Yahoo MySpace en Google samen in OpenSocial Foundation

27 maart 2008, 07:45

Yahoo MySpace en Google samen in OpenSocial FoundationYahoo!, MySpace en Google hebben gezamenlijk een non-profit stichting in het leven geroepen (OpenSocial Foundation) dat de vrije ontwikkeling van software op sociale netwerksites onafhankelijk gaat bewaken, coördineren en onder de aandacht brengen. Dat meldden de drie ondernemingen gisteren in een gezamenlijk persbericht (hier ook op Emerce).

Nu Yahoo! dus ook de OpenSocial-standaard heeft omarmd (zie hier dit artikel van Michael Arrington op TechCrunch ‘As Predicted, Yahoo Joins OpenSocial. But Wait, There’s More’), hebben de drie ondernemingen gelijk maar stap twee gezet. Uit het persbericht: ‘The OpenSocial Foundation will be an independent non-profit entity with a formal intellectual property and governance framework; related assets will be assigned to the new organization by July 1, 2008.’

Belangrijkste doelstelling van de Foundation (ik moet direct aan Asimov denken, twist of mind) is het stimuleren van transparantie, en het opstellen van operationele richtlijnen rondom technologie, documentatie, intellectueel eigendom en andere onderwerpen die belangrijk zijn voor de ontwikeling van het OpenSocial platform. En, ook belangrijk: ‘ensuring all stakeholders share influence over its future direction.’ Lees ook nog even dit Foundation Proposal voor OpenSocial op de site van Google.

‘Together with the OpenSocial community we are setting new industry specifications for social web application development,’ zegt Steve Pearman, SVP Product Strategy bij MySpace in het persbericht. ‘Yahoo! is an important addition to the OpenSocial movement, and through this foundation we will work together to provide developers with the tools to make the Internet move faster and to foster more innovation and creativity.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!