Hoe mediawijs zijn kinderen?

27 april 2008, 05:21

Hoe mediawijs zijn kinderen?Afgelopen donderdag luisterde ik naar het radioprogramma MM-Magazine waarin Frank du Mosch dagelijks praat over mediazaken. Donderdag ging één van de onderwerpen over de mediawijsheid van kinderen. Volgens de Raad voor Cultuur verstaan we onder mediawijsheid alle kennis, vaardigheden en mentaliteit die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de wereld van vandaag waarin media een bepalende hoofdrol spelen. Het programma is hier nog te beluisteren.

Aan het woord komen achtereenvolgens Cathy Spierenburg, netmanager Z@pp/Publieke Omroep en straks verantwoordelijk voor het door de overheid in het leven geroepen Mediawijsheid Expertisecentrum, en Oscar Siep, directeur van de stichting Weet Wat Je Ziet.

Eerder deze maand publiceerde Ministerie van OCW nog een kamerstuk over het Mediawijsheid Expertisecentrum. In het kort, het expertisecentrum moet het publiek en instellingen stimuleren slimmer, bewuster en veiliger met media om te gaan. De oprichting van het centrum komt voort uit het streven van het kabinet Balkenende om de Nederlandse samenleving mediawijzer te maken. Spierenburg bevestigt dat er veel initiatieven zijn op dit gebied maar voegt daar aan toe dat het centrum zich o.a. zal richten op het beter afstemmen van deze initiatieven en onderzoek naar specifieke behoeften.

Eén van die initiatieven is de Stichting Weet Wat Je Ziet. De Stichting, dat in 2006 is opgericht door een aantal ervaren mediamakers, heeft als doel het bevorderen van een degelijke en permanente media-educatie in het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs. Het wil bevorderen dat het belang van goede media-educatie wordt onderkend in de onderwijswereld, bij de overheid en bij ouders. Siep geeft aan dat de macht van media met de dag groter wordt en kinderen daarom naast lezen en schrijven ook moeten leren hoe om te gaan met media. De afgelopen jaren heeft de stichting gewerkt aan een lespakket dat binnenkort op de markt verschijnt.

Wie meer wil weten over mediawijsheid kan ik aanraden de wiki over mediawijsheid te bekijken.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    @Ewiut: ik heb donderdag een lespakket aangevraagd maar vooralsnog geen reactie mogen ontvangen. Ik heb ook een hard hoofd in het expertisecentrum; zie eerlijk gezegd wel wat in lespakket dat stichting weet wat je ziet aan het ontwikkelen is (of al klaar heeft). Zal het laten weten zodra ik een reactie heb ontvangen!


    27 april 2008 om 10:02
    chi666

    @Ewout: dank voor de link. Gaat een beetje in op wat ik bedoelde te schrijven.

    Ik vraag me trouwens af of we ons moeten richten op kinderen wat betreft media wijsheid, of dat we ons juist zouden moeten richten op ouderen (en ouders). Volgens mij is de jonge generatie (in ieder geval de generatie tieners van nu) veel wijzen wat betreft media dan ouders die klakkeloos geloven wat er in kranten staat of op het journaal komt.


    27 april 2008 om 15:57
    ewout@onedaycompany.nl

    @marketingfacts – altijd interessant! Ja, ben zeer geïnteresseerd.

    @bas van de haterd – dat was zo’n beetje mijn punt, over de volwassenen.

    Eerlijk gezegd word ik een beetje moe van het argument dat kinderen alles zoveel beter begrijpen dan volwassenen van moderne media: alleen omdat je wellicht langer aan het medium gewend bent, maakt volgens mij nog niet dat je de inhoud van de boodschap beter kunt beoordelen.

    Ik merk dat dit een mythe is, die volwassenen graag gebruiken om hun tekort aan nieuwe media-kennis te tonen. Maar het is een gevaarlijke, als het betekent dat ze niet langer hun kinderen onderwijzen hoe ze de inhoud moeten wegen, controleren en beoordelen.


    28 april 2008 om 03:50
    chi666

    @Ewout: nu ben je me even kwijt, begrijp niet geheel wat je bedoeld.


    28 april 2008 om 06:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief