Amerikaanse adverteerder ontdekt widget ad

26 maart 2008, 04:07

Welke webwidgets zijn nu echt succesvol?Webwidgets, kleine zelfstandige webapplicaties die we via desktop of websites kunnen oproepen, zijn niet nieuw. Carl Mangold schreef er al over in 2005 toen Apple kwam met de Google Maps Widget. Toen in de zomer van 2005 Konfabulator werd overgenomen door Yahoo! ging het snel met de widgets. Eind 2006 kwam Wouter Broekhof met een uitstekend artikel over hoe widgets je bekendheid en sales kunnen verbeteren. En ondanks de twijfel over het succes, lijken met name de Amerikaanse adverteerders toch te vallen voor widget ads (of wadgets). Althans, dat is wat de widgetexperts afgelopen week beweerden tijdens Search Engine Strategies in New York.

Op ClickZ hierover een uitgebreid verslag waarin o.a. wordt ingegaan op de trend dat steeds meer adverteerders een eigen widget ontwikkelen en promoten. Via Google’s gadget gallery en Yahoo Widgets vinden we bijvoorbeeld widget ads van Hewlett-Packard, Intel, New Balance en Pepsi’s Sierra Mist Lemon Squeeze. Grote vraag is hoeveel consumenten deze commerciële widgets ook daadwerkelijk downloaden en gebruiken. Volgens onderzoeksbureau comScore hebben widgets inmiddels een bereik van ruim 80 procent. Dit betreft dan vooral de widgets die we tegenkomen op populaire sites als Facebook, MySpace en Slide.com. Over het bereik en effect van widget ads of wadgets is vooralsnog weinig bekend.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!