Veiligheid online shopping slecht beoordeeld

26 maart 2008, 06:27

{title}Een op de drie Nederlandse consumenten kan de veiligheid van webwinkels niet goed beoordelen. Dit, terwijl uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van MasterCard blijkt, dat 87 procent van de respondenten online winkelen als veilig ervaart. Dat is een beetje een vreemde tegenstelling, vonden ze bij MasterCard (gisteren ook al op Molblog en hier op OverGeld van De Telegraaf.

TNS-Nipo bracht het online winkel- en betaalgedrag van 850 Nederlandse consumenten in kaart. Creditcardmaatschappij MasterCard kondigde het onderzoek gisteren aan in een persbericht. MasterCard stelde naar aanleiding van het onderzoek een consumentenrichtlijn op voor veilig online betalen (hier als pdf op Thuiswinkel.org).

Uit het persbericht: ‘Gevraagd naar de veiligheidsindicatoren waar consumenten op letten om de veiligheid te beoordelen, blijkt dat helft van de ondervraagden niet kijkt naar belangrijke indicatoren zoals een padlock (slotje) icoon, een https:// adres of de algemene voorwaarden van een winkelier.’

Ander opvallend resultaat uit het onderzoek was dat 33 procent van de Nederlanders op zowel Nederlandse als buitenlandse websites winkelt. Webwinkels in de Verenigde Staten zijn favoriet onder de Nederlandse online shoppers, China staat met negen procent van de buitenlandse online aankopen verrassend op de vijfde plaats (verdomd, alweer een goede reden om naar dat mooie, tolerante land af te reizen).

Veiligheid, gemak en prijs zijn belangrijke redenen om online te shoppen. Boeken, bioscoop- en theaterkaartjes en kleding voeren de Nederlandse lijst van top 10 producten die mensen online kopen aan. Niet spannend, wel weer bewezen.

Voor wie het weten wil: de ranglijst met aankopen door Nederlandse consumenten op Nederlandse websites en buitenlandse websites:

Top 10 online aankopen Nederland

  1. Boeken & tijdschriften
  2. Bioscoop- en theaterkaartjes
  3. Kleding & schoenen
  4. Dvd’s en muziek
  5. Reizen & hotels
  6. Computers & software
  7. Consumentenelektronica
  8. Gadgets & cadeaus
  9. Telecom & ringtones
  10. Babyproducten & speelgoed

Top 10 online aankopen buitenland

  1. Computers en software
  2. Boeken & tijdschriften
  3. Dvd’s en muziek
  4. Reizen & hotels
  5. Kleding & schoenen
  6. Hobbyartikelen
  7. Consumentenelektronica
  8. Games
  9. Gadgets & cadeaus
  10. Bioscoop- en theaterkaartjes

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!