Waar staan we nu met weblogs?

Waar staan we nu met weblogs?

Google Trend history for Blogs

Vandaag na lange tijd weer eens het dossier businessblogs geupdate. Wat opvalt is dat het aantal berichten over weblogs op Marketingfacts aan het afnemen is. Daar waar we een paar jaar geleden nog bijna dagelijks schreven over weblogs, zien we nu slechts een paar relevante berichten per maand. Duidelijk is dat het spannende er van af is bij zowel gebruikers als de media. Toch kunnen we inmiddels concluderen dat de sceptici van een aantal jaren terug ongelijk hebben gekregen. Weblogs zijn geen eendagsvlieg gebleken maar bestaan nog steeds. Recentelijk nog schreven Matthijs van den Broek en Jeroen Bertrams over de toekomst van weblogs.

Maar waar staan we nu met weblogs en waar gaat het naar toe?

We zien een afname in het aantal nieuwe weblogs en ook de activiteit op de bestaande weblogs neemt af. Deels heeft dit te maken met het feit dat het spannende er van af is. Mensen kiezen niet automatisch meer voor een weblog maar starten steeds vaker een persoonlijke startpagina (op bijv. Netvibes), een persoonlijke community (op bijv. Ning) of sluiten zich aan bij één van de vele sociale netwerken (bijv. Hyves). Al deze platformen geven de gebruiker ook op eenvoudige wijze de mogelijkheid om online te publiceren. Vooral op het gebied van het vastleggen en onderhouden van relaties bieden ze vaak meer (of betere) mogelijkheden dan weblogs.

Daarnaast zien we een ontwikkeling dat de communicatie tussen gebruikers zich steeds meer afspeelt via tools die het mogelijk maken om kort, snel en platformonafhankelijk te communiceren. Tools als Twitter en Jaiku maar ook de communicatietools binnen Hyves zijn beter geschikt voor onderlinge commnunicatie dan de reactiemogelijkheden op weblogs. Op Upstream.nl gaf ik al eens aan dat het aantal reacties (en daarmee discussies) op Marketingfacts aan het afnemen is vanaf het moment dat Twitter populair werd in Nederland.

Deze ontwikkelingen betekenen overigens niet dat weblogs passé zijn. Sterker nog, we zien dat de grote weblogs zich verder evolueren tot volwassen online communicatie-instrumenten. De berichtgeving wordt professioneler, de reacties worden inhoudelijker (en meer on-topic) en de vormgeving verandert. Aan de andere kant zien we traditionele nieuwssites steeds meer opschuiven richting weblogs. Zo bieden websites als Telegraaf.nl en AD.nl de mogelijkheid om reacties achter te laten op nieuwsberichten (voorheen ingezonden brieven) en bieden websites als FD.nl journalisten een platform om snel te publiceren en een relatie aan te gaan met lezers (voorheen columns). Aardig voorbeeld waarin beide werelden bij elkaar komen zullen we deze week zien als Adformatie.nl en Adfoblog.nl worden geintegreerd. Daarmee staan we op een punt waarbij het onderscheid tussen weblogs en ‘normale’ websites steeds minder duidelijk is en we ons zelfs moeten afvragen of we de term weblog moeten blijven gebruiken.

Als we kijken naar het toepassingsgebied van weblogs dan verwacht ik dat het vooral instellingen (uitgevers, bedrijven, overheid, etc) zijn die kiezen voor een ‘weblog’. De persoonlijke huis-tuin-en-keuken blogs zullen op termijn verdwijnen en worden vervangen door de eerder genoemde persoonlijke startpagina’s, communities of sociale netwerken waarbij de communicatie zal lopen via tools die binnen deze omgevingen zijn te integreren.

Ben uiteraard benieuwd naar jullie mening over waar het naar toe gaat met weblogs!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Zoals je zelf ook al aangeeft zijn er vandaag de dag meerdere mogelijkheden om je mening openbaar te maken of ergens een dialoog aan te gaan. Zelfs de traditionele uitgeverijen bieden reacties mogelijkheden of geven blogs een bepaalde rol.

    Met de opkomst van twitter zagen we inderdaad het aantal reacties op M! afnemen, maar denk dat Twitter (en Jaiku) ook op andere vlak dan alleen de reacties zijn invloed heeft. Herhaaldelijk zie je zaken voorgekauwd worden op twitter om vervolgens te worden opgenomen op weblogs voorzien van input verkregen uit de discussies op twitter. Dus ook op dat vlak (discussie vooraf) ter aanvulling op artikelen zie je een rol voor dergelijke tools. Net zoals je dat zag bij weblogs in de richting van uitgeverijen.

    Social media vloeit in de richting waar de behoefte van de gebruiker is. Weblogs zullen (denk ik) wel blijven maar karakter van de content kon weleens gaan veranderen zoals hier boven aangegeven. Deel je mening dat een echt blog voor huis/tuin en keukencommunicatie vaak te zwaar is.

    Vraag is wel of dit alles nu zo erg is. Social media blijft zich gewoon door ontwikkelen en de trend die we daarin zien zal voorlopig niet verdwijnen, alleen de tools gaan veranderen. Denk overigens dat mobiel internet ook een aardige stimulans is geweest voor 'snelle' tools als twitter e.d. dus die beweging weg van blogs zal voorlopig nog wel doorgaan.

    geplaatst op
  • Weblogs zijn een eenvoudige publicatievorm met reactiemogelijkheid. Niet meer en niet minder. Maar mensen die een verhaal in video willen vertellen doen dat (ook) op YouTube, wie een verhaal in beeld kwijt wil gaat naar Flickr, wie kort en krachtig en onmiddelijk wil gebruikt Twitter, wie over een onderwerp kennis of passie wil delen kiest voor community mogelijkheden. We vertellen verhalen en gaan gesprekken aan, dat is de basis van de blijvende groei van zogenoemde 'social media'. Of dat nu in de vorm van een weblog of iets anders is, is voor mij persoonlijk niet zo belangrijk.

    Een ontwikkeling die ik onderschrijf is dat de conversatie zich aan het verplaatsen is. Waar nog niet zo lang geleden de comments onder een blog de belangrijkste plek voor reactie en napraten waren, reageren mensen in mijn omgeving steeds meer op Twitter. Daardoor lijkt het alsof blogposts minder los maken, maar ze doen dat op een andere plek. Het is een gegeven, maar jammer is wel dat daarmee de conversatie als geheel niet bij elkaar bewaard blijft en dat alleen de groep die op Twitter in elkaars nabijheid doorbrengt het gesprek kan volgen en anderen niet.

    Oftewel: als iemand de conversatie rondom onderwerpen en blogs wil aggregeren heel graag ;-)

    geplaatst op
  • Marco, je refereert hier aan het 'dossier businessblogs' maar noemt ook Hyves?
    Dat terzijde, webloggen heeft inderdaad het stadium van volwassenheid bereikt. Sprekende voor web-log.nl zien we dat o.a. aan onze grote stijging in STIR (van de 14e naar de 8e plaats), wat betekent dat steeds meer Nederlandse internetters frequent weblogs bezoeken.

    Waar webloggen vroeger vooral iets voor de hardcore internetter was, is het tegenwoordig gemeengoed. Alleen web-log.nl biedt al onderdak aan ruim 200.000 actieve webloggers, die een doorsnede vormen van de Nederlandse internet populatie. Webloggen is dus nu echt doorgebroken naar de ‘massa’. Het fenomeen webloggen zal niet meer groeien onder de hardcore internetter; die heeft al een blog (gehad). Nieuwe gebruikers bevinden zich vooral onder de late majority waarvoor webloggen niet het doel maar het middel is.

    Onze gebruikers, voornamelijk consumenten, gebruiken hun weblog om hun verhaal te delen met hun sociale omgeving (als het gaat om hun persoonlijke verhaal) of geïnteresseerden (bij webloggers die bloggen over hun passie of hobby). Alleen de blogfucties op veel gebruikte (consumenten)sites als Hyves en Netlog zijn hiervoor serieuze alternatieven. Ik verwacht niet dat microblog sites zoals Twitter en Jaiku of persoonlijke communities zoals Ning uiteindelijk net zo door de massa geaccepteerd zullen worden als weblogs en social networks dat zijn.

    geplaatst op
  • Naar aanleiding van "De persoonlijke huis-tuin-en-keuken blogs zullen op termijn verdwijnen en worden vervangen door..." >> Geloof ik niks van. Weblogs blijven (ook al zal het werkwoord 'bloggen' niet meer zo veel of later misschien helemaal niet meer gebruikt worden). Niks zo aantrekkelijk als over je passie(s) of interesses te schrijven als in de vorm van een weblog: Vanzelf geordend op tijdsvolgorde, zo nodig getag-ed of gecategoriseerd en de reacties daarop er meteen bij. Daar kan geen enkel ander vehikel tegen op.

    Dat de weblog-vorm voor bedrijven, thema-sites of nieuws-bronnen minder aantrekkelijk is, is niet verwonderlijk. De blog-vorm is daar voor eigenlijk te beperkt. Daarom zie je dat dergelijke 'blogs' er bijna allemaal nog van alles omheen of naast bouwen of er ook nog een 'gewone website' op naast houden. Geen wonder dat ze dan ook daar weer op termijn verdwijnen.

    geplaatst op
  • @Frans Jan: je beweert eigenlijk het tegengestelde als wat ik suggereer, namelijk dat het aantal huis-tuin-en-keuken blogs toeneemt. Is het mogelijk om eens een overzicht te maken van het aantal nieuw aangemaakte web-logs in de tijd (vanaf medio 2004)? Zou een aardig beeld moeten geven van de populariteit van blogs.

    geplaatst op
  • @marco, @erik: Twitter is (letterlijk) niet te volgende dezer dagen, merken jullie nu dat de aandacht ziich dan weer (een beetje) verlegt naar blogs. ik kan met aan de indruk onttrekken dat zowel postings als reacties op MF opeens weer stijgen. Toeval? Suggestie?

    geplaatst op
  • @Vincent: ik ga nog even uit van toeval, maar het viel mij vandaag inderdaad ook op.

    geplaatst op
  • Consumer generated media zullen niet meer verdwijnen. Consumenten/burgers zullen van zich laten horen. Hoe en waar ze dat doen zal veranderen door o.a. nieuwe technische mogelijkheden. Het gros van deze blogs is echter maar voor een beperkte groep lezers interessant, sterker nog, die zijn ook maar voor een beperkte groep geschreven. Dit zijn de echte persoonlijke verhalen. Deze blogs komen en gaan, er zit waarschijnlijk erg veel verloop in.
    Anders ligt dit bij blogs, die a) gefocust zijn, b) zich richten op thema’s en c) toegevoegde waarde bieden t.o.v. andere, zowel offline als online media. Zo moeten deze blogs meer dan alleen het “platte nieuws” brengen, dat ook elders te vinden is. Tevens moeten ze zowel technisch als qua content continu worden doorontwikkeld. Ze bereiken (na verloop van tijd) een regelmatig terugkerend publiek, dat in dat thema is geïnteresseerd. Kijk naar het succes van Marketingfacts en van ons blog.nl netwerk, zie de blogview van 31 maart 2008: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080328_blogview_blognl1/
    En wat de visie op de toekomst betreft, verwijs ik graag naar het artikel van een paar dagen geleden hier op Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080416_universal_mccann_social_media_tracker_nummer_3/ Eén van de conclusies: “Blogs are a mainstream media world-wide and as a collective rival any traditional media”.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.