Bereikscijfers NOM Print Monitor 2007

18 maart 2008, 08:00

{title}Gisteren publiceerde het NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor (zie hier deze pdf). Dat rappart bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode januari tot en met december 2007 (via Mediaonderzoek.nl).

Vooral voor nieuwe titels zijn de NOM-cijfers van levensbelang: de cijfers zijn cruciaal als bewijslast voor adverteerders. Betten schrijft (FD): ‘Belangrijk in het onderzoek is volgens Cebuco het bereik van de in 2007 geïntroduceerde gratis kranten. DAG, dat in mei 2007 geïntroduceerd werd, kwam 5,0 procent van de Nederlanders onder ogen. Voor De Pers was dat 6,0 procent. Metro en Sp!ts zitten op respectievelijk 14,3 procent en 13,2 procent.’ Concurrent (hierover verschillen de meningen denk ik) NRC Next had een bereik van 2,4 procent.

Van de betaalde landelijke dagbladen heeft De Telegraaf een bereik van 16 procent, het AD (met alle regionale titels) komt uit op 11,5 procent, De Volkskrant op 6,2 procent, NRC Handelsblad op 4,2 procent en Trouw op 2,5 procent.

Nieuwe titels die vanaf januari 2007 gemeten zijn: More Than Classic, Red en Triv’. Dagblad De Pers loopt vanaf maart 2007 mee in het NOM-onderzoek. In juli 2007 zijn AnwbAuto, Dag, DIVA en Vrouw opgenomen.

Maar het NOM heeft nog meer uitbreidingen gedaan. Uit het persbericht: ‘In deze publicatie hebben we voor dageditiebereiksgegevens ook leeskansen berekend, zodat deze gegevens ook voor mediaplanning gebruikt kunnen worden. Dat betekent dat er nu gerichter gepland kan worden als men bijvoorbeeld in de maandag-, donderdag- of zaterdageditie van een dagblad wil adverteren. Als een adverteerder dus al weet op welke dagen hij in dagbladen wil gaan adverteren, is het aan te bevelen om gebruik te maken van dageditiebereik in plaats van gemiddeld bereik. Leeskansen voor dageditiebereik zijn ook berekend voor dagbladcombinaties.’

Ook de leesduur van dagbladen is opgenomen in een aparte rapportage. Daarin is onderscheid gemaakt tussen het lezen van een doordeweekse editie van een dagblad en een weekendeditie. ‘Veel nauwkeuriger’ concludeert het NOM zelf.

DAG deed op basis van de NOM-bereikscijfers een persbericht uit. De gratis krant van PCM ligt naar eigen zeggen ‘op koers’. Edwin Tromp, algemeen directeur van DAG Media zegt in dat persbericht: ‘In de eerste zeven maanden van ons bestaan is bevestigd dat we 677.000 dagelijkse lezers hebben. De concurrentie is op zijn zachtst gezegd hevig en dan is het bemoedigend dat we in zo’n korte tijd een stevig bereik hebben opgebouwd met een gemiddelde doorleesfactor van 2.’

In het persbericht meldt DAG ook de bereikscijfers van narrowcasting en mobiel (het is immers een crossmediaal platform): ‘Het bereik in narrowcasting is inmiddels 1,8 miljoen per week. Mobiel heeft DAG 220.000 pageviews per maand en maandelijks genereert de website 974.000 bezoeken.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Alexander

    Waar staan de resultaten van de leesduur en leeskansen? Die kan ik niet vinden.


    18 maart 2008 om 23:02
    loket

    @Alexander ik denk dat je die resultaten apart moet afnemen bij NOM.


    27 maart 2008 om 07:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!