YouTube sterkste online mediamerk in Nederland

6 mei 2008, 05:16

{title}In opdracht van het Tijdschrift voor Marketing deed EuroRSCG onderzoek naar de waardering van online merken in Nederland. YouTube wordt (+ 89 procent) het meest gewaardeerd, Hyves en Google completeren de top drie met respectievelijk +83 en +80 procent (bron: Tijdschrijft voor Marketing).

In het onderzoek wordt voor het eerst onderscheid gemaakt tussen consumenten en ‘prosumers’. ‘Een prosumer is iemand die gebruik kan maken van technologie en informatie en die, meer dan gemiddeld, betrokken is bij wat er gebeurt aan de verkoopbalie, in de politiek, in de popcultuur en hierin op elke mogelijke manier is geïnteresseerd.’ In het onderzoek geven de consumenten dus de populariteit van een online merk aan, terwijl de prosumers aangeven welk online merk in de lift zit. De consumenten geven dus inzicht in de status quo, de prosumers (of early adopters, geef het een naam) kijken vooruit.

Voor het onderzoek ondervroeg TvM 1.350 respondenten in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar, de respondenten konden per merk aangeven of het merk in hun ogen ‘terrein gewonnen’ of ‘terrein verloren’ heeft, of dat het ‘hetzelfde gebleven’ is.

De prosumers waarderen dus YouTube, Hyves en Google het meest. Dat heeft, schrijft TvM, gevolgen voor de waardering van merken als Ilse.nl en Yahoo (respectievelijk -45 en -16 procent). De groep prosumers voorpelt een dalende koers voor Startpagina.nl (-4 procent). Interessant om te zien dat de groep consumenten nog wel geloof heeft in deze site: + 7 procent.

Ander voorbeeld in deze context: Bol.com. TvM schrijft: ‘De geclaimde grootste mediawinkel is een populair online mediamerk onder consumenten (+33 procent) en het einde is nog niet in zicht gezien een nog hogere score onder prosumers (+52 procent)’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!