YouTube sterkste online mediamerk in Nederland

YouTube sterkste online mediamerk in Nederland

{title}In opdracht van het Tijdschrift voor Marketing deed EuroRSCG onderzoek naar de waardering van online merken in Nederland. YouTube wordt (+ 89 procent) het meest gewaardeerd, Hyves en Google completeren de top drie met respectievelijk +83 en +80 procent (bron: Tijdschrijft voor Marketing).

In het onderzoek wordt voor het eerst onderscheid gemaakt tussen consumenten en ‘prosumers’.  ‘Een prosumer is iemand die gebruik kan maken van technologie en informatie en die, meer dan gemiddeld, betrokken is bij wat er gebeurt aan de verkoopbalie, in de politiek, in de popcultuur en hierin op elke mogelijke manier is geïnteresseerd.’ In het onderzoek geven de consumenten dus de populariteit van een online merk aan, terwijl de prosumers aangeven welk online merk in de lift zit. De consumenten geven dus inzicht in de status quo, de prosumers (of early adopters, geef het een naam) kijken vooruit.

Voor het onderzoek ondervroeg TvM 1.350 respondenten in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar, de respondenten konden per merk aangeven of het merk in hun ogen ‘terrein gewonnen’ of ‘terrein verloren’ heeft, of dat het ‘hetzelfde gebleven’ is.

De prosumers waarderen dus YouTube, Hyves en Google het meest. Dat heeft, schrijft TvM, gevolgen voor de waardering van merken als Ilse.nl en Yahoo (respectievelijk -45 en -16 procent). De groep prosumers voorpelt een dalende koers voor Startpagina.nl (-4 procent). Interessant om te zien dat de groep consumenten nog wel geloof heeft in deze site: + 7 procent.

Ander voorbeeld in deze context: Bol.com. TvM schrijft: ‘De geclaimde grootste mediawinkel is een populair online mediamerk onder consumenten (+33 procent) en het einde is nog niet in zicht gezien een nog hogere score onder prosumers (+52 procent)’.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.