Affiliate Marketing krijgt brancheorganisatie

Affiliate Marketing krijgt brancheorganisatie

{title}Michael Rijken, Aart Wallet en Paul Schoenmakers hebben namens Affiliate Promotions besloten een brancheorganisatie op te gaan zetten voor Affiliate Marketing in Nederland (lees: ‘Branche Organisatie voor Affiliate Marketing Branche’)

Doelstelling van de brancheorganisatie, zo schrijft Paul Schoenmakers op Affiliate Marketing Blog, is het standaardiseren van richtlijnen die geldend worden voor de markt. Tevens zal er op termijn een keurmerk gepresenteerd worden dat door de aangesloten partners, die de regels hanteren, getoond mag worden. Dat heeft alles te maken met de strekking van dit artikel ‘Echt eerlijke affiliate marketing?

De initiatiefnemers verwachten met deze brancheorganisatie een stap dichterbij hun doel te komen: ‘Affiliate Marketing een algemeen geaccepteerd onderdeel van de online marketing mix te maken.’ Deelname aan de brancheorganisatie staat open voor Affiliates, Adverteerders, Management Bureas en Affiliate Netwerken. Media juni hopen de bedenkers een stappenplan te kunnen presenteren voor de komende maanden.

De reacties op de aankondiging zijn tot nu toe heel positief. Namens M! wens ik Paul en zijn mede-initiatiefnemers heel veel succes toe de komende tijd.


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Ik wil niet als eerste een "negatieve" reactie geven, want het is natuurlijk een goed initiatief, maar waarom weer een afzonderlijke branchevereniging? Het is toch veel beter om dit soort initiatieven onder de paraplu van het IAB te doen? De online marketing wereld is vreselijk versnipperd met aparte verenigingen en clubs voor email marketing, game marketing, mobile, search bij het iab etc. Waarom maken we het onszelf zo vreselijk moeilijk. Ik zou zeggen consolideren die handel! Dat maakt het een stuk overzichtelijker voor alle partijen.

    geplaatst op
  • Lijkt me een zeer goed initiatief, mijn eerste reactie was echter dezelfde als die van Marcel, waarom niet onder het IAB?

    Wij hebben met search lang nagedacht over de vorm van een branche vereniging en hebben er bewust gekozen dit onder de vlag van het IAB te doen. Naast dat dit versnippering voorkomt kan het IAB ookj veel ondersteuning bieden. Denk aan vergaderlocaties, secretariaat, regelen van events, netwerk, etc.

    Neem contact op met Marco zou ik zeggen!

    geplaatst op
  • We hebben in januari j.l. hierover gesproken met Marco.

    Ik erken dat dit prima onder het IAB zou passen, we staan daar ook zeker niet negatief tegenover (graag zelfs), maar het probleem mbt het IAB is dat dit niet laagdrempelig is voor affiliates, voor adverteerders en netwerken is die drempel om van het IAB lid te worden er minder.

    geplaatst op
  • @Paul: absoluut top dat jullie het opstarten en ik sluit me aan bij de eerdere reacties, denk dat het goed is als de grote affialiatepartijen tzt aansluiten bij IAB. Enerzijds omdat je daarmee verdere versnippering van de branche voorkomt; anderzijds denk ik dat het ook voor de betreffende partijen goed is dat ze gebruik kunnen maken van de naam, het (internationale) netwerk en de ondersteuning vanuit IAB. De kosten zijn wellicht een drempel voor sommige partijen; aan de andere kant, lidmaatschap kan uiteindelijk ook zorgen voor een kwaliteitslabel en dan verdient het zich snel terug.

    In ieder geval succes, maak er wat moois van!

    geplaatst op
  • @paul: dat het lidmaatschap IAB voor kleine affiliates te veel geld is kan ik me voorstellen. Maar zoals ik het IAB ken staan ze open voor ideeen. Ik neem aan dat jullie nu ook onderscheid maken tussen adverteerders, netwerken en affiliates. Ik zou zeggen, maak een voorstel en leg het neer bij het IAB, op lange termijn denk ik dat het voor alle partijen het beste is om je daar bij aan te sluiten.

    Wellicht dat je een model kan maken dat affiliates in de 'Taskforce Affiliate Marketing' een soort IAB affiliate lidmaatschap kunnen verkrijgen.

    geplaatst op
  • @Gert-Jan Goed idee!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.