AD en PSV zien nog geen business model voor sportcontent syndicatie
Op 8 mei was de derde bijeenkomst over sport 2.0 bij AD nieuwsmedia in Rotterdam. Thema was deze keer: sportmerken in de veranderende wereld van web 2.0. Keynote speakers waren Jeroen Mann (manager multimedia van AD nieuwsmedia) en Peter Kentie (manager marketing en media van PSV).
Opvallende uitkomst: de nieuwe mogelijkheden van sport & internet, waarbij sporters en sportfans zelf veel meer “produceren” (User Generated Content), werken alleen als er een sterk merk staat met een grote eigen site als centraal punt. Op 20 juni is de volgende sessie over sport 2.0 in Amsterdam over online sport communities. Hier een kort verslag van de sessie over sportmerken in de wereld van web 2.0.
Sport 2.0 brengt sport en internet samen
Sport 2.0 is een term die ik in de zomer van 2007 hier heb geïntroduceerd. De definitie van sport 2.0 is het verbeteren van sportbeleving met behulp van internet. Dit kan zowel voor actieve sporters (atleten) als voor passieve sporters (fans). Voorbeelden zijn tooltjes die het sporten makkelijker maken (online trainingsroutes vastleggen en delen) en weblogs en communities. Belangrijk hierin is dat de consument (de atleet of de fan) steeds meer het heft in eigen handen neemt. Hierdoor verliezen traditionele partijen (zoals bonden, clubs, sponsors en media) steeds meer het contact met en daarmee de controle over hun achterban. Sport 2.0 kan hierin verandering brengen, mits het volgens de wetten van de veranderende wereld van web 2.0 wordt ingezet.
AD en PSV eensgezind: sterke, centrale eigen site blijft cruciaal
Ik verzorgde de introductie van de bijeenkomst met een korte presentatie over het veranderende speelveld. De mogelijkheden van internet voor sport zitten op 3 niveau’s: verlengen (langer ermee bezig), verbreden (meer mensen ermee bezig) en verdiepen (op andere manier ermee bezig). Hierin is de gelijkenis met de experience economy van Pine en Gillmore treffend. De uitdagingen bij het web 2.0 liggen bij de veranderende rollen en in de kanaalkeuze. PSV en AD gingen hier uitgebreid op in.
Beide organisaties houden er een compleet crossmediaal arsenaal op na om hun merk goed in de markt te zetten. Dit betreft narrowcasting, events, print, radio (AD), TV (PSV), mobiel en uiteraard internet. Steeds meer gaat de site dienen als bastion van waaruit de andere media bediend worden. Wat opvalt hierin is dat traffic naar de site nog steeds essentieel is voor een goed business model. Alle nieuwe ideeën over content syndication ten spijt. YouTube, Hyves en blogs, zowel PSV als AD is er graag aanwezig, maar vooral met teasers om mensen naar sportwerld.nl en psv.nl te halen. Zowel Kentie als Mann werkt graag met andere partijen samen, waarbij sponsors een natuurlijke partner zijn. Een belangrijke “maar” is hier op zijn plaats: je moet zaken niet van je afmanagen, maar juist zelf doen. In huis halen (of houden) is hierin van groot belang. Insourcing noemt Kentie dat. Welke partij welke rol dan heeft, is dan minder relevant en op welk kanaal je actief bent ook. Als je merk maar sterk staat en als je mensen naar je eigen domein haalt. Al voorzien beide heren met de sterke opkomst van videocontent, dat syndicatie wel beter mogelijk wordt, vooral vanuit commercieel oogpunt.
Sport 2.0 vervolgt op 20 juni
Op 20 juni wordt in Amsterdam de volgende meeting georganiseerd. Hierin zijn de volgende sprekers vastgelegd: Krijn Schuurman (trendwatcher en web 2.0 expert), ondegetekende en Karsten Wysk (oprichter van meinsport.de). Het thema op 20 juni is: hoe scoor je in een online sport community. De meetings zijn op invitatiebasis, meer informatie hier.
@gijsbregt: goede presentatie en een handig verslag van de highlights. Wat bedoel je exact met de cryptische omschrijving: “Welke partij welke rol dan heeft, is dan minder relevant” ?