State of the Mobile Web Q1 2008 van Opera

26 mei 2008, 05:23

{title}Op 20 mei publiceerde webbrowserproducent Opera het onderzoek ‘State of the Mobile Web, First Quarter 2008’. Opera, onder anderen de maker van Opera Mini voor mobiel internetgebruik, is natuurlijk geen al te onafhankelijke onderzoeksinstelling. Maar goed, het bedrijf onderzocht het surfgedrag van 44 million Opera Mini gebruikers wereldwijd. Het onderzoek bevat dus zeker een aantal interessante bevindingen en trends die het vermelden waard zijn.

Uit het onderzoek blijkt onder meer, dat het mobiele verkeer naar social networks 40 procent omvat van de totale traffic van mobiel internet van Opera-gebruikers. In sommige landen (VS, Zuid Afrika en Indonesië) is dat meer dan 60 procent. Verder groeit het aantal mobiele internetgebruikers (van de Operabrowser) stevig door.

‘The mobile Web is also the social Web,’ zegt Jon von Tetzchner, Chief Executive Officer, van Opera Software in het persbericht. ‘With social networks dominating Opera Mini’s traffic, it is clear that people use their mobile browser as yet another communication tool on their phone. I find it reassuring to see that there is decreasing distinction between the types of Web content people use on the mobile device – it really is one Web, with people using whichever device they choose to connect to that Web.’

Wat dan volgt in het persbericht is een lofzang op hoe goed Opera is, en waarom iedereen de browser gratis zou moeten gebruiken. Interessanter zijn de data. Hieronder achtereenvolgens in de tabellen het aantal Opera-gebruikers en de verbruikte data van die gebruikers.

Volgens het rapport is Opera Mini sinds de lancering in 2006 door meer dan 44 miljoen mensen gedownload. In maart 2008 gebruikten 11,9 miljoen mensen Opera Mini.

{title}

In maart 2008 genereerden 11.9 miljoen Opera Mini gebruikers meer dan 33 miljoen mb aan dataverkeer op wereldwijde telefoonoperators. Dat is een groei van 88 procent in vergelijking met Q1 2007.

{title}

In het rapport vind je verder nog een opsomming van de best bezochte sites van de top tien landen (naar gebruik). Achtereenvolgens komt de top tien van meest bezochte sites van Rusland, Indonesië, China, VS, India, Zuid Afrika, Oekraïne, UK, Duitsland en Polen aan bod.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Raimo

    De mobiele trein vertrekt over 5 minuten.. Instappen????


    26 mei 2008 om 08:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!