Cyberlokkers laten niet los

28 mei 2008, 04:05

Ik krijg vaak persberichten van nieuwe online campagnes in mijn mailbox met het verzoek daar een stukje over te plaatsen. Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van het promoten van dit soort berichten maar deze campagne greep toch mijn aandacht. Niet zozeer door de uitvoering, maar wel door het thema. Hoewel sociale netwerken een erg stormachtige en positieve ontwikkeling door maken, hebben ze ook zo hun schaduwzijde. Want de tijd waarin je viezeriken bij het schoolplein aan hun lange regenjassen kan herkennen is namelijk voorbij. Het werkgebied van deze kinderlokkers heeft zich verplaatst naar het online domein en hierdoor is een heel nieuw type ontstaan: de cyberlokkers. Zij zoeken hun slachtoffers veelal via sociale netwerken en andere profielensites en wat vaak begint als een spannend en onschuldig gesprek, mondt uit in een spel van verleiding en chantage. De ouders hebben vaak weinig zicht op de online bezigheden van hun kinderen en de cyberlokker heeft hiermee vrij spel om jonge kinderen in te palmen.

Deze week werd zelfs bekend dat Faceparty.com (een Britse versie van Superdudes) profielen aan het wissen is van leden boven de 36 jaar om de aanwezigheid van zedendelinquenten te voorkomen. Het Meldpunt Kinderporno maakt zich hier (terecht) ernstige zorgen over en lanceert de campagne Cyberlokkers laten niet los: blocken dus!. Vooral het filmpje bij de campagne is zeer confronterend en laat letterlijk zien dat jongeren van zich af moeten bijten (eerder al op Reclamewereld).

De campagne is belangeloos verzorgd door het interactieve reclamebureau OER. Daarnaast werkte ook Microsoft Digital Advertising Solutions, Buzzcapture en Paddock belangeloos aan de campagne mee. De campagne is ontstaan vanuit het inzicht dat tieners zich niet laten stoppen om online hun seksualiteit te verkennen. Meisjes laten zich verleiden om over hun eigen grenzen heen te gaan en komen daarmee in de greep van cyberlokkers. De cyberlokkers zijn alleen aan te pakken als de meiden zelf actie ondernemen en zich losmaken uit hun greep.

Met deze campagne wordt de term ‘Cyberlokker’ breed geïntroduceerd. Hiermee wordt de ‘dader’ gelabeld en wordt een stap gezet om het onderwerp bespreekbaar te maken onder jongeren. In samenwerking met Microsoft wordt een film verspreid via verschillende jongerenkanalen waaronder MSN.nl, Messenger en MSN Video en kunnen jongeren gratis emoticons downloaden voor hun messenger. Op de website Cyberlokker.nl kunnen zij verder informatie vinden over cyberlokkers, de gevaren en de stappen zij kunnen nemen als zij worden lastig gevallen. Persoonlijk vind ik dit een super initiatief dat het licht laat schijnen over de “donkere” kanten van het internet. Aan onze collega bloggers zou ik willen zeggen: spread the word!

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ad Struyk

    done!!


    28 mei 2008 om 06:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!