Verslag: Mobile Monday Show me the money

1 april 2008, 14:10

Gisteren voorzien van een vCard in QR-code in de Rode Hoed te Amsterdam Mobile Monday (MoMo) bezocht.

Dit keer was het thema ‘Show me the money’. Ik geef toe, door een overvolle agenda was dit mijn eerste MoMo, maar met zo’n programma voor herhaling vatbaar. Een mix van visies, cases en strategieën rondom mobiel bankieren met heel veel bekende gezichten.

Een korte samenvatting met de meest interessante items. Publicatie duurde wat langer dan verwacht, maar ik wilde graag de video en presentaties erbij hebben.

Mini-presentatie Raimo

Na opening door Maarten met natuurlijk de bekendmaking van een nieuwe founding partner hield Raimo van der Klein een minipresentatie. Met zo’n zes MoMo’s per jaar blijven er zaken liggen die te klein zijn voor een aparte MoMo maar weer te belangrijk zijn om te laten liggen. Via dit soort mini-presentaties wil Raimo ons over dat soort zaken informeren.

In tegenstelling dat andere media kent mobiel vele geschikte momenten om te consumeren. Dat betekent dat je bij de inzet van mobiel volgens Raimo moet rekening houden met de context waarin het mobiele device op dat moment wordt gebruikt. Wat je op dat moment aan het doen bent, met wie je bent, hoe je je voelt, waar je bent etc. zijn allemaal contextuele zaken waar je bij de ontwikkeling van mobiele toepassingen mee rekening moet houden. Mobiel is volgens Raimo “jouw window om je te helpen bij je context”. Denk na over dit soort zaken en dan pas hoe je het bij de ontvanger krijgt (SMS, voice, maps etc.). Prima update die wat mij betreft best wel wat langer had mogen duren.

Jan Smits, Technische Universiteit Eindhoven

Jan had de mooie uitspraak dat “hoewel mobiel bankieren een huwelijk zonder problemen lijkt, het toch moeilijk trouwen is. De mobiele industrie lijkt geheel niet op de bancaire wereld. Bij banken draait alles om Trust bij de Telco’s om de Cashflow. Is er dan een toekomst voor mobiel bankieren? Volgens Jan wel. Kijk naar de crisis in Amerika. Banken hebben het daar momenteel ongelofelijk zwaar door de subprime-hypotheken. Die hypotheekvorm is in een relatief klein aantal gevallen verstrekt, maar haalt wel het onderlinge vertrouwen tussen banken onderling en met de klant onderuit. Het vertrouwen in banken is relatief.

5 Min case: www.outbank.de

In de case shopdown van steeds 5 minuten vond ik Outbank het meest interessant (in de video hierboven rond 10:40). Tobias Ströger heeft een mobiele applicatie ontwikkeld die mobiel bankieren mogelijk maakt bij een aardige lijst van Duitse banken die allen gebruik maken van FinTS-Plus.

Tobias heeft zelf dus geheel geen banklicentie. Hij heeft alleen de applicatie ontwikkeld en heeft de bestaande banken enkel nodig voor de daadwerkelijk distributie van geld, niet bij het mogelijk maken van zijn applicatie. Gestart in 2005 heeft hij inmiddels enkele duizenden betaalde gebruikers. Boeiend om te zien hoe een startup dit soort toepassingen maakt, buiten de banken om.

Ton Wesseling: Banking Future

Ton hield een prima presentatie op sommige momenten zelfs in Dick Hardt-style. Probleem van banken (zeker in Nederland) is volgens Ton dat de verdiensten eigenlijk niet direct bij de klant liggen. Banken verdienen hun geld vooral door het beleggen van de tegoeden van hun klant, veel minder door de verkoop van producten. Op de totale verdiensten maakt het dus erg weinig uit of er nu wel of niet 100 klanten weglopen. In Nederland heb je dan ook nog eens 5 grote banken in Nederland en een aantal kleintjes waardoor het vaak onderling stuivertje wisselen is. Dus waarom zou een bank zich in hemelsnaam iets voor de klant doen?

Hij stelt dat je als bank je eigenlijk niet meer druk moet maken om de beste producten te maken. Als (grote) bank ben je gewoon veel te log en traag en wordt je links en rechts ingehaald door partijen die vele malen sneller kunnen schakelen. Je zou als bank veel meer een supermarktfunctie moeten gaan vervullen en in je schappen ook aantrekkelijk producten van derden aanbieden, naast je eigen huismerk. En aangezien elke concurrent dat kan gaan doen, moet je je gaan onderscheiden op het niveau van service. Echte service die bestaat uit onder meer het luisteren naar je klanten, focussen op de juiste dingen, er zijn voor je klanten en je klanten belonen voor hun aankopen.

Banken zullen gaan samenwerking met bestaande communities om hun producten en diensten naadloos te laten aansluiten om de behoeftes van die communities. Denk aan het aanbieden van specifieke financiële diensten binnen de Tweakers-community in samenwerking met Friesland Bank. Een scenario dat volgens Ton gezien de ontwikkelingen tot de mogelijkheden gaat behoren.

Dan Armstrong | Rabo Mobiel

Dan heeft de basis gelegd bij Rabobank voor hun MVNO feasibility study, het 5-jarig financiele model er achter, de technische architectuur en portfolio van de mobiele bankierproducten en is momenteel CTO bij Rabo Mobiel, de joint-venture van Rabobank Netherlands, Orange en Talpa. Kon het niet helpen maar dacht in begin dat de broer van Ronald Koeman op het podium stond gezien Dan zijn uiterlijk 😉

Rabo Mobiel heeft inmiddels een 100.000 klanten, waarvan 75% actief mobiel internet gebruiker is. Rabo Mobiel is wereldwijd de enige bank die ook MVNO is. De toekomst ligt volgens Dan bij een samenwerking tussen de banken die gezamenlijk een standaard neerzetten voor mobiel bankieren. Initiatieven zoals Payter zijn prima, maar hebben naar zijn mening geen toekomst. Grootste uitdaging in Nederland ligt in het neerzetten van een standaard. Er zijn een fors aantal operators met elk hun eigen simkaart, die het eens moeten worden over één systeem alvorens mobiel bankieren in Nederland echt van de grond kan komen.

Helaas heb ik de wrap-up van Jan Smits gemist. Programma was uitgelopen waardoor ik na de presentatie van Dan toch echt weg moest.

Zie voor een verdere impressie deze collectie foto’s op Flickr. Eerstvolgende Mobile Monday is op 2 juni met als thema Marketing & Advertising, zie voor de overige data en thema’s dit overzicht.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Raimo

    @Erik

    Dank voor je post en wat een bak content wordt er dan toch in één keer gegegeneerd. 😉


    1 april 2008 om 17:22
    Raimo

    gegenereerd.. het was laat gister


    1 april 2008 om 17:23
    wesseling

    Erik, dank voor je uitgebreide samenvatting. Ze mogen je wel inhuren bij MoMo 🙂

    Inhoudelijk betreffende mijn eigen presentatie: de orginele titel was eerst “how to survive transparency”. Dit vanuit het feit dat door de komst van internet alles transparant is geworden. Prijs, kwaliteit en service. Allen zijn online in vergelijking / waardering (door klanten) terug te vinden. Aangezien er maar 1 bedrijf het beste aanbod kan genereren per type product, geeft dit de noodzaak om als 1 van die bedrijfen je niet op je eigen product te focussen (te risicovol), maar te focussen op alle producten, zodat de klant ook het beste product bij jou kan kopen. Wanneer iedereen dit echter oppakt (en iedereen supermarkt is), heb je inderdaad het probleem dat elk bedrijf hetzelfde doet. Onderscheid zit dan in de service hoek: wat kun je voor extra waarde toevoegen. Hoe help je je klant met meer dan alleen het product. In algemene term kan door de transparantie hier echter ook maar 1 bedrijf nummer 1 in zijn (of een aantal partijen goed genoeg omdat dit niets meer met prijs te maken heeft). Dit uitgangspunt geeft dan weer de noodzaak om te focussen op specifieke communities waar je meerwaarde kunt bieden als “brand butler”. Als je alle producten met een goed service niveau aanbiedt kun je vanwege de concurrentie alleen overleven als er groepen klanten zijn die specifiek producten van jouw bedrijf willen afnemen omdat je meer voor ze betekend, ze met meer helpt dan alleen het product of de dienst die je aanbiedt. Hiervoor moet je m.i. onderdeel zijn van de community en hoe kan dat beter door te fuseren / verregaand samen te werken met deze communities. Zie daar het voorbeeld van de Tweakers (actieve community / gedeelde interesses, loyalty) Financial services (eenvoudig betalen, p2p sparen en lenen, group buying en investing) powered by Friesland Bank (vertrouwen, transactieplatform, supermarkt aanbod en aggregatie en submit tools).


    1 april 2008 om 19:41
    venturo

    Teering wat een tsunami aan informatie, ben ik bij Frankwatching? Erik probeer je in één keer je bijdrage aan Marketingfacts in te lossen? 🙂


    1 april 2008 om 20:46
    media

    Dank voor het verslag Erik; op deze manier toch het idee dat ik MoMo heb kunnen volgen vanuit China!


    2 april 2008 om 00:29
    vangeest

    Dank je wel !!!

    Zeer goede input, ook vanuit China wordt dit gewaardeerd 😀


    2 april 2008 om 02:03
    evroekel

    De performance van de video’s laat helaas duidelijk te wensen over. Vimeo, Blip het maakt niet uit de laatste dagen ronduit slecht, bemerk het ook bij de Chinareis filmpjes. En werk echt niet met een 14k4 modem 😉


    2 april 2008 om 06:46
    Raimo

    @Erik,

    klopt.. geen idee wat er aan de hand is..


    2 april 2008 om 09:02
    Ivar Klein

    @Erik, Raimo,

    Ik denk niet dat de mindere prestatie aan je download-link ligt. De filmpjes zijn buitengewoon zwaar en spelen daarom gebrekkig af. Van mijn computer vraagt het meer dan een DVD afspelen.


    4 april 2008 om 09:23
    Rene Doveren

    @Erik, Dank voor de bak content.

    @Ivar, bij mij trekt m’n computer het ook niet. Past niet echt bij het onderwerp ‘mobiel’. 🙂

    Verder alle lof.


    5 april 2008 om 16:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!