Winnen de websites van kranten de slag om lokaal online adverteren?

Winnen de websites van kranten de slag om lokaal online adverteren?
,

Winnen de websites van kranten de slag om lokaal online adverteren?In Amerika hebben websites van kranten in 2007 voor $ 2 miljard verdiend aan lokale online advertenties. Hiermee pakken ze een aandeel van 26,9% binnen de lokale online advertentiemarkt. Lokale ‘Yellow pages’ en websites van TV-stations hebben allebei een marktaandeel van 9,5%. Dit blijkt uit een survey van Borrell Associates (N=3.000).

Websites van kranten bezitten ook een marktaandeel van 26% binnen video-advertising, het snelst groeiende segment binnen lokaal online adverteren. Advertenties binnen online video genereerde een omzet van $ 363 miljoen in 2007. De verwachtingen zijn dat dit doorgroeit naar $ 1,2 miljard in 2008. Op landelijk niveau verdienden Amerikaanse krantensites in 2007 $1.1 miljard aan online advertising. Het succes van lokaal adverteren op website komt volgens J. Sturm (CEO, Newspaper Association of America) doordat marketeers een groot vertrouwen hebben in de merknaam van een krant en verzekerd zijn van goede content.

Ik ben benieuwd of de Nederlandse krantensites ook mooie omzetten laten zien binnen lokaal online adverteren (een snelle blik op enkele homepages van kranten overtuigt mij nog niet), of zijn bv. iLocal en Topclick in de Nederland de spelers op de lokale online advertentie markt?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel, bedankt.

    Wij rollen morgen onze 58e webeditie uit, die gekoppeld is aan een lokaal printmerk (in dit geval het Witte Weekblad). Op onze sites en in onze kranten draait alles om lokale content en lokale adverteerders.

    Om een idee te geven over omzetten: voorlopig zitten we op enkele tienduizenden euro's per maand, maar de echte bannerverkoop (waarop ons businessmodel grotendeels is gebaseerd) moet nog van de grond komen.

    Ik ben benieuwd hoeveel bijvoorbeeld Google uit de lokale markt trekt.

    geplaatst op
  • Nikai, kan je ook aangeven hoe hoog de CTR ligt binnen jullie Local Advertsing? En zien jullie daar lokaal ook grote verschillen in ontstaan?

    geplaatst op
  • @ Hans: we zijn commercieel nog niet lang genoeg bezig om daar uitspraken over te doen waar je iets aan hebt. Wat we aan de adverteerderkant wel al merken is dat ze (nog) niet echt geïnteresseerd zijn in clicks, maar meer in branding in het juiste umfeld. Dat komt mooi overeen met hetgeen uit het onderzoek van Borrell komt:

    "Het succes van lokaal adverteren op website komt volgens J. Sturm (CEO, Newspaper Association of America) doordat marketeers een groot vertrouwen hebben in de merknaam van een krant en verzekerd zijn van goede content."

    Bovenstaande lijkt dus niet alleen te gelden voor marketeers, maar ook voor ondernemers in het MKB.

    geplaatst op
  • Ik ontving zojuist ook nog de groeicijfers voor Newspaper Websites (bron: Nielsen). Het gemiddelde in het eerste kwartaal 2008 ligt nu op 66,4 miljoen unieke bezoekers per maand (was 59,1 miljoen in het eerste kwartaal 2007).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.