Online PR omvat meer dan een webcareteam

Online PR omvat meer dan een webcareteam
, ING Groep
@evr

{title}Via RethinkingMedia gisteren gewezen op een interessant artikel van Lee Odden over het onlosmakelijk verbonden zijn van Public Relations en SEO. Lee merkt terecht op dat Online PR meer is dan het onderhouden van een goede relatie met de social media, bloggers in het bijzonder. En dat ook offline exposure via artikelen in print bijvoorbeeld, heel goed tot stand kan zijn gekomen dankzij online PR.

SEO speelt bij online PR een belangrijke rol. Uit een onderzoek van Bulldog Reporter/TEKgroup International komt naar voren dat 64 procent van de journalisten nieuwservices van Google en Yahoo! gebruiken en ongeveer 50 procent van de journalisten minimaal 1x per week een corporate website of perssite raadpleegt.

SEO speelt een belangrijke rol in de vindbaarheid van corporate nieuws voor journalisten, het vergroten van de branding footprint op het web om uiteindelijk daarmee bij te dagen aan de (online) sales. Dus persberichten, media kits, nieuwsrubrieken, demo’s, email nieuwsbrieven, interview, podcasts en alle andere PR-content dient, net zo goed als alle andere content op de site, vindbaar te zijn op internet. Het mag misschien als een open deur worden ervaren maar de persomgevingen van menig corporate site laat te wensen over. Een zoekopdracht naar content op dit vlak brengt je nogal eens bij een online PR-bureau waar het persbericht van een bedrijf tussen de tal van andere persberichten staat. In de ergste gevallen ook nog eens in pdf-formaat zonder clickable link naar de corporate site van de onderneming in kwestie.

Voldoende uitdagingen
Mark Rosbergen heeft voor zijn artikel de vindbaarheid van verhalen (persberichten) van PR bureaus en de websites van 87 bureaus bekeken. Op 20 van die websites worden persberichten van klanten aangeboden, 2 bureaus bieden de optie om de berichten via RSS binnen te krijgen. Een te klein en beperkt onderzoek om een uitspraak te kunnen doen over het gebruik van internet door PR bureaus, maar volgens Mark lijkt het er op dat er nog wat slagen te maken zijn.

Ook in Nederland vooroplopende partijen wat betreft Public Relations 2.0, kunnen op dit vlak nog wel wat verbeteringen doorvoeren. UPC heeft inmiddels bijna twee jaar een zogenaamd webcareteam en Vodafone heeft bijna een jaar een team webrelations. Toch bieden geen van beiden de mogelijkheid je bijvoorbeeld via RSS op de hoogte te laten houden van corporate nieuws. Iets dat zeker als je aansluiting wilt hebben met bloggers, naar mijn mening toch tot de basisfunctionaliteiten behoort.

If you don’t give, you’re not going to get, so it’s important that any efforts at social networking with the media are transparent and give value. Giving to get, transparency, conversation and participation are key concepts when it comes to an online PR program that involves not only blogger relations but also the search engine optimization of news content and engaging with social media/networking communities., aldus Lee Odden. Monitoring social media, optimaliseren van de nieuwscontent voor zoekmachines, maar ook daadwerkelijke participatie in social communities en microblogplatformen als twitter zijn vandaag de dag cruciaal voor online pr.

Meer dan voldoende uitdagingen voor de afdeling Public Relations zou ik zeggen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Google wordt door velen gebruikt als informatiebank, dus een koppeling tussen SEO en online PR is als je er over nadenkt helemaal niet zo vreemd als het lijkt. Opmerkelijk vind ik de lage adoptie van RSS door PR bureaus. Je zou zeggen dat je als dienstverlenende partij het goede voorbeeld wilt geven aan je (potentiële) klanten.

    geplaatst op
  • Ik ben laatst bij een bijeenkomst van beet geweest waar een medewerker van Vodafone kwam spreken over de afdeling webrelations. Aangezien ik eerder al een presentatie van het webcareteam van UPC tijdens de seminar corporate blogging in het Mediaplaza had bijgewoond was ik erg benieuwd naar de verschillen tussen beide bedrijven.

    Waar UPC zich primair richt op het monitoren van dialogen in de blogosfeer, fora en social networks zag ik dat Vodafone toch een andere strategie nastreeft. Het webcareteam van UPC is in het leven geroepen om de online reputatie te monitoren en waar nodig niet te laten schaden, puur uit het belang van het bedrijf. Vodafone gaat anders te werk en heeft als doel om haar service en productaanbod te verbeteren. De eerste stap voor hun was monitoren, de tweede stap is actief deelnemen, de derde stap is bijdragen. Het bijdragen gebeurt op dit moment door bijvoorbeeld corporate berichtgevingen via RSS beschikbaar te stellen.

    geplaatst op
  • @Michiel: In de gesprekken die ik heb gehad met UPC kreeg ik toch een iets ander beeld. Kritiek die men online zag wordt ook intern doorgeven om verbeteringen door te voeren daar ligt uiteindelijk toch de oplossing om de reputatie te verbeteren.

    Heeft Vodafone ook aangegeven in de bijeenkomst wanneer ze stap 2 en 3 gaan doen? Goed te zien dat op corporate niveau Vodafone inmiddels wel RSS aanbiedt, die had ik gemist.

    geplaatst op
  • @Erik
    Voor zover ik weet is Vodafone in ieder geval betrokken bij mobielbreedband.nl

    geplaatst op
  • @Erik: we zijn als Vodafone Web Relations al begonnen met stap 2 en 3. We geloven echter op dit moment niet in het zelf opzetten van een blog. We zoeken liever de stakeholders op, daar waar onze bijdrage direct relevant is. dus in de blogs, hyves of fora.

    We luisteren goed naar wat er op het web over VF gezegd wordt. Dat is zeer waardevol voor onze interne processen, want die kunnen we daarop finetunen. Dat komt de kwaliteit van onze diensten en producten alleen maar ten goede. En we kijken naar alles wat onze stakeholders zeggen over ons en reageren, bedrijfsbreed. UIteraard altijd met open vizier en namens Vodafone.

    @Michiel: mobielbreedband.nl is inderdaad powered by Vodafone

    geplaatst op
  • @André: geen eigen blog maar elders die dialoog op zoeken bij stake-holders is geen slechte keus. Eigen blog kan altijd nog (als je denkt dat dat überhaupt toegevoegde waarde biedt) en heb je ook stuk ervariing opgebouwd.

    Je vergeet natuurlijk nog Mobile Monday!

    geplaatst op
  • Leuk artikel! Wij gingen hierin mee door SEO 2.0 te introduceren in ons dienstenpakket :-)
    http://www.checkit.nl/newsitem_610.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.