Amerikaanse adverteerder ontdekt widget ad

Amerikaanse adverteerder ontdekt widget ad

Welke webwidgets zijn nu echt succesvol?Webwidgets, kleine zelfstandige webapplicaties die we via desktop of websites kunnen oproepen, zijn niet nieuw. Carl Mangold schreef er al over in 2005 toen Apple kwam met de Google Maps Widget. Toen in de zomer van 2005 Konfabulator werd overgenomen door Yahoo! ging het snel met de widgets. Eind 2006 kwam Wouter Broekhof met een uitstekend artikel over hoe widgets je bekendheid en sales kunnen verbeteren. En ondanks de twijfel over het succes, lijken met name de Amerikaanse adverteerders toch te vallen voor widget ads (of wadgets). Althans, dat is wat de widgetexperts afgelopen week beweerden tijdens Search Engine Strategies in New York.

Op ClickZ hierover een uitgebreid verslag waarin o.a. wordt ingegaan op de trend dat steeds meer adverteerders een eigen widget ontwikkelen en promoten. Via Google’s gadget gallery en Yahoo Widgets vinden we bijvoorbeeld widget ads van Hewlett-Packard, Intel, New Balance en Pepsi’s Sierra Mist Lemon Squeeze. Grote vraag is hoeveel consumenten deze commerciële widgets ook daadwerkelijk downloaden en gebruiken. Volgens onderzoeksbureau comScore hebben widgets inmiddels een bereik van ruim 80 procent. Dit betreft dan vooral de widgets die we tegenkomen op populaire sites als Facebook, MySpace en Slide.com. Over het bereik en effect van widget ads of wadgets is vooralsnog weinig bekend.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Aardige blogposting van Kaiser Kuo (Ogilvy) over waarom widgets nog niet zijn opgepakt door Chinese adverteerders:

    (...) Just read a piece over at ClickZ summing up discussions from a panel on widgets at the Search Engine Strategies New York conference, and it got me thinking about why they really don’t seem to have been picked up by Internet companies here. Come to think of it, I don’t even know whether there’s a single standard word for them in Chinese; Rita Yang, who translates this blog into Chinese (and here you thought it was me? Ha!), has just been using the word “widget” in English every time I use it. (...)

    Belangrijkste argument is dat Chinese social networks zich (nog) niet open hebben gesteld voor zogenaamde third-party developers.

    geplaatst op
  • Aanvullend is op het Search Engine Roundtable blog een - iets Spartaans uitgewerkte - samenvatting te lezen van de SES meeting.

    "22% of marketers in 2007 said they used gadgets. 47% in 2008 said they will start using these gadgets. So the eye balls are there."

    Ik denk dat dit in Nederland nog iets lager ligt. Wellicht vanwege dezelfde reden als die Marco noemt voor afwezigheid van deze marketingvorm in China. Of mede door het gebrek aan cijfers over de prestaties van widgets? Tijd voor een poll?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.