voor een kwaliteitslabel en dan verdient het zich snel terug.

    In ieder geval succes, maak er wat moois van!


    28 mei 2008 om 16:51
    traffic4u

    @paul: dat het lidmaatschap IAB voor kleine affiliates te veel geld is kan ik me voorstellen. Maar zoals ik het IAB ken staan ze open voor ideeen. Ik neem aan dat jullie nu ook onderscheid maken tussen adverteerders, netwerken en affiliates. Ik zou zeggen, maak een voorstel en leg het neer bij het IAB, op lange termijn denk ik dat het voor alle partijen het beste is om je daar bij aan te sluiten.

    Wellicht dat je een model kan maken dat affiliates in de ‘Taskforce Affiliate Marketing’ een soort IAB affiliate lidmaatschap kunnen verkrijgen.


    28 mei 2008 om 17:54
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    @Gert-Jan Goed idee!


    29 mei 2008 om 05:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!