Vanaf vandaag lanceert Volkswagen een nieuwe interactieve campange: Volkswagen Snake. Bij bureau ACHTUNG! moeten ze gedacht hebben: beter goed gejat dan slecht verzonnen, dus de campagne baseert zich op het spel Snake. Waar we allemaal de vellen van onze vingers mee hebben gespeeld op onze mobiele telefoons. Dat is dus alvast slim, de bekendheid met het spel is groot, en iedereen weet dat Snaken ontzettend verslavend is. Prima uitgangspunt.
De campagne bestaat dus uit het spel Snake, maar dan met auto’s (Volkswagens). Het spel is te vinden op een microsite (Volkswagensnake.nl), en de campagne wordt ondersteund met een online-advertising-offensief met email en banners. Volkswagen Snake is een vervolg op de landelijke Volkswagen campagne van verrassend betaalbaar (ik vind die reclames overigens steengoed, de afgunst druipt van het scherm en dat is knap gedaan). Het draait allemaal om de vanaf-prijzen van een aantal belangrijke modellen.
Mervyn ten Dam, creative director bij ACHTUNG!, die de campagne ontwikkelde zegt in het persbericht van gisteravond laat (terwijl het nieuws al veel eerder naar buiten kwam, zie Adverblog): ‘Een nieuwe vanaf-prijs komt pas tot leven, wanneer je het verschil ten opzichte van de oude prijs ontdekt. Met het laagdrempelige spelprincipe van Snake doe je dat spelenderwijs: je speelt de prijs omlaag, hoe lager de prijs, hoe meer volk achter je wagen.’

De site ziet er strak uit, het spel is simpel uitgevoerd zonder al te veel toeters en bellen. De voorwaarden staan erop, de uitleg is helder, er is een doorstuurknop en je kunt het spel zo vaak achter elkaar spelen als je wilt. Het frustrerende gevoel van de slang die tegen een muur of zichzelf opbotst is ook prima nagebootst. Alleen: ik dacht dat ik goed was in snaken. Maar ik bak er helemaal niets van. Dat kan aan mij, maar ook aan een ingebouwde vertraging in de besturing van dat schattige gele autootje liggen. Mijn gevoel van euforie (Yes! Snaken!) heeft plaatsgemaakt voor een gevoel van mislukking. Ik ben heel erg benieuwd naar andere spelervaringen. Want, eerlijk is eerlijk, n=1, en dat kan beter. Vinden ze vast ook bij ACHTUNG! en Volkswagen. Op Adverblog vind ik medestanders: ‘Snake is definitely a popular game, many of us have already played for hours on a Nokia phone, however, despite the fact we might be familiar with the gaming mechanism, winning is not easy.’ Spelen maar!